Lackfi János : Egy kis kanászodás (ajaj... már megint a Himnusz) – Nem kötelező irodalom, 18. rész
–
Tudjuk, hogy Kölcsey szövegének nem az volt, nem is lehetett az a belső dallama, amit Erkel csak később, 1844-ben, egy pályázat alkalmával írt hozzá.
A legvalószínűbb, hogy egy akkoriban is nagyon ismert dalforma, a kanásztáncé zümmöghetett Kölcsey fejében.
Megismerni a kanászt
cifra járásáról,
toldott-foldott bocskoráról,
tarisznyaszíjáról.
Tökéletesen kijön a taktus.
Milyen szilaj, dübörgő, dacos hangzás az eredmény!
A kanásznak az akkori falusi társadalomban spéci helye, szerepe volt.
Hiszen miféle állat a disznó?
A legmocskosabb, pluszba roppant önfejű, vágáskor nem egyszer előfordul, hogy hatalmas testével négy-öt (nem egészen színjózan) férfit is leráz magáról, felken a falra.
A disznónak te nem parancsolsz, megy az orra után, mint a Lenin jégtörő.
Ravasz és okos állat, bizonyos értékes gombákra disznóval „vadásznak".
És még valami: azért a disznóhús az igazi „magyaros" ételek alapja, mert az egyetlen állat volt, amit a törökök annak idején vallási okokból nem koboztak el.
Vagyis a disznó konok, súlyos, okos állat, és mondhatni a magyarság túlélésének is eszköze volt valamikor.
Nos, a kanász, vagyis a disznópásztor– mivel a mezőben tanyázott állataival – szintén kicsit különleges helyzettel bírt, afféle kiskirály volt a konda mellett, akire mások rá merték bízni vagyonukat, állataikat.
Átragadt persze rá a „piszkos" disznó koszossága, vagyis a rangsor alján tartották számon, a „futottak még" kategóriában.
Kanásznénak lenni például nem volt az a kimondott felemelkedés, nem ilyesmiről álmodtak a lányok.
Ma talán az utcaseprő az, aki a ranglétra alján áll.
Ami persze semmit sem jelent, ismerünk agyament sztárt és normális utcaseprőt...
A kanászok kemény fickók voltak ugyanakkor, a fafejű disznókat is képesek irányítani.
Egy népi példázat szerint mikor Jézus Erdélyben járt, a kondásnak engedélyezte a káromkodást, mert annyira nehéz, lehetetlennel határos munkát végez.
Ha a kanászok megérkeztek a kocsmába, repült a fokos, csattant a lámpa, sötétbe borult minden, és volt nagy agyabugya.
A Himnusz (formája szerint) a lehető legmélyebbről szól és kiált Istenhez, a trágyából, a büdösből, a disznópásztor helyzetéből.
Világon kívülre vettetett a magyar, akár a kondás, ráragadt a múlt minden kosza.
Nincs más vagyona, mint a szabadságvágya, és hogy rettentő keményen állja a sarat.
Ennyit mesél már az eredeti dalforma is a Himnuszról!
És még egy fontos dolog: dallam és szöveg ősidőktől úton vannak, keresik egymást, találkoznak, elválnak. A Himnuszt is lehetne magyar slágerek dallamára nyomni.
Mondjuk a Magna Cum Laude pálinkadalára:
I-sten, áldd meg a magyart,
nyújts feléje védő kart,
jókedvvel, bőséggel
segítsd meg őt!
Vagy a „Napfény járja át a szívem újra" ritmusára:
Áldd meg most a magyarokat, Isten,
csak nyújtsd feléjük a karodat, segítsen...
Még egyszerűbb a „Most múlik pontosan" nótájára:
Áldj minket, Istenem,
termésünk bő legyen,
nyújtsd felém karodat, ha támad ellenség ellenem.
Balsors ha régen tép,
hozz ránk víg esztendőt,
bűnhődte már e nép
a múltat s jövendőt.
Mintha csak ráöntötték volna.
Mondjuk a tizedik emeletről.
Fotó: Quimby: Most múlik pontosan (TomTom Records), YouTube
Lackfi János jegyzetei elhangzanak hétről-hétre a Petőfi Rádióban