-

1995 körül láttam az első rendezését, Asszonyok a teljes idegösszeomlás szélén címmel. Madonna központi szerepet játszott a későbbi Almodóvar-rajongásom megszületésében. Állítólag egy spanyol turnéja idején a tévében megpillantotta Antonio Banderast, és rögvest kijelentette, amolyan madonnásan, hogy neki ez az ember kell.  Felhívták, ő átment, elhagyta spanyol családját, és lelépett Madonnával Hollywoodba.

A történet innen már jól dokumentált bulvár- és filmtörténelem. De jogos a kérdés, hogy jövök én a képbe? Hát úgy, hogy nekem is nagyon megtetszett a spanyol Don Juan, és bár én is kiabáltam utána, senki nem hallotta meg. Így aztán nekem maradtak a filmjei...

Ma már kimondani is vicces, akkoriban (kizárólag Banderas miatt) kiváltottam a tagságit  a sarki videotékában, ahol megtudtam, hogy Antonio több Almodóvar filmben is szerepelt.

Nekem sem kellett több, jött egyik mozi a másik után. Aztán egy idő után azon kaptam magam, hogy már nem a csábító Banderas, hanem a zseniális Almodóvar az, aki inkább érdekel.

Asszonyok a teljes idegösszeomlás szélén

Már a film címé is beszédes. Egy szinkronszínésznő szakít barátjával, majd rájön, hogy terhes lett tőle. Szeretné elmondani, de folyamatos véletlenek közepette rengeteg különleges emberrel hozza össze a sors. Terroristák, transzvesztiták, őrült alakok egyvelege, a több szálon futó esemény, rengeteg színnel és spanyol életérzéssel, temperamentummal párosul. A helyszín egy penthouse lakás óriási terekkel, vörös, barack, lila, zöld színek, egy hatalmas terasszal, ahol buja zöldek, trópusi hangulat, színes napernyők, igazi nagyvárosi hangulat uralkodik.

Megtört ölelések

Almodóvar egy másik filmjének belső terei is felkeltették az érdeklődésemet. Egy álnéven író férfi autóbalesetben veszíti el látását és élete szerelmét. Egy férfi két különböző néven éli az életét és rendez filmeket. Az tartja életben, hogy valódi énje meghalt a balesetben szerelmével. Vizuálisan meseszerű film, ragyogó díszletekkel. Vidám és élénk pop art belső terekkel. Patricia Urquiola spanyol tervezőnő híres bútorai ugyanolyan fontos szerepet kapnak benne, mint a karakterek. Az art deco és pop art elemekkel kombinált enteriőrök azonnal felvázolják a szereplők személyiségét. A hatás néhol pimasznak, merésznek, giccsesnek tűnik, de olyan átütő ereje van a filmben, hogy az egy pillanatra sem tűnik soknak vagy tolakodónak. Egyszerűen csak jó. Inkább átölel, mint arcul csap.

Volver

Ebben a filmjében az izzó piros szín dominál mindvégig. A veszély, a szenvedély, a szerelem és a halál színe. A sugárzó szépségű latin díva, Penelope Cruz alakítja a film hősnőjét, ruháin, otthonában, környezetében, folyamatosan jelen van az izzó vörös. A film egy keményen dolgozó fiatal anyáról szól, akinek serdülőkorban lévő lányát élettársa szexuálisan zaklatja. Ezért Raimunda, a hősnő, megöli a férfit. A filmben használt enteriőrök időtállók, a szövetek, a tapéták mintái nehezen behatárolhatók korban. Leginkább retro és vintage darabokból állnak. A filmben folyamatos kontrasztok kavarognak, komolyság és humor, túlfűtött szexuális hangulat és szűzies tisztaság. Ez az ellentét az enteriőrben is megmutatkozik. A film egy része a városban, egy része vidéken játszódik. A kisvárosi lakás színkavalkádja a vegyes apró mintás konyhai csempe, a kis részleteket is megmutató, giccsesnek tűnő kávézószett, a szegényes nappali belső éles kontrasztban áll a vidéki hangulatot sugárzó hideg, fehér falain, sötétbarna bútorain, csipkéken keresztül áttűnő világgal.

Julieta

Ez lesz a rendező huszadik, legújabb filmje, amelyet hamarosan nálunk is vetítenek majd. Bár a nemzetközi sajtóbemutatót beárnyékolta egy kisebb botrány... Pedro Almodóvar és testvére Augustine neve is felbukkant ugyanis a panamai offshore-cégek tulajdonosai között. Botlások ide vagy oda, én mindenesetre nagyon várom a játékfilmet. Már csak azokért a csodás enteriőrökért is...

Ujvári Bea