Eleve elrendelt életút

Már a dédapja, Latabár Endre, is színész volt ugyanúgy, ahogy a nagyapja, az édesapja és az öccse is, de a fia is ezt a pályát választotta. Anyja, Deutsch Ilona, is színésznőként, majd később szólamvezetőként dolgozott az Operaházban. Igazi színészdinasztiába született tehát 1902. november 24-én, Kecskeméten. A kiskunhalasi gyökerű református család a színészet mellett a mély hitet is átörökítette a fiúra, aki egész életében gyakorolta az imádságot.

Vándorszínész szülei oldalán már háromévesen színpadra lépett Huszka Jenő Gül Baba című operettjében Pécsett. A korabeli krónikák szerint a közönségen kívül még a saját apja is meghatódott az alakításától. 

Egy évvel fiatalabb öccse, Latabár Árpád, jóval magasabbra nőtt, ő volt „a hosszú Latyi”. A két kisfiú megállás nélkül színházasdit játszott a különböző vidéki, szegényes szálláshelyeken, újragondolták azokat a darabokat, amelyekben szüleik szerepeltek, még jelmezeket és díszleteket is készítettek előadásaikhoz.

Amikor a fiúk kiskamaszok lettek, a szülők feladták a vándorszínészi életet, mert az édesapa 1911-ben Budapesten, a Király Színházban kapott állandó szerződést.

Latyi és a bátyja igen ritkán jelentek meg az iskolában, inkább a Népszínház utcai lakásukhoz közel, a Teleki téri piacon árultak bútorokat és egyéb használati tárgyakat, amiket sokszor ők maguk készítettek, hogy kiegészítsék a család szerény jövedelmét. Nagy szükség volt a munkájukra, mert apjuk elitta és elkártyázta szinte az összes fizetését, később pedig az édesanyjukat is elhagyta. Latabár Kálmán egész további életére kihatott ez a csapás, soha nem ivott, a kártyát pedig messziről elkerülte.

Tizennégy évesen kezdett statisztálni öccsével a Magyar Királyi Operaházban, ahol az anyjuk is dolgozott, hogy újabb bevételhez juthasson a család. Esztergomban végül sikerült leérettségiznie, 1920-ban pedig beiratkozott Rákosi Szidi színiiskolájába. (A színjátszás uralkodónőjéről korábban Kurucz Adrienn ÍRT.)

Csárdáskirálynő Latabár Kálmán Latyi Egy szoknya egy nadrág színészdinasztia
Latabár Kálmán – Foró: Fortepan / Jankovszky György

Egertől Amerikáig 

A színészi vizsgát épp a Király Színházban láthatta a közönség, ahol az apa is dolgozott. Bár nagy sikert aratott az ifjú Latabár, Beöthy László, a tekintélyes színházigazgató mégis azt ajánlotta neki, hogy vidéken kezdje el a pályáját, ezért Egerbe szerződött, ahol zenés darabokban játszott. Csupán néhány hetet töltött ott, de a közönség azonnal a szívébe zárta. Kacsóh Pongrác zenés daljátékában, a János vitézben, a Francia király szerepével búcsúzott Egertől, pedig még húszéves sem volt ekkor.

A Várszínházban kapott szerződést, és rengeteg operettben mutathatta meg nem mindennapi táncos komikusi tehetségét. Valójában itt tanulta meg a szakma fortélyait. Mindig nagyon figyelt arra, hogyan reagál a közönség, és akár menet közben is változtatott a játékán, ha úgy látta, hogy egy régi poén nem ül.

Ám sajnos a színház anyagi nehézségek miatt lehúzta a rolót.

Ezért önálló zenés-táncos-akrobatikus esteken is fellépett az öccsével együtt. A Fővárosi Operettszínház egyik ilyen előadásán látta meg őket egy külföldi impresszárió, aki világ körüli útra vitte a testvérpárt. Még a párizsi Moulin Rouge-ban is felléptek 1927-ben. Amerikában pedig könnyekre fakasztotta a magyar emigránsokat, amikor egy felfújt lufival jelent meg a színpadon, és azt mondta: „Hoztam maguknak egy kis pesti levegőt” – majd kiszúrta a lufit.

1928-ban szerződtette a fivéreket a kor egyik legjelentősebb rendezője, Max Reinhardt. Ő Berlinbe kínált szerződést a két Latabárnak, ahol szintén óriási sikert arattak. Kiemelkedő tánctudása miatt sokan Fred Astairhez hasonlították Latabár Kálmánt, komikusi képességeit pedig Charlie Chaplinéivel mérték össze.

Csárdáskirálynő Latabár Kálmán Latyi Egy szoknya egy nadrág színészdinasztia
Nagymező utca, Fővárosi Operett Színház. Romhányi József és Semsei Jenő Kard és szerelem című művének szereplői, Latabár Kálmán és Csikós Rózsi színművészek – Fotó: Fortepan / Kotnyek Antal

Újra Budapest

A testvérek évekig utazgattak a világban, még Dél-Afrikába is eljutottak, de hazahúzta őket a szívük, és a harmincas évek elején visszatértek Magyarországra.

A háborúig töretlen Latabár Kálmán pályája, bárhol lépett fel, és bármit játszott is, óriási sikert aratott. Azonban a háború megviselte az idegeit, és mindez hatott a pályájára is. Zsidó származású édesanyja miatt rettegett, először attól félt, hogy őt is elviszik valamelyik koncentrációs táborba, majd pedig a nyilasuralom miatt kellett tovább rejtőzködniük.

Bújtatta anyját, miközben még a pincékbe szorult lakóközösséget is szórakoztatta mutatványaival, ám a folyamatos aggodalom miatt cukorbeteg lett.

Édesanyja szerencsére megúszta a tábort, de a saját egészsége ráment erre a kockázatos rejtőzködésre.

A háború után fellendült a magyar filmipar, Latabár pedig villámgyorsan megtanulta, mit lehet és mit nem lehet csinálni a filmvásznon. A rendezők is elfogadták az ötleteit: sokszor kért táncos betétet oda, ahol eredetileg nem szerepelt ilyesmi, és a forgatókönyv szövegét is saját magára szabta. Rendkívül tudatos alkotó volt, aki otthon a tükör előtt órákon keresztül tökéletesítette jellegzetes mozdulatait és mimikáját.

Emlékezetesebb filmjei az Egy szoknya, egy nadrág, az Egy bolond százat csinál, a Mágnás Miska vagy az Állami Áruház.

Nézőtéri szerelem

Már 35 éves volt, és a nyilvánosházak gyakori vendége, valamint egy szépreményű, fiatal dizőz, Vadnai Éva vőlegénye, amikor 1937 tavaszán egy Eisemann-operettben játszott az Erzsébetvárosi Színházban. Az egyik előadásra meghívta a forgatókönyvíró Kolozsvári Andort, aki építész barátjátjával, Walter Istvánnal érkezett, méghozzá családostul. Az első sorban ült és kacagott Walter Kató is, aki 17 éve minden bájával meghódította Latabár szívét.

Azonnal szakított a menyasszonyával, soha többé nem ment nyilvánosházba, és bár kétszer annyi idős volt, mint választottja, semmi nem akadályozhatta meg őket abban, hogy egybekeljenek.

A család a Dózsa György úton vásárolt egy ötszobás lakást, amelyben együtt lakott velük Latyi édesanyja, a háztartási alkalmazott, Mariska, és hamarosan született egy kisfiuk, majd egy kislányuk is. Fiuk, legifjabb Latabár Kálmán, szintén színész lett.

Én soha nem láttam őt színpadon, de a közvélekedés szerint édesapjának csupán a vonásait örökölte.

Csárdáskirálynő Latabár Kálmán Latyi Egy szoknya egy nadrág színészdinasztia
Latabár Kálmán színművész és felesége, előttük kisfiuk, balra id. Latabár Árpád színművész – Fotó: Fortepan / Fortepan

Lányuk, Katalin, táncművészként végzett. Ma is annak a Dózsa György úti lakásnak a leválasztott részében él, ahol felnőtt. Ő így mesélt egy interjúban apjáról:

„Órákon át gyakorolt a tükör előtt. Figyelte a mimikáját, grimaszokat vágott. Aprólékosan, percre pontosan kidolgozta a jeleneteit. Bezárkózott a szobájába szerepet tanulni, ilyenkor nem zavarhattuk. Mindig vitt valami újat az előadásba, sohasem játszott semmit kétszer ugyanúgy. Nem bízott a rutinban, pedig volt neki, azt elhiheti. Ha nem szerepet tanult, akkor az aláírását gyakorolta. Aztán amikor kidolgozott egy új számot, bement a színházba, odament a kellékesekhez, a vécés nénikhez, a jegyszedőkhöz, és bemutatta nekik. Ha ők nevettek rajta, akkor megtartotta a produkciót, ha nem, kivette. Ilyen volt mindig: az egyszerű embereket viccelte meg először.”

Walter Katóval óriási szeretetben nevelték a gyerekeiket, és Latabár Kálmán soha semmiféle kilengést nem engedett meg magának. Meglehetősen puritán életet éltek. Szigorú apa hírében állt, amikor premierre készült, mindenkinek csendben kellett lennie, hogy ne vonják el a figyelmét. 

Kossuth-díj után sok szép szerep és egyre romló egészség

Az ötvenes években Kossuth-díjat kapott. Az 1956-os eseményekben betöltött szerepe miatt sem került bajba, mert az Operettszínház Forradalmi Bizottságának elnökeként megvédte az igazgatót, akit lámpavasra akartak húzni.

Sok szép szerepet eljátszott az Operettben: a Csárdáskirálynőben, A denevérben vagy A vígözvegyben is nagy sikert aratott estéről estére.

Az egészségének azonban nem kedvezett az a rengeteg stressz, ami a színészi pályával járt, ahogy a rendszertelen életmód sem. Egészsége egyre romlott, a cukorbetegség mellett még egy stroke is nehezítette az életét, ezért az utolsó időszakban már szinte ki sem jött a kórházból.

1970. január 11-én, épp ma 55 éve, áttáncolta magát az örökkévalóságba. Az angyalok kara örül neki azóta, mi pedig egy szívből jövő mosollyal őrizzük az emlékét, amikor eszünkbe jut ez a csetlő-botló kisember, az egyik legfajsúlyosabb színész az oly nehéz könnyű műfajban.

Both Gabi

Kiemelt kép: Fortepan / Szalay Zoltán