„Nyár elején elég sokat néztem filmeket, rengeteget játszottam a tableten… elúsztak a napok, nem nagyon tudtam, mit kezdjek magammal. Aztán a szüleim megelégelték, és megbeszéltük, hogy miket lehetne csinálni kütyüvel heverészés helyett. Persze a tabletemet sem kapom meg mindig, szabályokat hoztak. Azóta sokkal többet focizom, mindennap bicajozom, elolvastam a Robinson Crusoe-t, most egy másik könyvet már félig, levágtam a füvet, és mindennap én teszem rendbe a konyhát. Nem mondom, hogy nem unatkozom néha, de sokkal jobban eltelik így az idő, hogy van mit tenni” – meséli a 13 éves Levi.

Sokszor elhangzik, hogy az a fránya kütyü/laptop/tablet/okotelefon/internet… Pedig nem ezek az eszközök a hibásak, hanem nekünk, szülőknek kellene megtanítanunk a gyerekeinket az okos médiahasználatra, s arra, hogy a szabadidejüket ne passzívan, hanem konstruktívan töltsék el. Íme, öt tipp, ami segíthet ebben.

1. Fő a biztonság – Ismerd meg, hol mozog online a gyereked!

Rengeteg szülőnek fogalma sincs arról, hogy mit csinál a gyereke online.

Pedig a virtuális világ egyáltalán nem veszélytelen: vannak álhírek, félelmet keltő tartalmak, és vannak internetes becserkészők, sőt, létezik online bullying (szekálás, verbális bántalmazás – a szerk.) is, hogy csak a leggyakoribb potenciális veszélyeket említsük. Mivel a mai digitális bennszülöttek életük meghatározó részét online térben töltik, fontos, hogy a virtuális valóságban végzett tevékenységeik se maradjanak a szülők elől rejtve. Ha megkérdezzük, hogyan telt egy délelőttjük a barátoknál vagy a nagymamánál, miért volna érdektelen, hogy a több órás online kalandozás mivel telt?

Szinte mindenki tudja, hogy az okostelefonokkal lehet fotózni, videózni, de a szülők – főleg a digitális analfabéták – gyakran meglepődnek, amikor a gyereküktől megtudják, melyik eszköz mi mindenre képes még. Például vannak, akik nem tudnak arról, hogy a Kindle-ön keresztül még böngészni is lehet, vagy az Xbox One játékkonzolok a skype-os videócsetekkel is összekapcsolhatók. Idő és fáradság, de fontos utánanéznünk, pontosan mi is az az applikáció, játék, YouTube-csatorna vagy weboldal, amit a gyerekek használni szeretnének. Veszélyes vagy káros lehet-e számukra, megfelel-e életkori sajátosságaiknak? Ha azt látjuk, hogy egy bizonyos alkalmazás, játék, csatorna stb. nem tesz jót a gyereknek, inkább keresni kell együtt egy másikat, ami a család értékrendjébe belefér.

Viszont nem szükségszerű, hogy az erre szánt idő nyűglődés legyen, hiszen sok gyerek arra vár, hogy végre egy kicsit beavathasson minket az ő világába, felvilágosítson a technológiai újdonságairól, hiszen közben azt érezheti, hogy végre akad egy terület, amiben fölényben van.

Persze ez gyakran csupán látszat, ugyanis az, hogy pillanatokon belül letölt egy appot, nem jelenti azt, hogy a tartalmával is elboldogul segítség nélkül, vagy akár a csetelés közben kialakult konfliktusok kezelésében ne jönne jól egy tapasztalt felnőtt jó tanácsa.

Nem árt tehát, ha tisztában vagyunk vele, miket tölt le a gyerekünk az okoseszközre, milyen influenszerek alakítják véleményét, milyen játékok jelentenek kihívást az offline elfoglaltságokkal szemben. Arról is lényeges beszélni, hogy milyen tartalmakat nem oszthatnak magukról csevegés közben vagy a közösségi médiában. A biztonságos internethasználatról szülőként a saferinternet oldalán is tájékozódhatunk.

2. Kövesd be!

Kutatások szerint a legtöbb tini már rég nem a Facebookon van fent, hanem más közösségi oldalakon, melyek közül is az Instagram népszerűsége jó ideje töretlen. Gyermekeink a saját életüket komolyan meghatározó történéseket online osztják meg itt, leggyakrabban a 24 órás Story-funkcióban. A legtöbb, amit tehetünk, ha legalább magunk is, közös megegyezéssel bekövetjük őket, így betekintést nyerhetünk a mindennapjaikba, láthatjuk, kik a barátaik, ismerőseik, mi iránt érdeklődnek igazán.  

Megesik, hogy a kamasz azt kéri, ne kommenteljünk, lájkoljunk, hanem maradjunk láthatatlan követői, amit fontos tiszteletben tartanunk. Figyelembe kell vennünk, hogy ez nem a szülő-gyerek kapcsolattartás, hanem a kortársak közötti kommunikáció egyik fontos színtere. Beszéljünk viszont vele arról, mi a teendő, ha jönnek ismerkedni akaró idegenek, vagy olyanok, akik furcsa tartalmakat osztanak meg, és hogyan kezelhetjük ezeket a helyzeteket.

3. Keressetek együtt izgalmas offline programokat!

Az már elég nagy gond, ha a gyerek csak otthon gubbaszt és nem mozog, viszont a sportra, „rendes” játékra sem fogjuk tudni rávenni parancsszóval. Egyre többen olyan offline játék, mozgás, sport választásával próbálnak trükközni, amelyek valahogyan hasonlítanak a gyerek kedvenc videojátékához, például, ha a FIFA előtt töltené a napjait, lehet, hogy könnyen elmegy focizni, a Minecraft offline változata lehet a legózás, a Call of Duty helyettese pedig akár egy kalandtábor. A lányok körében oly népszerű beautyvloggerek bámulása helyett pedig el lehet menni a nagyihoz, talán ő örömmel venné, ha kamasz unokája rajta tesztelné le az online szépségtanácsadó legújabb hajsütési vagy körömápolási tippjét.

A tengerentúlon nem ritkák a nyári digitális detoxikációs táborok. A főleg Szílicium-völgyben populáris táborok átlagosan négy-hat napig tartanak, első nap le kell adni minden elektronikai eszközt: laptopot, táblagépet, okostelefont, órát, egyéb kütyüket, cserébe rengeteg foglalkozást tartanak, kirándulások és sporttanfolyamok, művészeti órák is gazdagítják a programajánlatot. Ha táborba megy a nagyobbacska gyerek, és elviszi az okostelefont, hasznos tisztázni előtte, hogy tartsa be a tábor erre vonatkozó szabályait, ha pedig nincsenek ilyen korlátozások, akkor együtt megbeszélni, mi lesz a jobb neki: ha végigkütyüzi a hetet, vagy ha tevékenyen beleveti magát a tábori események forgatagába.

4. Keressünk izgalmas alternatívákat!

Rengeteg alternatíva létezik a kütyüzésen kívül, az ottalvós és napközis táborok is ajánlanak izgalmas és hasznos programokat. Ha megengedhetjük magunknak, érdemes ilyen lehetőségekkel is élni. Sok gyerek egy idő után nem tudja, mit kezdjen a szabadidejével.

Otthon is érdemes közösen átgondolni és akár listát készíteni azokról a bagatellnek tűnő, mégis konstruktív kreatív tevékenységekről, amelyekről nyáron sem kellene megfeledkezni, kezdve olyan egyszerű dolgokkal, mint: olvasás, festés, rajz, segédkezés a házi munkában, nagyszülők, rokonok meglátogatása vagy virágszedés és csokorkötés, gyümölcsjoghurt-keverés friss nyári gyümölcsökből, nyári napló vagy képeslap írása, scrapbooking, szuvenír gyártása nyaralási emlékekből (kagylókból, préselt növényekből).

Mivel ezek során – a virtuális élményekkel ellentétben – a legtöbb érzékszervünk részt vesz, nemcsak akusztikus és vizuális élményt kap a gyerek, hanem a szaglása, az ízlelése és a tapintása is szerephez jut. A málna-, barackillatú, madárcsiripeléstől és kabócaciripeléstől hangos nyáron mindez korántsem lehet mellékes.

5. Szabjunk korlátot!

Egy 2017-es  kutatás szerint a tizenegy éves kor fölötti gyerekek közül tízből kilenc rendelkezik okostelefonnal. Az is kiderült, hogy bár a szülők fele fontosnak tartja a telefonhasználat kontrollálását, csak ötödük szabályozza, hogy a gyerek mikor és milyen mértékben férhet hozzá a világhálóhoz.

Ez azért is érdekes, mert más EU-s felmérések szerint a gyerekeknek hazánkban igenis nagy igényük lenne arra, hogy a szüleik ezen a területen is szabályokat hozzanak. Egy korábbi EUKids kutatásból az is kiderült, hogy a magyar gyerekek jobban követik a szülői utasításokat az uniós átlagnál: mindössze húsz százalékuk hagyja figyelmen kívül, amit mondanak nekik, míg uniós szinten ez az arány huszonnyolc százalék.

Az időkorlát megszabása persze nem mindig egyszerű. Megkönnyíti a dolgot, ha a család összes tagjára vonatkoznak a korlátozások, így a szülőkre is, például megbeszélhetjük, hogy a családi nyaraláson mennyi időt szánhatunk telefonnyomkodásra – és mikor. Sokaknál még a szülőnek sem lehet elővenni a családi étkezés alatt a mobilt. „A szó elszáll, az írás marad” – tartja a mondás, éppen ezért szerződésbe is foglalhatjuk közös megegyezés alapján a házi internetezésre vonatkozó szabályokat, és kitehetjük egy jól látható helyre, hogy szem előtt legyen.

Bereczki Enikő

ifjúsági- és generációs szakértő

Ha többet is olvasnál Enikőtől, kattints IDE és  IDE!