Ilyennek szerették a nőt – mesélő plakátok a szocializmusban
Milyen volt a nőideál a rendszerváltás előtt? Mikor indult el a magyar nők emancipálódása? Hogyan és milyennek ábrázolták a nőket a korabeli plakátokon és propagandafilmekben? A „Mit vásárolt Jucika?” című kiállítás anyagából szemezget Szőcs Lilla.
–
A szocialista hatalom, hogy elterelje a figyelmet a hanyatló gazdaságról és a hiányokról, kézzel festett reklámokkal, neontáblákkal próbálta a fejlődés, haladás, modernitás illúzióját kelteni. Édes-keserű kettősség jelenik meg a reklámozásban. Egyszerre van jelen bennük a nyugati világ svungja és a keleti blokk esetlen életmód-propagandája.
A Mit vásárolt Jucika? című kiállítás női szemmel járja körül a szocialista reklámplakátokat, benéz korabeli otthonokba, bevásárlószatyrokba, és erotikus reklámokkal kiplakátolt öltözőszekrényekbe. Megmutatja, hogy a szocialista reklámplakátokkal együtt miképp változott a nőideál az ötvenes évektől a rendszerváltásig.
Képek: Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum