1.

Művészi precizitása

Ha Redford-filmet látunk, úgy érezzük, ő bizony színésznek született, pedig sokáig festőnek készült. Miután kirúgták a coloradói Boulder Egyetemről, körbeutazta Európát. Franciaországban, Spanyolországban és Olaszországban is élt, és festészetet tanult. A képzőművészetben mégsem lett eléggé sikeres, így a színészet felé fordult.

Precizitása és finomsága, amivel egy-egy karaktert megformál, mind arra utal, hogy azért a piktor sem veszett ki belőle teljesen.

2.

Különleges kapcsolata Jane Fondával mind a filmekben, mind a színfalak mögött

A színészpáros négyszer játszott együtt. Karrierjük elején a Mezítláb a parkban című filmben fiatal házasokként vágnak bele a költözködésbe, míg utolsó közös filmjükben, az Our Souls at Nightban idősödő szomszédként találnak egymásra. Fonda azt nyilatkozta Ellen Degeneresnek, hogy minden egyes alkalommal beleszeretett Redfordba. A színész, ha a szerelmet nem is, a barátságot első pillanattól fogva viszonozta, és a kémia azóta is tagadhatatlanul megvan köztük.

Redford azt mondta egyszer, hogy azért szeretett Fondával dolgozni, mert vele minden olyan egyszerű volt. Nem kellett sokat beszélniük a különböző jelenetekről, minden csak úgy helyére illeszkedett magától.

Robert Redford és Jane Fonda a Mezitláb a parkban című film fotózásán 1967-ben - Forrás: Getty Images/Silver Screen Collection

3.

Mindig tudta, mikor hol a helye

Redford egy interjújában megemlítette, hogy azért tartja az Our Souls at Night című filmet magával ragadónak, mert a női karakter (Jane Fonda) irányítja az egész cselekményt, ő csak asszisztál hozzá.

Kevés férfi színész van, aki képes a női főszereplőt támogatva, – ha kell, előtérbe helyezve – nagyot alakítani.

A 2000-es évek előtt filmekben még nagyon gyakran láttuk, hogy egy férfi színész a női karakter rovására brillírozik. Redford sok remek színésznővel játszott együtt, és hol Meryl Streep, hol Kristin Scott Thomas, hol Barbra Streisand játékát erősítette.

Ha színésznő lettem volna a nyolcvanas években, csak vele akartam volna játszani.

Redford 1988-ban - Forrás: Getty Images/Francoise De Mulder/Roger Viollet

4.

Szexi szarkazmusa Hollywooddal kapcsolatban

Redford mindig is az a klasszikus férfiszépség volt, akiért a hugitól a nagymamán át a meleg barátig mindenki rajong. A hetvenes évek ikonja volt mindenki számára, attól függetlenül, hogy jó színésznek tartották-e vagy sem.

Egyszerre elevenítette fel a klasszikus Hollywoodi aranykor úriemberét és az amerikai hippikorszak laza úttörőjét.

Ő maga utálta a népszerűséget, híresen rossz véleménnyel volt Hollywoodról, és küzdött a szépfiú szerepkörbe való beskatulyázás ellen. Sikerült komolyabb szerepeket is megcsípnie, gondoljunk csak Az elnök embereire, a Tisztességtelen ajánlatra vagy a viszonylag új Minden odavanra.

A kinézetéből fakadó népszerűséget azonban sosem tudta teljesen levetkőzni. Hiszen az önnön jóképűségében és sztárságában biztos hollywoodi színésznél csak az szexibb, aki nem akar sem jóképűnek, sem sztárnak tűnni.

5.

Támogatása a független filmesek felé: Sundance

Redford 1981-ben alapította a Sundance Institute-ot, amely fiatal, kezdő filmeseket támogat az elindulásban és áttörésben, illetve független filmeseknek segít műveik népszerűsítésében. 1985-ben az alapítvány programja kibővült a Sundance Film Fesztivállal, amely azóta olyan filmeket juttatott szélesebb nézőközönség elé, mint a Kutyaszorítóban vagy a Négy esküvő és egy temetés. Ez persze nem kötődik szorosan színészi karrierjéhez, mégis, ha Redford nem lett volna, ma talán Mike Newellt vagy Quentin Tarantinót sem ismerné a világ.

2017-ben - Forrás: Getty Images/ Franco Origlia

6.

Elkötelezettsége a természetvédelem felé

Redford fiatal kora óta tartotta magát híres mondatához:

„a művészet és a természet együtt, összekombinálva jobb hellyé tehetik a világot”.

A színész volt az egyik első, aki munkáját és népszerűségét kihasználva a természetvédelmi problémákra próbálta felhívni a figyelmet, méghozzá az emberekhez közeli úton, a művészeten keresztül. Filmjei híresek gyönyörű látványvilágukról, amely minden kommentár nélkül mutatja be azokat a csodákat, amiket meg kell őriznünk gyerekeinknek is. Gondoljunk csak a Távol Afrikától lélegzetelállító képsoraira vagy a Utah állam erdőségei és hegységei között játszódó Jeremiah Johnsonra.

Szerencsére Redford rendezőként folytatja a munkát, szóval reméljük, a szép tájképekről még nem kell lemondanunk.

Csernik Gréta

 Források: ITT, ITT, és ITT

 Kiemelt kép: Getty Images/Jacopo Raule/FilmMagic