Vesna Vulović 1950. január 3-án született Belgrádban. A Beatles iránti szeretetétől hajtva az egyetem első éve után az Egyesült Királyságba ment, hogy megtanuljon angolul. „Eleinte a szüleim barátainál laktam Newburyben – emlékezett vissza. – Később aztán Londonba költöztem, ahol egy barátom azt javasolta, menjünk Stockholmba. Amikor elmondtam a szüleimnek, hogy a svéd fővárosban vagyok, egyből a drogokra és a szexre asszociáltak, és azt mondták, azonnal menjek haza.”

Belgrádba visszatérve, miután egyik barátnőjét meglátta a légiutas-kísérői egyenruhában, Vulović úgy döntött, csatlakozik hozzá. „Nagyon szép volt, és éppen Londonba tartott egy napra – emlékezett vissza Vulović. –

Azt gondoltam, miért ne lehetnék én is légiutas-kísérő? Havonta egyszer elmehetnék Londonba.”

Végül 1971-ben csatlakozott a JAT-hoz, Jugoszlávia egyik legnagyobb légitársaságához.

Szerencsétlen események sorozata

1972. január 25-én az akkor 22 éves Vulović egy véletlen folytán került a 367-es Stockholmból induló járatára: a JAT összekeverte őt egy másik, szintén Vesna nevű légiutas-kísérővel. A gép először Koppenhágában szállt le, majd háromnegyed órával később elindult Zágrábba – ide azonban már nem érkezett meg.

A robbanást a csehszlovák vizsgálóbizottság hivatalos jelentése szerint egy táskába rejtett bomba okozta. 1972. január 27-én reggel egy névtelen férfi felhívta a malmői Kvällsposten újságot, hogy a horvát usztasák nevében vállalja a felelősséget a terrorcselekményért.

Ezt leszámítva soha nem találtak bizonyítékot arra, hogy a robbanás terrortámadás lett volna, és az ügyben végül senkit sem tartóztattak le.

A hivatalos jelentés szerint a detonáció a levegőben darabokra tépte a McDonnell Douglas DC–9-32-es gépet, és Vulović volt az egyetlen túlélő.

Vulović körülbelül 10 160 métert zuhant

A nő huszonhét napig feküdt kómában, koponyatörést szenvedett, mindkét lába és három csigolyája tört – az egyik teljesen összetört –, ami miatt deréktól lefelé átmenetileg lebénult. Egy interjúban később azt nyilatkozta, hogy a férfi szerint, aki megtalálta őt, a repülőgép középső részén tartózkodott.

„Hátrahajtott fejjel találtak rám, egy kollégám teste pedig rajtam volt. A testem egy része a lábammal együtt a repülőgépben volt, a fejem azonban már a gépen kívül. Egy ételszállító kocsi szorította a gerincemet, ez tartott a repülőgépben. A férfi, aki megtalált, azt mondta, hogy nagyon szerencsés voltam, mivel a német hadseregben szolgált orvosként a második világháború alatt, így el tudott látni a baleset helyszínén.”

„Összetörtem, és az orvosok újra összeraktak” – mondta már 2008-ban a New York Timesnak. 

A légiutas-kísérő a sérüléseiből való teljes felépülése után a JAT-nál dolgozott tovább, ezúttal azonban irodai munkakörben. Újratanult járni, és bár korántsem olyan gyakorisággal, mint korábban, időnként ezt követően is repült. Az orvosok elmondták neki, mi történt a baleset után, és átadtak neki egy újságot, hogy elolvassa a tragédia részleteit, Vulović emlékei azonban soha többet nem tértek vissza.

Világrekord zuhanás – vagy mégsem?

Vulović 1985-ben személyesen Paul McCartney-tól vehette át az ejtőernyő nélküli legmagasabb zuhanás túlélőjeként a Guinness-rekord címet, és Jugoszlávia-szerte nemzeti hősnek tekintették.

Munkahelyéről végül 1990-ben elbocsátották, mert kritikus véleményt fogalmazott meg Slobodan Milošević szerb és jugoszláv államfővel szemben , majd részt vett az ellene szervezett tiltakozásokon, egészen a forradalomig, amely a megbuktatásához vezetett.

Sokan úgy vélik, hogy nemzeti hős státusza megakadályozta a hatóságokat abban, hogy letartóztassák, annak ellenére, hogy nyíltan szembeszegült a Milošević-kormánnyal.

2009 januárjában Peter Hornung-Andersen, az ARD német rádió tudósítója holland és cseh újságírókkal együtt nyilvánosságra hozott egy elméletet, amely szerint a gépet a csehszlovák légierő tévedésből lőtte le, mindössze néhány száz méterrel a föld felett, nem pedig a hivatalos vizsgálat által állított tízezer méteres magasságban. A konteó szerint a nagy magasságban történő robbanásra utaló minden bizonyítékot a csehszlovák rendőrség hamisította.

zuhanás túlélés repülőgépkatasztrófa Vesna Vulovic
Forrás: Getty Images / Bettmann / Contributor

Vesna Vulović „ködös ostobaságnak” nevezte azokat az állításokat, amelyek szerint a gép kényszerleszállást kísérelt meg, vagy ilyen alacsony magasságra ereszkedett volna, a Guinness-rekordok képviselője pedig azzal kommentálta a fejleményeket, hogy

„úgy tűnik, annak idején a Guinnesst ugyanúgy átverték ezzel a csalással, mint a média más képviselőit”.

A cseh polgári légi közlekedési hatóság elutasította az összeesküvés-elméletet, és kijelentette, hogy a hivatalos vizsgálat eredményeit valójában csak szenzációhajhásás céljából kérdőjelezik meg, Hornung-Andersen pedig megerősítette, hogy elmélete „csupán közvetett bizonyítékokon, nem pedig közvetlen bizonyítékokon” alapul. 

Élete utolsó éveiben Vulović 300 eurós nyugdíjból élt belgrádi lakásában

„Nem tudom, mit válaszoljak, amikor azt mondják, szerencsés voltam – nyilatkozta. – Az élet olyan nehéz.” Vulović úgy vélte, édesanyja és édesapja talán nem haltak volna meg idő előtt, ha ő nem a 367-es járat fedélzetén van, és kijelentette, hogy

az eset nemcsak az ő, hanem a szülei életét is tönkretette.

Ekkoriban már csak ritkán nyilatkozott, és számos felkérést utasított vissza, így többek között Oprah Winfrey és a BBC részéről, mondván, hogy „belefáradt a zuhanásáról való beszélgetésbe”. Hatvanéves korára megromlott az egészségi állapota, így Vulović már a Srbská Kamenicében évente megrendezett megemlékezéseken sem tudott részt venni.

2016 decemberében barátai aggódni kezdtek érte, miután nem válaszolt a telefonhívásokra. December 23-án a lakásában találtak rá a holttestére, miután feltörték az ajtót – és bár halálának pontos oka nem derült ki, ismerősei szerint szívproblémákkal küzdött.

Forrás: ITT, ITT és ITT

Kiemelt kép: Getty Images / Bettmann / Contributor

Mózes Zsófi