Isten hozott a dzsungelben! – A Guns n’ Roses budapesti koncertjén jártunk
Úgy tízéves lehettem, amikor elkezdtem gitározni. Azzal biztattam magam, hogy nekem is tíz ujjam van, pont úgy, mint Slashnek, hát miért ne lehetnék legalább annyira jó, mint ő? Aztán úgy hozta az élet, hogy gitározni végül nem tanultam meg, az viszont tegnap este a Puskás Arénában ismét bizonyosságot nyert, hogy Slash játékán (és tíz ujján) nem fog az idő. Mózes Zsófi írása.
–
Az elejéről kezdem, de nem véletlenül, majd meglátjátok
Az 1985-ben a Hollywood Rose és az L. A. Guns tagjaiból alakult banda a klasszikusnak számító felállással (Axl Rose énekelt, Slash és Izzy Stradlin gitározott, Duff McKagan játszott basszusgitáron, míg Steven Adler dobolt) a nyolcvanas évek végére kúszott be a mainstreambe, azonban a botrányok még sokáig nem kerülték el őket. Annak ellenére, hogy olyan zenekarokkal koncertezhettek együtt, mint a Mötley Crüe, az Iron Maiden vagy az Aerosmith, és a Guns n’ Roses számai egyre jobban teljesítettek a slágerlistákon, a tagok közötti konfliktusokat nem tudták maguk mögött hagyni, ráadásul
a drogok és az ital újra és újra árnyékot vetett a banda sikereire.
1989-ben, amikor az MTV Video Music Awardson a Guns n' Roses megnyerte a Legjobb Heavy Metal/Hard Rock Video kategóriáját, és megkapták a legjobb új előadónak járó díjat is, McKagan és Slash vállalhatatlanul ittas állapotban jelent meg az eseményen, az átadót pedig végigkáromkodták. Axl Rose végül kénytelen volt megfenyegetni őket, hogy feloszlatja a zenekart, ha folytatódik a kábítószerfogyasztás. Ezt követően pár fellépés erejéig a Rolling Stones társaságában koncertezhettek, de a helyzet nem javult, Rose pedig tovább fenyegetőzött.
„Utálom ezt a színpadon csinálni – szólt ki a koncerten a közönséghez Axl –, de minden más kibaszott módon próbáltam már.
És hacsak bizonyos emberek ebben a zenekarban nem szedik össze magukat, ez lesz az utolsó Guns n' Roses koncert, amit valaha láttok. Elegem van abból, hogy a bandában túl sokan táncolnak Mr. Brownstone-nal”
– utalt Rose a heroinra. Bár a zenekar tagjainak droghasználata korábban sem volt titok, a szennyes ilyen drámai módon való kiteregetése éket vert a tagok közé.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
„Amint Axl nyilvánosságra hozta az aggodalmait, azok az idők, amikor együtt voltunk a világ ellen, véget értek”
Ez már Duff McKagan visszaemlékezése az akkori időszakra. Végül azonban a zenekar nem oszlott fel, csak Steven Adler dobostól váltak meg – aki később beperelte a bandát, mondván, hogy rászoktatták a heroinra.
Annak ellenére, hogy a következő években komoly sikereket értek el, eladási és slágerlistás rekordokat döntöttek, a Guns n’ Roses tagjai között nem rendeződött a viszony. Axl és a zenekar kapcsolata tovább romlott, az alkotás folyamata és a próbák lelassultak, majd egyre inkább elmaradtak. Duff kórházba került a hosszan tartó és intenzív kábítószer- és alkoholfogyasztása következtében, Slash pedig a Guns stagnálására reagálva, saját zenekart alapított, majd 1996-ben hivatalosan is otthagyta a bandát.
„Az egész arról szólt, hogy Axl akart irányítani, de annyira, hogy mi már fuldokoltunk.
Amióta összeálltunk, minden tőlem telhetőt megtettem annak érdekében, hogy a Guns n’ Roses legyen a világ legjobb bandája. Szívem-lelkem beletettem mindenbe, amit csináltunk, és semmit sem bánok. Olyan dolgokat hoztunk létre, amikről más bandák csak álmodnak, néhány év alatt elértük azokat a célokat, amiket mások, például a Stones csak évtizedek alatt tudtak megközelíteni. Nem szeretek hencegni, de ennyi idő alatt a rock and roll történetében még senki sem ért el annyi mindent, mint mi. Miután hosszú ideig azon dolgoztam, hogy a banda azzá váljon, amivé lett, búcsút mondtam az egésznek. Miután megtettem, úgy éreztem, leemelték a vállamról a súlyokat, kikerült az ólom a cipőmből” – emlékezett vissza később Slash a kilépésére.
1997-ben, nem sokkal azután, hogy Rose megvásárolta a Guns n’ Roses név használati jogát, Duff is távozott a csapatból, így Axl már egy teljesen új felállással vitte tovább a zenekart.
Közel húsz évbe telt, míg végül visszataláltak egymáshoz
Hogy mi történt ebben a húsz évben a korábbi Guns-tagok között, az valószínűleg sosem derül ki, mindenesetre 2016-ban,
amikor Slash és McKagan visszatért a Guns n’ Rosesba, úgy tűnt, hogy talán végre mindannyian felnőttek a feladathoz – ami nem kevesebb, mint a világ egyik legnagyobb zenekarának működtetése.
Az alapító trió mellett Frank Ferrer dobos, Richard Fortus gitáros, valamint Dizzy Reed és az együttes első női tagja, Melissa Reese billentyűs alkotja a jelenlegi felállást. Így vették a nyakukba az egész világot, vágtak bele a turnézásba, és ütöttek szöget emberek millióinak a fejébe a kérdéssel, hogy vajon ezúttal sikerül-e. Működhet-e egyáltalán, ha a korábbi ellentétek is sokkal inkább személyesek voltak, mintsem szakmaiak? Elég-e az élményhez maga a tény, hogy élőben láthatjuk a Guns n’ Rosest? És elég profik-e ahhoz, hogy az évtizedes konfliktusok ne hagyjanak nyomot a színpadon?
Vagy olyan ez, mint a sokszor emlegetett, újramelegített töltött káposzta?
Ezekkel a gondolatokkal érkeztem szerda délután a Puskás Arénába, mert bár tudtam, hogy Slash nem fog csalódást okozni – az utóbbi években többször is láttam a Myles Kennedy vezette Conspirators társaságában –, Axl-lel kapcsolatban már közel sem voltam ennyire magabiztos. Hallottam olyan híreket, hogy a hangja már nem olyan, mint régen, de felvételeket direkt nem néztem és hallgattam, és megelőzendő, hogy csalódottan távozzak az arénából, a rózsaszín ködöt is igyekeztem eloszlatni magam körül – ami a jegy vásárlásakor még vastagon belepte a lényemet.
Ez a dzsungel már nem az a dzsungel – de hogyan is lehetne?
A szervezők figyelmeztettek, hogy érdemes korán érkezni, a Guns ugyanis több mint három órát (HÁROM ÓRÁT!) játszik majd, így a Motörhead-gitáros Phil Campbell zenekara már nem sokkal hat után bevette a színpadot. Campbell úgy háromnegyed órát játszott, aztán elképesztő szervezettséggel pakolták át a színpadot – a legtovább az tartott, amíg két, feketébe öltözött, szakállas forma vezeték nélküli kéziporszívóval végigment a deszkák minden négyzetméterén, sarkán és zugán.
Nyolc előtt nem sokkal az aréna kis híján megtelt, a színpad hátsó felén pedig elfoglalta a helyét a dobos és a két billentyűs. Majd megérkezett Duff, Slash és Axl is.
A színpadképet nem extrázták túl, hatalmas show sem volt, hangsúlyos látványelemek helyett egy hátsó LED-fal és két kivetítő került a színpadra, így a fókusz végig az alapító trión volt. És bár próbáltam én is rájuk figyelni, sok szám esetében nehezen vonatkoztattam el a háttérben futó, neonszínű animációktól, amik egy-két kivétellel a legkevésbé sem kapcsolódtak az épp játszott dalhoz. Volt itt minden, amit el tudtok képzelni, neonautóval körbedrifelt neonbirka, furcsa varázsgombák és neonóceán, felhőkarcolók között pattogó neonemojik, mintha csak a stáb egyik tagja azt mondta volna, hogy „figyeljetek, srácok, én tudom, hogy mi most a menő a fiatalok körében: a neon!”
De a dalok csak jöttek és jöttek, és bár kicsit talán aránytalanul – nagyjából a koncert negyedéig kellett várni az első igazi slágerre –, a zenészek elképesztő tehetsége minden hangból érezhető volt. Ahogy azonban Slash játékán nem fogott az idő, úgy Axl hangján (és teljesítményén) bizony nyomot hagyott – volt, hogy a számok közben is kisétált a színpadról, a pihenőit meg extra hosszú szólókkal és jammeléssel ütötték el a többiek. És bár rázta a csípőjét, ahogy negyven évvel ezelőtt a feszülős shortban, és megvoltak a kötelező tánclépései is, nekem mégis hiányzott valami.
Aztán valahol a koncert felénél, amikor felcsendült a „Civil War”, és a háttérben tankok, romos épületek és az ukrán zászló lobogott, Axl pedig a korábbi pucér nős pólóját kék-sárga sávosra cserélte, megtelt az űr, amit az egymáshoz kapcsolódás hiánya hagyott bennem.
A koncert második felére pedig, bár a Guns n’ Rosestól számomra továbbra is idegen neonlátvány maradt, a legnagyobb slágerek befutottak, és a buli végéhez közeledvén, még egy közel félórás ráadásra is futotta.
És bár biztos vagyok benne, hogy akkor is telt házról telt házra járnának, ha másfél órás haknikkal tudják le a turnét, ők esténként újra és újra csaknem kétszáz perceket állnak a deszkákon. Hogy ez tisztán jófejség-e, hogy még egyszer láthassuk őket mi is – és hogy egy maroknyi, velejéig profi zenész teret adjon Axl Rose-nak –, vagy a tagok közötti súrlódások nélkül is ilyen lett volna a Guns n’ Roses 2023-ra, még így, a koncert másnapján sem tudtam eldönteni. De ennél sokkal fontosabb az a tisztelet és alázat, amivel megtanultak színpadra állni.
Kiemelt képünk forrása: Getty Images/ Samir Hussein / Contributor