Bajor Gizi az egyik kedvenc múltbéli színésznőm, írtam is róla már, ehhez képest még sosem jártam egykori villájában. Ritkán járok ugyanis Budapestnek ezen a részén, pedig ma már nem külváros, mint volt egykoron, amikor az eredetileg földszintes neobarokk házat Beyer Rudolf, Bajor Gizi fivére megvásárolta. Jó levegő, csodálatos panoráma, csend vette körül az épületet (a Nemzeti Színház sztárjának kedvéért később még a buszmegállót is arrébb rakatták, ne zavarja a forgalom a pihenésben).

1928-ban Bajor átépíttette a villát Országh Béla építészmérnök terve alapján, és öt évvel később beköltözött az ezer négyzetméternyi lakótérbe testvére családjával és harmadik férjével, Germán Tibor fül- és gégeorvossal, akit, mint ezt a Színészmúzeum esti, szervezett sétáján a minket kalauzoló Szebényi Ágnestől megtudtam, a felső manzárdszobában, egy rejtekajtó mögött bújtatott el felesége a nácik elől. (A szervezett sétán ez a helyiség is megtekinthető.)

De nem csak Germán vészelte át itt a villában a második világháborút, a budapesti művészvilág egyik központjából ekkor menedékház lett. Bajorék rengeteg embert szállásoltak el, itt húzta meg magát például Tamási Áron.

A sétán tudtam meg, hogy ahol mi most elemlámpáinkkal bukdácsolunk, ott a vészkorszakban családok bujkáltak, és Bajor nemcsak szállást adott a rászorulóknak, de a lelket is tartotta bennük, nem volt az a veszély és félelem, amely játékos kedvét, sziporkázó humorát kioltotta volna.

Forrás: Bajor Gizi Színészmúzeum

Rendkívüli asszony volt és rendkívül népszerű

Magába bolondított mindenkit, férfiak és nők versengetek a figyelméért. Így aztán mindenkit sokkolt, hogy 1951. február 12-én férjével együtt meghalt.

A kettős öngyilkosság történetét felülírta az a tény, hogy a boncoláskor kiderült, Germán Tibor agykéregsorvadásban szenvedett. A hivatalos álláspont szerint Germán azt képzelte, hogy feleségének agydaganata van, és ettől való félelmében morfininjekcióval meggyilkolta, majd magával is végzett. (Mivel mindig ő kezelte a feleségét, és sűrűn vitaminozta, elvileg elképzelhető, hogy Bajor gyanútlanul nyújtotta a karját.) 

Hogy egészen pontosan mi történt a zárt ajtók mögött, nem tudhatjuk. Az is csak spekuláció, hogy Germán, bár imádta a feleségét, nehezen viselte, hogy nincs ezzel egyedül. Nagy szabadságot élvezett mellette a színésznő, ám olyan feltételezések is vannak, miszerint a féltékenység azért igencsak jelen volt a kapcsolatukban. (Erről bővebben a korábbi cikkemben írtam.)

Forrás: Bajor Gizi Színészmúzeum

A neves fülspecialistát egyébként Bajor a telefonkönyvből nézte ki magának 1930-ban

Mivel az orvos nem borult egyből a nemzet nagy színésznőjének lábai elé, ahogy mindenki más, egyből érdekes lett a már kétszeresen elvált, kacér Bajor számára. Addig-addig küldözgette a színházjegyeket az orvosnak, amíg végre megnézte valamelyik darabban. Ezután viszont minden este ott várta a színésznőt a színészbejáró előtt. 

 

1933. július 21-én keltek egybe, ezután költöztek a villába. Rendkívül mozgalmas életet éltek. Náluk gyülekezett a budapesti bohém elit, tele volt a ház „Giza” rokonaival, barátaival és magas rangú hódolóival. Ahogy ezt a korábbi cikkemben írtam: „szerdánként érkeztek a fontos emberek, akikkel illett jóban lenni, politikusok és művészek, például Herczeg Ferenc író, Petrovics Elek művészettörténész, a Szépművészeti Múzeum egykori igazgatója és British Frigyes irodalomtörténész. Vasárnap pedig a családtagokat és a barátokat fogadták: dr. Barát Irén tüdőgyógyászt, Gombaszögi Ella színésznőt, Péchy Blankát, az egykori évfolyamtársat, a híres versmondót meg persze Gobbi Hildát és a Diósy házaspárt. (Diósy Antal, a „Városliget festője”, aki az ország egyik nemzetközi kitüntetésekkel bíró büszkesége volt a háború előtt, majd ellenség lett a származása okán, megfestette gyönyörűen Bajort is, felesége pedig, a textilművész Nagyajtay Teréz, Bajor jelmeztervezője volt!)

Ekkora udvartartás mellett valószínű, hogy Germán doktor időnként magányosnak érezhette magát. Feleségének írt levelében ez áll:

„Ahogy ült mellettem tegnap a színházban, úgy éreztem, sohasem fogom magát elérni… érzem lényének szörnyű felsőbbrendűségét mindenki fölött, s összezavarodik bennem minden elképzelés, amit magáról hosszú idő alatt kialakítottam, nagy-nagy rejtélynek érzem, tudom magát. Próbálok kiismerhetetlen tekintetében olvasni. Kicsoda maga? Talán meg fog oldódni a rejtély egyszer, s akkor meg fogok nyugodni. Addig?

Könyörgöm. Szeressen!!!”

Hogy mellőzöttsége (?) kapcsolatban állt-e azzal, hogy megölte a feleségét, nem tudhatjuk. Mindenesetre 1951. február 12-én Bajor Gizit hiába várták a Nemzeti Színház próbáján, és az ÁVH-nál is, az Andrássy út 60-ban, ahol ki akarták hallgatni – politikai okok is húzódhattak a „kettős öngyilkosság” mögött, azzal vádolták ugyanis a házaspárt, hogy disszidálni készülnek követve Germán testvérét, ezért gyakorta vegzálták őket.

Forrás: Bajor Gizi Színészmúzeum

Féltékenység? Paranoia? Politika? Hogy pontosan miért kellett meghalnia az 57 éves, ragyogó színésznőnek, sosem fogjuk megtudni minden kétséget kizáróan. 

 

A tragédia helyszíne, a villa ma Színészmúzeum. Egy évvel Bajor halála után nyílt meg Bajor barátnőjének, Gobbi Hildának a kezdeményezésére. (Ma az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet kiállítóhelye.) Az első kiállítás Bajor Gizi, Jászai Mari és Márkus Emília ereklyéit mutatta be a közönségnek. Ma az állandó kiállítás Bajornak és a múzeumot alapító Gobbi Hildának állít emléket. A múzeum földszintjén időszaki tárlatok láthatók: ottjártamkor Latinovits Zoltán és Börcsök Enikő kiállítás.

Nézzétek meg ezt a gyönyörű villát, ha még nem tettétek, tematikus sétáikat is ajánlom, tapasztalatom szerint az ott dolgozók szívüket-lelküket adják a kalauzolásba. Még Bajor Gizi híres „főztjét”, a zsíros pirítóst is megkóstolhattuk forralt borral. Hát nem a főztjéért szerették annyira…  

 

Bajor Gizi Színészmúzeum

1124 Budapest, Stromfeld Aurél u. 16.

Nyitva: szerdától vasárnapig, 14.00–18.00 óráig

 

Pincétől a padlásig vezetett séták további tervezett időpontjai 2022. november 18., és december 9., 19 óra. Információ: ITT

Kiemelt kép: Fortepan/Ráday Mihály

Kurucz Adrienn