Soha nem akart egyszerű kérdésekre válaszolni, szórakoztatni meg pláne nem – Darren Aronofsky 51
Egész életemben azokhoz a történetmesélőkhöz vonzódtam, akik nem a szépet és jót akarják elénk tárni, hanem olyan pontos csapásokkal hasogatják szét az emberi elmét, és mutatják fel nekünk, ahogyan arra csak kevesek képesek. Boldogok, nyugodtak, vidámak persze nem leszünk tőlük. A legtöbb esetben nem is élvezzük a boncolást. Mégsem tudjuk elkapni a tekintetünket. Mert olyan válaszokkal is szolgálnak, amilyenekkel nem sokan tudnak. Darren Aronofsky épp ilyen alkotó, és ma 51 éves. Ez alkalomból olyan filmeket gyűjtöttem össze, amiket szerintem nem lehet kihagyni. Szentesi Éva írása.
–
Aronofskyban azt szeretem a legjobban, hogy soha nem akart a közönség kedvence lenni, mégsem érzem rajta, hogy direkt művészieskedő, bár lehet, hogy vannak, akik ezzel vitatják.
Nem könnyű nézni a filmjeit, sőt, amikor bedobtam a meetingen, hogy szeretnék róla írni, akkor néhányan kikerekedett szemmel néztek rám, mégis hogyan lehet azt szeretni, amit ez az ember művel.
Pedig lehet. Pontosan azért, mert nem a könnyű meg az egyszerű kérdésekre keresi a választ. És még ha nem is talál rá a válaszokra, az nem olyan nagy baj.
Mindig is az érdekelt, hogyan lehet megtalálni a boldogságot, és ha megtaláltuk, egyáltalán mit kezdünk vele, hogyan lehet ép elmével kibírni az életet, létezik-e a tökéletesség, milyen lehet totális függőségben élni valamitől, és a téboly miként fest belülről.
Nem könnyű kérdések. Viszont fontosak. Ez az én indokom arra, miért nézd meg az általam kiválasztott filmeket. (Szubjektív lista szubjektív véleménnyel):
1. Rekviem egy álomért (Industry Entertainment, 2000)
(…) „mert a halál inkább jutalomnak, mint fenyegetésnek látszott, hiszen a hosszan elnyúló haldoklás a legfélelmetesebb dolog, ami megtörténhet az emberrel” – olvashatjuk az eredeti, azonos című Hubert Selby-műben. (Arra most nem emlékszem, hogy ez a mondat elhangzott-e, vagy pont így hangzott-e a filmben, de a lényeg ott van a képkockákon.)
Érdekfeszítő téma a függőség lélektana. Kívülről könnyedén legyintünk azokra, akik valamilyen szertől függővé válnak, és totálisan lerombolják az életüket. Kicsit meg is vetjük őket, vagy haragszunk rájuk, megbélyegezzük őket, és a legtöbbször elítéljük azokat, akik nem képesek kikeveredni a függőségük bűvköréből.
Ezen érzések mindegyikén szépen végigmegy a néző, miközben legerősebben talán mindvégig a dühöt érzi: hogyan lehetséges ez? Hogyan történhet meg mindez?!
Jó kérdések, annyi biztos.
Aki látott már ilyet közelről, az pontosan tudja, mennyire nem egyszerű hozzátartozóként vagy barátként végignézni a szerettünk hanyatlását. Ha nem áll közel hozzád az illető, akkor simán csak elborzadsz. Sokan nem látnak a jelenség mélyére, igaz, nem is könnyű a mélyére látni.
A cím tökéletes, az elkárhozás kódolt. A zene briliánsan passzol. A színészek kiválasztása, a maszkmesterek munkája szintúgy.
Nem könnyű.
Kifejezetten nehéz.
Téged is elpusztít közben.
2. A forrás (Warner Bros, 2006)
„Testünk börtön a lelkünk számára. Bőrünk és vérünk fogságunk vasrácsait jelentik. De ne féljetek! Minden test felbomlik, a halál mindent hamuvá porlaszt. Így tehát a halál minden lelket megszabadít” – hangzik az egyik szereplő szájából a filmben.
És mennyire igaz. Csak nem mindegy, hogyan kerül ki a pont a történetünk végére.
A forrás sem éppen könnyen nézhető és értelmezhető munka. De mint említettem, ez soha nem is volt célja Aronofskynak.
A három cselekményszálon játszódó történet valójában nem választható külön, de ezt talán csak a végére, vagy többszöri megnézés után értjük meg. Egyszerre láthatjuk a távoli múltat és a legalább annyira távoli jövőt, mindezeket pedig azért tárja elénk a rendező, hogy a jelent bemutassa.
A jelenben pedig arra keresi a választ: túlélhető-e a halál, jelenthet-e egyáltalán megváltást, és hogyan dolgozható fel a szeretett személy elvesztése.
A főszerepeket eredetileg Brad Pitt és Cate Blanchett játszotta volna, de a hosszas előkészületek alatt ők kiszálltak a filmből. Érdekesség, hogy nem sokkal később ez a két színész David Fincherrel kezdte el forgatni a Benjamin Button különös életét, ami nagyon eltérő hangulatú, mégis bizonyos elemeiben A forrásra hajazó film.
A főszerepeket végül Hugh Jackman és Rachel Weisz alakították. Weisz ekkor éppen Aronofsky felesége volt. Jackmannek egy egészen új oldalát ismerhetjük meg ebben a szerepben, de Weisz is egészen megrendítő benne.
3. Fekete hattyú (Cross Creek Pictures, 2010)
„Én csak tökéletes akarok lenni” – hajtogatja végig Natalie Portman karaktere, a New York-i balerina, Nina a filmben.
De mit jelent a tökéletesség abban a nagyon zárt világban, ami a baletté, és a világ egyik legnagyobb társulatáé? El lehet egyáltalán érni? Milyen áron, és meddig tartható meg? Lehet, hogy csak egy pillanatra?
A Fekete hattyú a legismertebb és legnépszerűbb Aronofsky-film. Talán pont azért, mert ez a legkönnyebben fogyasztható az összes közül. Persze így sem könnyű mű.
Az egyre inkább a skizofrén állapot felé zakatoló történetben a Portman által megformált balettművész, Nina alakját szinte csak zárt, szűk terekben, nyomasztó megvilágításban láthatjuk. Rengetegszer követi a kamera a történéseket a főszereplő feje mögötti pozícióból és az ablaktalan, természetes fények nélküli terekben (a tánctermeknél ez nem annyira furcsa, de Nina és az anyja lakása is ilyen) pedig egyre inkább a levegőtlenséget, a fojtást érzékeljük.
Ez a fojtogatás pedig nemcsak a tökéletesség hajszolása, az álomszerep általi nyomás miatt van, hanem a saját álmait a gyerekére kivetítő, azt felnőni nem hagyó, zsarnoki anya karaktere miatt is.
A Fekete hattyút többször láttam, és nem véletlenül. Nem egy egyalkalmas film, ha nem is annyira nehéz, mint Aronofsky többi műve.
Portman pedig 2011-ben Oscar-díjat nyert az alakításáért, ami nem csak azért zseniális, mert a szerep kedvéért hajszálvékonyra fogyott és megtanult balettozni is. (Nem mellékesen ezen a forgatáson találta meg élete szerelmét, a herceget alakító balettművész, Benjamin Millepied személyében. Azóta összeházasodtak, és már két gyerekük van.)
4. Anyám! (Paramount Pictures, 2017)
„Az alkotó dolga, hogy alkosson, a lehetőségeihez képest a legjobb módon tárja a világ elé, aztán lesz, ami lesz. A forrást például nagyon-nagyon gyűlölték, és viccet csináltak belőle, mégis azt hiszem, annak a filmemnek a rajongói voltak a leglelkesebbek. Az a szenvedély, ahogy arról nyilatkoztak, mélyebb és fontosabb volt bármilyen visszajelzésnél” – mondta a rendező EBBEN az interjúban.
Nagyjából – egy tágabb értelmezésben – erről szól az Anyám! című film is, ami minden, csak nem élvezetes, könnyű anyag. Sőt!
A nyomasztót, a brutálist, a kegyetlent és az undorral telit emeli új szintre.
A film nézése közben végig olyan érzésem volt, hogy bármelyik pillanatban átváltozhatnak szörnyekké az alakok, és vadul elkezdik egymást harapni, csípni, marni, kísérteni. Aztán rájöttem, hogy tulajdonképpen ez történik.
A sztori egyetlen nyugalmat árasztó figurája Jennifer Lawrence karaktere, aki, ha nem lenne a vásznon, odanézni sem bírnánk.
A filmmel kapcsolatos vélemények így is vegyesek voltak, a kritikusoké és a nézőké is. Ki lett kiáltva a legrosszabb és a legzseniálisabb filmjének is. Valaki kivonult róla, mások nem értették és elborzadtak tőle. Hidegen senkit nem hagyott azok közül, aki a közelébe ment. Kíváncsi lennék rá, közületek ki látta.
Darren Aronofsky remélhetőleg még csak az élete felénél tart, de máris a legnagyobb rendezők közé írta be magát. Nem akar közönségkedvenc lenni, csak alkotni akar, és közben bonyolult kérdésekre válaszolni. Mi pedig két dolgot tehetünk: nézzük vagy nem nézzük.
Isten éltesse!
Szentesi Éva