A kedvenc Jared Leto-filmem a Mr. Nobody. A belga rendező, Jaco Van Dormael 2009-es egzisztencialista drámája európai koprodukcióban készült, és középpontjában a döntéseink, és azok következményei állnak. Mr. Nobody egy idős úr a nem túl távoli jövőben, amikor a tudomány már legyőzte a halált. Az emberiség a halhatatlanság birtokában kíváncsian fordul az utolsó haldokló felé: vajon ki ő? Mi a története? Mr. Nobody múltja pedig megelevenedik előttünk, de egyszerre több életutat vázol föl párhuzamosan, időben és térben ugrálva keresi a választ, hogy élete sorsfordító pillanataiban valóban a legjobb döntést hozta-e meg, és ezzel a lehető legjobb életet választotta-e. Elgondolkodtató, filozofikus és kissé mélabús történet a szerelem és a választás hatalmáról, amelyben Jared Leto a címszerepben brillírozik.

A Mr. Nobody valahol Leto élete kicsiben: örök harc a rockzenész és a filmszínész énje között, miközben – elérhetetlennek tűnő – célja teljes szabadságvágyának a megélése.

„Ez a két út eléggé különbözik, de mindkettő kreatív forrásból ered. A színpadon azonban nem játszom szerepet, ott inkább önmagam vagyok” – nyilatkozta.

Jared Leto a Mr. Nobody-ban

Method Acting

Leto első igazán átütő alakítása nem a millenniumi Rekviem egy álomért leépülő heroinfüggője volt, amit előszeretettel nevez meg a fáma, hanem három évvel korábbi főszerepe a Harc a másodpercekért című sportfilmben, amelyben Steve Prefontaine olimpiai hosszútávfutót alakította. Ebben a közepes életrajzi filmben mutatta meg először, milyen elrettentő elköteleződésre képes: hat hét edzés után állt kamerák elé, és ezalatt nemcsak Prefontaine gesztusait és a hanghordozását sajátította el, hanem a futóstílusát is. Nem lehet megkülönböztetni őket a pályán, és ez bizony felér azzal, amit Taron Egerton művelt a Rocketmanben, amikor maga énekelte föl Elton John dalait.

Jared titka a felkészülésben rejlik. Ezt az előkészítő időszakot egy nyomozáshoz hasonlítja, mint amikor a detektív tényeket hajkurász, majd az összeszedett információ kilencven százaléka megy is a levesbe. De a maradék tíz százalék aranyat ér!

Mondjuk, egy Oscar-szobrocskát.

Ez űzte a Rekviem egy álomért főszerepét megelőzően New York utcáira, ahol heteket töltött el fedél nélküli drogosok társaságában. Huszonnyolc kilót fogyott, hogy minél élethűbben bemutathassa heroinfüggő karakterének fizikai leépülését. A végeredmény állkoppantó! Darren Aronofsky második nagyjátékfilmje – a Trainspottinggal szemben – felér egy drogprevencióval. Főleg, hogy Ellen Burstyn Oscar-díjra jelölt alakításában érzékletesen mutatja be, hogy a függőség nem válogat: jóravaló embereket is magával ragadhat a pokol.

Jennifer Connelly-vel a Rekviem egy álomért című filmben

A hét évvel később készült Chapter 27 kedvéért Leto közel harminc kilót hízott, hogy eljátszhassa Mark David Chapmant, John Lennon gyilkosát. Az elhízás során nem a külsőségek vezették, ahhoz elég lett volna némi műháj és testprotézis. Leto a saját bőrén kívánta megtapasztalni a túlsúlyból eredő, egyszerre valós és vélt elszigeteltség érzését, az emberi kapcsolatoktól való félelmet. „Hogy hogy csináltam?

A fogyáshoz egyszerűen abbahagytam az evést. Fájdalmas. És ijesztő. A szíved túl gyorsan és hevesen ver. Egy idő után úgy néztem ki, mint aki haldoklik. Azonban sokkal nehezebb egy szerep miatt hízni.”

Meg is lett az ára: a forgatás végére alig bírt járni, két jelenet között tolószékkel közlekedett, és a hirtelen súlygyarapodástól köszvény kínozta. De vajon megérte a szenvedést? A Chapter 27 J.D. Salinger Zabhegyezőjének különös átirata, amely Chapman három napjáról szól, mielőtt kioltotta Lennon életét. Szinte teljes egészében Leto delejes játékára helyezi a hangsúlyt, aki levezet bennünket az őrület mélyére. Frenetikus alakítása azonban koránt sincs párhuzamban a máskülönben eszköztelen produkcióval.

A Chapter 27 című filmben

Szerepben maradva

Leto „method acting” alakításai persze nem merülnek ki a Christian Bale-hez hasonló, brutális fizikai átalakulásokban. Inkább Daniel Day-Lewishoz hasonlíthatnánk, aki két felvétel között is szerepben maradt – utolsó mohikánként halászva-vadászva a vadonban, vagy magatehetetlenül elviselve a kerekesszékben való tologatását A bal lábam forgatási szüneteiben. Jared Leto a gyilkos Chapmannel például a nap huszonnégy órájában, a hét minden napján azonosult hosszú hónapokig, hogy végül úgy kellett kiebrudalnia a beteg személyiségét a fejéből.

2013 meglepetés független filmje lett a Mielőtt meghaltam, amely a következő évben a hat Oscar-jelöléséből hármat váltott díjra. Matthew McConaughey és Jared Leto is megkapták a maguk jól megérdemelt arany szobrocskájukat. A dallasi HIV-fertőzött villanyszerelő, Ron Woodroof történetét – aki kivívta, hogy az AIDS-betegek megkapják az életüket meghosszabbító gyógyszereket – McConaughey a szívügyének tekintette. Akárcsak a fiktív transzszexuális prostituált szerepét Leto, aki megérezte, hogy a sztori gerincét kettejük ambivalens viszonya szolgáltatja. „Volt egy találkozóm a rendezővel, Jean-Marc Vallée-val Skype-on keresztül. Köszöntöttem, majd felkentem magamra némi rúzst. Leesett az álla. Kigomboltam a kabátomat, és alatta egy bolyhos, rózsaszín pulóver volt rajtam. Aztán húsz percig flörtöltem vele.”

Leto sosem jelent meg a „Mielőtt meghaltam” forgatásán. Csak Rayon, a prosti.

Még a forgatási szünetekben is szerepben maradt, teljesen zavarba hozva ezzel a stábot. „Kihozott a komfortzónámból” – emlékszik vissza Vallée. „– Nem tudtam, hogyan kezeljem: férfiként vagy nőként?”

Hogyan irányítasz egy színészt, aki valójában nem is színészkedik? Rayon figurája folyamatosan fejlődött. Leto nőnek öltözve kiszaladt a közeli boltba, és az útközben tapasztaltakat egyből beépítette a figurájába. McConaughey csak az utolsó forgatási napon találkozott Jareddel. A rendező Vallée pedig hónapokkal később.

Jared Leto és Matthew McConaughey a Mielőtt meghaltam című filmben

Nem minden arany, ami fénylik

Nem volt ez másképp akkor sem, amikor a bűn bohócát, Jokert játszotta el. Ha csupán Jack Nicholson vagy Heath Ledger magával ragadó alakításai lettek volna, talán bele sem vág a szerepbe.

„Az a jó abban, hogy mások is voltak már előtted, hogy tudod, melyik irányba ne indulj el.”

Felkészülésként erőszakos bűncselekmények valódi felvételeit nézte éjt-nappallá téve. „Joker hihetetlenül jól érzi magát ezekben a helyzetekben. Rengeteget tanultam belőle, hogy az emberek milyen messzire képesek elmenni.” Vajon milyen lehetett a Suicide Squad forgatásán egy asztalnál ebédelni az állandóan a társait vegzáló Jokerrel? Hagymázas élmény! A film aztán olyan lett, amilyen – mondjuk ki, pocsék –, bár nem Leto erősen mellőzött figurájától. A színész Jokerét Az Igazság Ligája idén bemutatott rendezői változata leplezte le, hogy milyen lehetett volna, ha engedik kibontakozni a vásznon.

John Lee Hancock a ’90-es évek sorozatgyilkosos thrillerjeit megidéző Ördög a részletekben című filmjében Denzel Washington és Rami Marek ered Jared Leto figurájának a nyomába. A színész itt is el lett maszkírozva – más az orra, a fogai, a szemei, a hangja és a testalkata –, de a cél jelen esetben az volt, hogy a leheletnyi változások épphogy feltűnjenek: szinte tudat alatti feszültséget keltsenek a nézőben, hogy ezzel az emberrel valami nem stimmel.

A megváltoztatott külsővel rezonál a figura ellenszenves jellemére.

De vajon az ellentmondó viselkedés elég-e ahhoz, hogy valakit bűnösnek bélyegezzünk? Bár az Ördög a részletekben nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, Letót hátborzongató alakításáért Golden Globe-ra és SAG-díjra (ez az amerikai színészek céhének díja) jelölték.

A Gucci-ház vitán felül Lady Gaga filmje, de nem mehetünk el Jared Leto harsány és ripacs Paolo Guccija mellett. Ez az átváltozás a számtalan testimplantátummal – mint minden más is ebben a filmben – inkább csak a külsőségekről szólt. Öt órán át sminkelték reggelenként Jaredet Paolóvá. Az amúgy is vérszegény forgatókönyv annyira elbánt ezzel a figurával, hogy Leto alakítása végül se nem vicces, se nem drámai, hanem már-már kínos. Pedig hát ő a sztoriban a kugligolyó, ami megrengette a Gucci-ház alapjait.

A Gucci-házban

Ezeken felül Letót persze még számtalan kisebb-nagyobb szerepben láthattuk az évek során: volt ő szárnya szegett angyalarcú a Harcosok klubjában, kiábrándító hősszerelmes az Észvesztőben, és Patrick Bateman első yuppie áldozata az Amerikai pszichóban. Négy fal között vegzálta Jodie Fostert és Kristen Stewartot a Pánikszobában, és elcsavarta a biszexuális címszereplő fejét Oliver Stone Nagy Sándorában. Alámerült Nicolas Cage oldalán a fegyverkereskedelem (al)világába, és Salma Hayek partnereként vált a magányos szívek gyilkosává az ’50-es évek Amerikájában.

Istenkomplexusos üzletember karakterét tanítani kellene a Szárnyas fejvadász folytatásából.

Katapult a Marsra

Jared Leto a bátyjával, Shannonnal közösen gyerekkoruk óta a zene bűvöletében élnek. 1998-ban alapították meg közös alternatív rockzenekarukat, a Thirty Seconds to Marst. Hosszú és küzdelmes időszak volt, amíg a banda kijárta a maga zenei ösvényét. Jared nem hagyta, hogy az együttes meglovagolja filmes népszerűségét, ugyanakkor a zenekarnak gyakran kellett alkalmazkodnia hozzá, olykor négy különböző kontinensre utazva utána, ahol éppen filmet forgatott. Leto Elton Johnnal beszélgetve egyszer azt a tanácsot kapta a legendás dalszerző-énekestől: „Turnézz, turnézz, turnézz újra, és ha a turné végére értél, turnézz még egy kicsit!” Leto nemcsak megfogadta John szavait, de 2011-ben a Thirty Seconds to Mars bekerült a Guinness-rekordok közé a háromszáz fellépésével egyetlen albumciklus alatt.

Öt stúdióalbum, több mint tizenötmillió eladott példány és telt házas koncertek világszerte. A banda zenéje beérett, és ezzel a Leto-fivérek gyerekkori álma valóra vált.

Jared nem tagadta meg magát zenei fronton sem, és beült a kamera mögé. Az együttes számos díjnyertes videóklipjét maga rendezte a gyerekkönyeket író Dr. Seusstól kölcsönzött Bartholomew Cubbins álnév alatt. A From Yesterday című kisfilmje az első, a Kínai Népköztársaságban forgatott amerikai zenei videóként híresült el, amit ráadásul a Tiltott Városban rögzítettek. De készített dokumentumfilmet is Artifact címmel, amelyben a modern zeneipar fonákságainak bemutatásával kivívta a szakma elismerését. Into the Wild dokumentumfilm-sorozatával a zenekar azonos című koncertturnéjának nem mindennapi történetét meséli el – ami révén végül bekerültek a Guinnes Rekordok könyvébe.

Shannon Leto és Jared Leto - Forrás: Getty Images/Jo Hale/Redferns

Kulisszák mögött

Nem csoda, hogy az állati jogokért a gyakorlatban is kiálló, sokat jótékonykodó, vegán életmódot folytató és a GQ magazin szerint „stílusikon” rockzenész annak idején az álomkék tekintetével elcsábította Cameron Diazt – vele jegyben is járt – és tűzbe hozta a Marvel Fekete Özvegyét, Scarlett Johanssont is. Ugyanakkor nem szokása a hollywoodi mérce szerint is rendkívül önmegtartóztató életet élő színésznek kiteregetni a magánéletét.

„Tudod, mit tanultam a nőkről?” – nyilatkozta a Rolling Stones magazinnak. – „Hogy egyáltalán semmit sem tudok róluk. Nincsenek nagy, levonható alapigazságok a nőkről. Minél idősebb leszek, annál inkább csak embereket látok.”

Leto, miközben rohamtempóban készíti zenésztársaival az új albumot, már polcon van a bemutatkozó filmje a Marvel moziverzumában. A vámpír Morbius eredettörténetét január végén láthatjuk a mozikban. Szerepet kapott Darren Aronofsky soron következő horrorfilmjében, az Adriftben, amely A kör és a Sötét víz írója, Koji Suzuki könyvének adaptációja lesz. És főszereplőként emlegetik a virtuális világban játszódó, kultklasszikus Tron harmadik részével kapcsolatban.

Hiába, nincs megállás! Jared Leto irigylésre méltó elánnal kezdi élete második fél évszázadát.

Bányász Attila

Források: ITT, ITT, ITT, ITT és ITT

Kiemelt kép: Getty Images/Kevin Winter/Getty Images for KROQ