Hesteg strongertogether – Nyerő (celeb)Páros sorozatkritika
Tudom, mindenki a Spektrumot meg a National Geographicot nézi, vagy esténként olvastok, messziről kerülitek a trasht, és különben is, kik ezek, akikről beszélek, senkit nem érdekelnek a celebek, csak valaki mégis megveszi és lekattintja a róluk szóló bulvárt (mármint nem ti, ti nem olyanok vagytok). Nem fogok szabadkozni, megnéztem az RTL klubon futó Nyerő páros első hetének adásait, mert érdekelt. Ez pedig a véleményem a műsorról. Szentesi Éva írása.
–
A Nyerő páros egy olyan celeb-reality, amiben híres és kevésbé híres párok beköltöznek egy nagy kertes háznak berendezett stúdióba, ahol néhány héten keresztül azon vetélkednek egymással, hogy ki az, aki ügyesebben taktikázik, jobban gazdálkodik a pénzzel, jobban teljesít a sokszor nem könnyű feladatokban, és mindeközben mennyire képes ember maradni. Igazából ez is egy alaposan megszervezett, felülről vezérelt tévéműsor, amivel már rég tele a padlás, amúgy is, ki kíváncsi még azokra a realitykre, ahol a csatorna a saját arcait pörgeti…?
A „Nyerő páros”-t azonban az különbözteti meg a többitől, hogy itt tényleg nem lehet kamuzni (legalábbis nem annyit és nem annyira), még akkor sem, ha szenya módon vágják össze a műsort, mert előbb-utóbb úgyis lehull az álarc.
Az ötödik évadban megint összeköltözött néhány hétre nyolc celebpár – már amennyire celebnek lehet őket nevezni. Sorolom őket: Pataki Zita műsorvezető-időjárás-jelentő és férje, Attila, Somfai Péter párbajtőrvívó és felesége, Kriszti, Nádai Anikó reality-karakter, műsorvezető és párja, a szintén celeb Hajmásy Péter, Molnár Gusztáv színész és felesége, Vivi, L.L. Junior és neje, Kinga, Kárpáti Rebeka influenszer és párja, Frohner Ferenc, Kamarás Norbert reality-sztár és barátnője, Odett, illetve Kulcsár Edina szépségkirálynő-üzletasszony-influenszer és hites ura, Csuti, alias Szabó András, aki – mivel kikérte magának – saját jogán is híres. (Azt, mondjuk, sosem gondoltam volna, hogy ez utóbbiak miatt lesz igazán izgalmas a show - legalábbis az első héten -, de tényleg így esett.)
A beköltözéses része a műsornak olyan, mint az egyszeri Valóvilág: folyamatosan érkeznek a párok, és nehezen tudom elképzelni, hogy a szerződés előtt ne egyeztettek volna velük arról, kikkel kell majd együtt szerepelniük, mindenesetre mindegyikük eljátssza (különböző fokú hitelességgel), hogy jól meglepődik a másikon. (Somfai Péter olimpikont, Európa-bajnok párbajtőrözőt például senki nem ismerte fel – legalább egy párral eljátszathatták volna, hogy mégis –, de nem ez a legnagyobb baj, hanem hogy a feleségét távolról Rubint Rékának nézték.) Az első körös mézes-mázos bemutatkozás után aztán egyből kezdődik a boogie Sebestyén Balázs és részben Kabát Péter vezetésével. Utóbbi szerepeltetését egyébként nem igazán lehet hova tenni: nem igazán vicces, műsort sem tud vezetni, leginkább az udvari bolond szerepét hozza Sebestyén fegyverhordozójaként, aki kisujjból kirázza az egész műsort, talán már túlságosan is rutinos.
Amiért lehet szeretni ezt a műsort, az az, hogy itt nem csak kamu van. Nem is igazán a tévénézők előtt, hanem egymás előtt nem tudják magukat sokáig megjátszani, még akkor sem, ha szerkesztve van a show. A rendszer kiveti magából az álszentséget, az ordas hazugságokat, és amikor ezekre rámutatnak a kamerák előtt, az több mint izgalmas esti kikapcsolódás.
Alapvetően full szánalmas azon szórakozni (Balázs sajnos még mindig imádja ezt), hogy a különböző feladatokban milyen erőltetetten vicces helyzetekben találják magukat a celebek, a háttérben meghúzódó emberi szálak azonban nem elhanyagolhatók.
És ami a legérdekesebb: mi történik azzal a párral, amelyiknek az élete a full fake kirakatról szól, és hogyan mutat rá a rögtönzött közösség arra, hogy „hohó, álljunk meg egy percre, itt valami nagyon nem stimmel”.
Kulcsár Edina és férje, Csuti lett egy szempillantás alatt a közellenség, és ezen keresztül annak a szomorú példája, hogy mi történik azokkal az emberekkel, akik a kirakatba rakják, hogy minden a legnagyobb rendben, szépek vagyunk, gazdagok vagyunk, a gyerekeink Angelina Jolie gyerekei után kapták a nevüket, sikeresek a vállalkozásaink, és jó sok pénzt kérünk a reklámokért, közben pedig valami nagyon nem oké, nagyon rothad, és ki kéne pakolni a kamrát a lejárt szavatosságú, bűzlő szemetünktől.
Tévedés ne essék, ilyen szemete mindenkinek van otthon, nem az a baj, hogy ők is esendők, hanem hogy azzal a felütéssel költöztek be a villába, hogy „Elmentünk a valóságshow-ba, hogy megmentsük a házasságunkat. Azért vállaltuk a műsort, mert úgy éreztük, a kettesben töltött idő segít majd nekünk.”
Ez a mondat eleve több sebből vérzik, de ez még nem vetítette elő, mekkora a baj. Nem vetítette elő, hogy a saját drámájukkal még ők maguk sincsenek tisztában, hogy annál sokkal nagyobb a probléma, mint hogy két ember között megromlik a viszony, mert ezen keresztül egy súlyos társadalmi kórképet vetítenek elénk. Mert Edina és András életében annyira nincs mélység, annyira kiüresedett, annyira minden a filterezett posztoknak szól, hogy a többi versenyző (akiknek külön-külön sem fenékig tejfel az élete) egyszerre horgad fel, hogy „ne már, gyerekek!”
Amikor a második vagy a harmadik este kiül Edina és András, hogy elmondja, ők azért költöztek be a villába, hogy megmentsék a házasságukat, de közben olyan az influenszer-szépségkirálynő arca, mintha receptet olvasna fel (ezt egyébként Pataki Zita fogalmazza meg róla), akkor nem is sejted, hogy ez tényleg nem vicc, ez hót komoly. Edina és András nem érti, a többieknek mi a baja, miért támadja őket mindenki azzal, hogy felszínesek, és amikor azt nézhetjük végig, hogy elküldik őket egy romantikus randira, akkor végig azt érezzük, hogy ezek szerepet játszanak: az Instagramra szánt, filterezett, műmájer szerepeket: amiben az egyik a jóképű csávó, aki próbálja slim fit ingben cool üzletembernek hazudni magát, a másik pedig a nagyon szép lány, akinek a mosolyát az instant élet kanyarintja.
Az érintéseik, a becézgetésük is egytől egyig üres és begyakorolt gesztusokkal teli. Nincs súlyuk, nincs mélységük és magasságuk.
Edina az első őszinte pillanatához az ötödik részben érkezett el, amikor a raportra hívásuknál tényleg sírt. Azok a könnyek frankók voltak, az nem volt megrendezett, és amikor az egyik kérdésre megvallotta, hogy azért sír keveset, azért próbálja visszatartani az érzelmeit, mert a férje attól ideges lesz, akkor tényleg összeszorul az ember szíve.
De a legnagyobb igazságot Junior mondja ki róluk: „Ő valóban ilyen. Nem szabad elvárni mélységet és mély beszélgetéseket azoktól, akik nem mélyek. Ez ennyire egyszerű.”
És nem, még mindig nem az a baj, hogy szépségversenyt nyertél, hogy szép medencétek van, szuper kocsitok, és jó helyekre mentek nyaralni. Az se baj, ha sok terméket reklámozol (amennyiben tényleg használod is az adott márkát, illetve hiszel a minőségében).
Nem az a baj, hogy szép és irigylésre méltó az életed, hanem hogy minden eladó, még a kapcsolatotok válsága is.
De a filterezett Insta-álarc könyörtelenül lehull egy olyan műsorban, amiben mások is részt vesznek, és hiába celebek ők is, az emberi arcukat ettől még lehet látni. Én hiszem, hogy Edinának és Andrásnak is van ilyen (Edina meg is mutatta, kérdés, mennyire tér vissza a régi berögződésekhez.) Különben ezután irtó kevés lesz annyit kiírni az Instára a ölelkezős kép alá, hogy hesteg strongertogether. Mert a kutya nem fogja elhinni.
A Nyerő páros ugyan egy közhelyes valóságshow, de ezek a jelenetek izgalmassá teszik.
Ti nézitek?
Szentesi Éva
Képek: RTL Sajtóklub