A házassági válságnál jobb pszichothriller nem is kell – Nézzétek meg A fészek című filmet!
Válni iszonyatos nehéz és rengeteg fájdalommal jár – egyre többen tudják, sajnos. Mégis sokan meglépik, szóval csak kell hogy legyen valami oka. Például az, hogy egy folyamat eljut a végpontjáig, ahonnan már nem lehet visszafordulni. Annyi szőnyeg alá söpört probléma, elhallgatás, hazugság és öncsalás kerül egyszer csak felszínre, amennyivel már nem lehet megbirkózni, ezt csak egy tabula rasa oldhatja fel. De hol kezdődik a krízis? Mikor indul el egy család a lejtőn anélkül, hogy észrevenné? Miért nem tudnak közben észbe kapni, és mi menthetné meg mégis az egységüket? Erről szól egy új film a mozikban, ami olyan erővel tolja mindezt az arcunkba, hogy még utána is hosszan borzongsz magadban. A fészek című filmet Gyárfás Dorka ajánlja.
–
Úgy kezdődik, mint egy Hitchcock-film: amerikai kertvárosi ház gondosan ápolt előkerttel, nem feltűnősködő, de jó autókkal, tompa őszi fényben. És csak tart és tart ez a merev kép, alatta pedig egyre vészjóslóbb zene cseng a fülünkbe, míg egészen biztosak nem leszünk benne, hogy ennek a háznak a lakóira nagy veszély leselkedik. Vagy már meg is történt a baj.
De nem, az első félóra éppenséggel arra hivatott, hogy bemutassa, milyen jó a csendes, polgári, átlagos élet a 80-as évek Amerikájában. (Reagen-korszak – nem mellékes. Ekkor kezdődött a fogyasztói kultúra, és a hit abban, hogy bárki válhat kiváltságossá, ha megszerzi az ehhez szükséges anyagi forrásokat.) Milyen felhőtlenek is azok a semmitmondó pillanatok, amikor kávét viszünk a kedvesünknek az ágyba, amikor leülünk a gyerekek mellé a reggelizőasztalhoz, és puszit nyomunk egymás arcára, és focizunk a másikkal a kertben. Mindenkinek megvan a maga külön világa a nagy családi életen belül, és mindenki a helyén van. Vagy nem, mégsem. Az egyikük nincs a helyén, benne mocorog valami. És mivel ő a családfő, az apa, ezért a többieknek hozzá kell alkalmazkodniuk.
A fészek középpontjában Rory (Jude Law) figurája áll, akinek a jellemére, múltjára, mozgatórugóira csak lassan, fokozatosan derül fény. Kicsit olyan ebben, mint a Tudhattad volna című HBO-sorozat Jonathanja (akit Hugh Grant játszott): az angol férfi, aki a múltja és a családja elől a tengerentúlra menekült, ahol azzá válhatott, aki lenni akart. Mire megismerjük, mindent elért: szép, amerikai feleség, gyerek, New York-i karrier, társadalmi rang. Aztán a múlt és az identitás egyszer csak bekopogtat az ajtón… Na, itt ki is merül a párhuzam, a Tudhattad volna ugyanis merő hamisság és sallang, A fészek pedig a legpuritánabb, legaszketikusabb, az igazságra megrögzötten törekvő film.
Rory (Jude Law) tehát átköltözteti a szép családját Angliába, London környékére, ahol még ő sincs igazán otthon, mert az a főúri élet, amit berendez maguknak, még számára is idegen – inkább csak vágyálom, ami egy percre valóságnak tűnik. De tényleg csak egy percre, mert – ahogy az a való életben is gyakran megesik – amint adottak a feltételek ahhoz, hogy az álom valóra váljon, azonnal elindul egy bomlási folyamat. Nem lehet rögtön észrevenni, eleinte csak apró jelei vannak, amiket még könnyű lesöpörni az asztalról. Éppen ez a baj: ha ezekre nem figyel az ember, pláne, ha direkt nem foglalkozik velük, akkor csak szaporodnak és egyre nagyobbra nőnek.
Ennek vagyunk tanúi lépésről lépésre A fészekben, amíg az erjedés el nem jut a robbanásig.
Egy ideje nem divat a lineáris történetmesélés – sokan azt hiszik, unalmas. Hát már csak ezért is érdemes megnézni ezt a filmet, és végigkövetni, hogyan építkezik. Mesterkurzusokon lehetne tanítani, hogyan lesz ebből a látszólag semmi kis történetből akkora dráma, hogy beleremegsz – hogyan lehet minden egyes jelenettel emelni a tétet, és sosem hibázni. Mert nemcsak a feszültség nő minden egyes percben, nemcsak a játék tétje lesz egyre nagyobb, és az eltitkolt múlt fenyegető réme egyre kontúrosabb, hanem az a legszebb az egészben, ahogy eközben minden szereplő egyre jobban le- és kivetkőzik magából, és feltárul a valódi énje.
Nem lehet egyszerűen elintézni annyival, hogy Rory túlságosan mohó volt – lám, így jár, akinek sosem elég a pénzből. Nem, ez a történet ki akarja kutatni azt is, miért akar valaki mindig többet. Milyen lelki sérülésre hiszi megfelelő gyógyírnak a vagyont? Hányan esnek még ebbe a hibába, és rombolják le végül azt is, amit felépítettek? Hányan vannak, akik még azt sem ismerik fel, hogy az egész valójában bosszú vagy bizonyítás olyasvalakinek, aki már nincs is – amibe magukkal rángatják az ártatlan, tehetetlen szeretteiket?
De az egészben az a legérdekesebb, hogy a rendező Sean Durkin mindezt nem úgy tárja elénk, mintha egy Családi kört néznénk, hanem mintha egy pszichothrillert. Ahogy az első képpel baljós hangulatot teremt, úgy később is gyakran él a műfaj hagyományos elemeivel: a halott állat szimbólumával, a társasági események hamis csillogásával, amik eszkalálják a problémát, és a táj hűvös méltóságával, ami közönyösen öleli körül a benne tomboló energiákat. De mindenekelőtt maga a „fészek”, vagyis az angol vidéki kastély idézheti fel bennünk újra meg újra Hitchcock szellemét (és juttatja eszünkbe A Manderley-ház asszonyát, noha az valami egész másról akart szólni).
Mert hát mi is a pszichothriller valójában? Egy olyan történet, ami borzongást vált ki a befogadóból (a ’thrill’ szóból ered) – ennek pedig tökéletesen megfelelnek életünk legintimebb, legmélyebb krízisei és fordulópontjai.
Durkin ezt a történetmesélési technikát alkalmazta egy korábbi filmjében, a Martha Marcy May Marlene-ben is, amiben szintén látszólag hétköznapi helyzetek vezettek egy súlyos drámához, ami váratlanul, de annál nagyobb erővel zuhant a nézőre.
Mindezt hol a mély csöndek, hol pedig a sötét tónusú, drámai zenei aláfestés teszi hangsúlyossá (Richard Reed Parry munkája), amikhez állandó félhomály, vagy opálos fényű, ködös képi világ társul (ezt pedig a Saul fia operatőrének, Erdély Mátyásnak köszönhetjük), mint amikor az ember nem lát élesen, tisztán. Mindemellett A fészek úgy idézi fel a 80-as éveket, hogy – sok más filmmel ellentétben – nem fürdőzik a retro feelingben, nem tobzódik a korabeli tárgyakban, ruhákban. Épp ellenkezőleg: ebben is hűvös és mértéktartó marad, mert csak az emberi viszonyokra és a karakterek belső változására koncentrál.
Eleinte még tűnődik az ember azon, vajon Jude Law miért vállalt el egy független filmet, amitől nem remélhet semmilyen csillogást, de aztán eloszlik a kétség: rég kapott ilyen izgalmas, felnőtt, komplex karaktert, amivel ennyi színt, érzelmet, és örök emberi eltévelyedést-szembesülést tud megmutatni. Nagyon szép alakítás, és külön nemessé teszi az alázat, ahogy alárendelte magát a film visszafogott stílusának és a partnereivel való együttműködésnek. Mert nem virít ki, nem ő a „sztár” – a feleségét alakító Carrie Coonnal egyenrangú partnerek, csodálatos a játékuk.
Ha egy film úgy építkezik, hogy mindig egyre emeli a tétet, akkor a csúcson kell befejezni – ez meg is valósul A fészekben.
A taxis jelenet (ami gyönyörű szimbóluma a révésznek, aki átsegíti az eltévedt hőst a túlsó partra, és ott elengedi a kezét) egészen fenomenális, de a katarzist mégis a családi étkezőasztalnál lehet átélni – a szereplőkkel együtt. Ez az egy, a lezárás utal csak arra, hogy amerikai filmet néztünk, amúgy inkább az európai filmes ízlés és érzékenység jellemzi. De ez a lezárás most annyira jólesik, hogy cseppet sem bánja az ember. Igen, kell adni reményt és hitet a nézőnek – elvégre a krízisek azért vannak, hogy fejlődjön általuk az ember, és egy magasabb önismereti szinten folytassa tovább.
Gyárfás Dorka