„Minden egy üveg lecsóval kezdődött” – Három sikeres magyar startup, amelyet nők vezetnek
Támogatott tartalom
Egy csomagolásmentes bolt, egy adalékmentes készételeket kiszállító cég és egy feltörekvő művészeket, tervezőket támogató online piactér. Azon kívül, hogy mindegyiket egy-egy fiatal nő alapította és vezeti, mégis mi a közös bennük? Sokkal több, mint gondolnánk. Például a lélek, a kitartás és a tanulni akarás. Jakab Luca, Sipos Melinda és Kertész Éva Annamária startupvállalkozókkal beszélgetett vendégszerzőnk arról, hogy vajon mitől lesz sikeres egy kezdő vállalkozás, mire van szükség egy jó eredeti ötleten kívül, és hogy mennyire kell magányos harcosnak lennie egy startuppernek? Zahorján Ivett írása.
–
Egy küldetés – háromféleképpen
„Ízletes készételeket gyártunk, amelyek hűtés nélkül hónapokig tárolhatók, akár otthon a polcon, akár irodai fiókban” – határozza meg magát az egyre élénkülő magyar startup világában úttörő jelentőségű Kertész Éva Annamária és Tóth Gábor projektje, a POLCZ. Az adalékanyagoktól és tartósítószerektől mentes, cukor, tojás és tej hozzáadása nélkül előállított, két perc alatt felmelegíthető és fogyasztható készételek hamar az egészségtudatos, elfoglalt és a főzéshez kevés affinitást érző nők és férfiak kedvenceivé váltak. „Konzervkaja”, amit a netről rendelhetsz, de egyébként több élelmiszerboltban is megtalálsz, és még egészséges is? Nem csoda, hogy a POLCZ ma már az egyik leggyorsabban fejlődő startup Magyarországon.
Ahol a tudatosságra törekvés egyik fontos eszközének, az innovatív tartósítási és tárolási módszernek a „csomagolás” az egyik alapköve, máshol annak elhagyása vagy redukálása jelenti környezet megóvására tett kísérlet lényegét.
Egy másik egyre népszerűbbé váló startup, a Liget Bolt is a fenntarthatóságot állította küldetésének fókuszba, megtalálva ezzel egy igen komoly piaci rést.
„A környezettudatos és fenntartható vásárlási kultúra kialakítása és terjesztése, a háztartási hulladékok csökkentése a felesleges termékcsomagolások kiiktatása révén, a zero waste-életstílus támogatása, illetve a hazai termékek fogyasztásának népszerűsítése a célom” – magyarázza Sipos Melinda. A csomagolások kiiktatásával a Pesten és Budán is jelen lévő üzlet lehetővé teszi, hogy mindenki mindenből annyit vásároljon, amennyire okvetlenül szüksége van.
Összeállításunk harmadik szereplője teljesen más nézőpontból közelíti meg napjaink egyik népszerű és fontos témáját, a tudatos fogyasztást. Az ArtConscious nevű startupot Jakab Luca hívta életre. A projekt nevével Luca egyrészt a saját értékrendszerét, másrészt a vevőközönségét szerette volna meghatározni.
„Egy olyan online piacteret hoztam létre, mely a közép- és kelet európai régió feltörekvő művészeinek, dizájnereinek és divattervezőinek alkotásait kívánja bemutatni, értékesíteni a globális piacon” – mondja Luca.
Ezen kívül számára az is nagyon fontos, hogy minél több olyan termék legyen elérhető a weboldalon, amely reagál napjaink legfontosabb problémáira; ezért válogattak be több környezetbarát technikával készített divat- és dizájnterméket, valamint a szociális témákra reflektáló műtárgyak is helyet kaptak a piactéren, egy tudatos, átgondolt kurátori koncepció révén.
Nem lehetsz mindenben szakértő, és nem is kell, hogy az légy
Az Y generációs startupperek – és kiváltképp a cikkünkben szereplő vállalkozónők – bátor, kitartó és célorientált emberek, akik érzékenyek a XXI. század trendjeire, jól csengő hívószavaira.
Személyes motivációjuk nem merül ki az aktuális, „menő” irányzatokra adott válaszokban, hiszen mindhármuk vállalkozása mögött egy-egy erős saját tapasztalat vagy élmény rejlik. Talán éppen ez teszi igazán hitelessé és szerethetővé a projektjeiket.
Jakab Luca például hat évig élt Londonban, ahol kulturális menedzsmentet, majd a Google-nél digitális marketinget tanult, közben pedig az online galériákat térképezte fel, és igyekezett beépülni a helyi művészeti közegbe.
„Mindig is érdekelt, hogy az internet adta lehetőségek hogyan oldhatnak fel bizonyos határokat és akadályokat, legyenek azok akár földrajziak, akár szociálisak. Illetve, mivel művészek közelében dolgoztam, azt is próbáltam megérteni, hogy a digitális eszközök milyen új lehetőségeket adhatnak a kortárs alkotóknak” – meséli a WMN-nek. Később rájött, hogy nincs olyan online galéria, amely a hazai vagy a régiós művészeket és dizájnereket kiemelné, és angol nyelven elérhetővé tenné a nemzetközi piacon. Így született meg az ArtConscious.
Annak idején egyedül vágott bele, ő gondolta ki a koncepciót, és ő szerzett támogatást is hozzá, ma már viszont egy profi szakmai csapat és inkubációs mentor segíti, de külső tanácsadók véleményét is gyakran kikéri, ahogyan a családja, a barátai is folyamatosan mellette állnak.
Egy bizonyos személyes élmény és jól felismert saját szükséglet inspirálta a POLCZ projekt megszületését is.
„Minden egy anyukám által eltett üveg lecsóval kezdődött. Épp rohanásban voltunk, fél óránk volt indulásig, de még nem ebédeltünk. A hűtőben viszont nem találtunk semmit. Ekkor eszünkbe jutott, hogy a kamrapolcon van egy üveg lecsó, amit anyukám rakott el. Tojást ütöttünk rá, és elégedetten megettük. Ebéd is, meleg is, finom is. Kár, hogy rohanós nap sok van, lecsó meg kevés. Próbáltuk a boltban kapható tartós készételeket, de adalékanyagokkal vagy hozzáadott cukorral voltak tele, és az otthon eltett lecsó ízét meg sem közelítették. De mi volna, ha többféle ilyen étel lenne itthon? Arra gondoltunk, ha lecsót lehet tartósítani úgy, hogy ilyen finom maradjon, akkor talán más meleg ételt is. Háziasan, valódi alapanyagokból – mondja Éva Annamária.
Ezután kezdtek el dolgozni a megoldáson, vagyis egy olyan vállalkozáson, amely képes ilyen helyzetekben kielégíteni a hozzájuk hasonló igényekkel rendelkező vásárlót. A megvalósításban a befektetői csoport mentora segített nekik a legtöbbet, kiterjedt kapcsolati hálójuk egyelőre nincsen, de már elkezdődött az építkezés, mára tudják, hogy kihez forduljanak, ha kérdésük, problémájuk adódik, ami nagyon sokat segít.
Sipos Melindának sincs nagy csapat a háta mögött, az eladókon kívül közösségi médiamenedzserrel és adószakértő, könyvelő munkatárssakkal dolgozik. A csomagolásmentes bolt elindításával Melindának régi álma vált valóra, hiszen tudatos vásárlóként ő maga is környezetkímélően, felelősségteljesen igyekszik fogyasztani.
„Ez a bolt számomra nem csak egy üzlet – benne van az életfilozófiám, a hitem és nagyon sok munkám.
Arra törekszem, hogy a vásárlók itt ne csak automatikusan vásároljanak, hanem kapjanak felvilágosítást arról, milyen terméket vesznek, kitől, hogyan készült, mitől különleges az adott élelmiszer. Szeretném ezt a szemléletet minél szélesebb körben terjeszteni, felhívni a figyelmet a hulladék csökkentésének fontosságára, a pazarlás elkerülésére, összességében segíteni a vásárlókat egy környezettudatosabb élet kialakításában” – magyarázza motivációit.
Mélypontról a végtelenbe
Lehet az ember bármennyire is elhivatott az ötlete megvalósítása iránt, egy startupvállalkozás beindítása közben elkerülhetetlenek a mélypontok, válságok. Ilyenkor különösen jól jön, ha az ember tud hova fordulni tanácsért, tapasztalatért. Az alapvetően nyugodt természetű Jakab Lucának például a nagy kockázattal járó stresszel kellett megbarátkoznia.
„Sok mélyponton vagyok túl, mióta kidolgoztam az ötletet, nagyjából három év telt el azóta, hogy először prezentáltam róla egy bizottság előtt” – avat be a kezdeti nehézségekbe Jakab Luca. „Vállalkozóként általában vagy a lassú és biztonságos utat választja az ember, vagy fejest ugrik a startupmodellbe, és nagyon rövid idő alatt próbál meg nagy eredményeket elérni. Én az utóbbira adtam a fejem, és mivel ez egy magasabb kockázattal járó modell, nagyon nagy benne a stresszfaktor is. Mivel én alapvetően eléggé kiegyensúlyozott ember vagyok, nehezemre esik ennek az intenzitása, főként a bizonytalanságot viselem rosszul. De fókuszban tart a tudat, hogy mennyire szerencsés vagyok, amiért a saját ötletemen dolgozhatok, és az is, hogy mennyi embert ismerhetek meg általa” – magyarázza.
Luca szinte mindennap tanul a saját vállalkozásától; kitartóbb, türelmesebb, rugalmasabb, még kreatívabb lett az ArtConcious-ben.
Több izgalmas együttműködés és alprojekt is napvilágot látott a vállalkozás megalakulása óta, a cél pedig az, hogy a következő másfél évben erősítsék az online jelenlétüket, és eljuthassanak Nyugat-Európába, az Egyesült Államokba és Ázsiába is.
A terjeszkedés a Ligeti Boltnál is fontos tényező – Melinda kezdetben Piliscsabán működtette a csomagolásmentes üzletet, de hamar kinőtte magát az ötlet, így Budapestre költöztette a vállalkozást. A gyors növekedés közben számára is elengedhetetlen volt, hogy saját maga is fejlődjön, a vállalkozásával együtt.
„Néha elgondolkodom, hogy mi, tudatos vásárlók egy burokban élünk-e, vagyis az, hogy most a csapból is a tudatosság folyik, csak nekünk tűnik fel, vagy tényleg kezd egyre elterjedtebbé válni? Azt gondolom, hogy tényleges változást csak akkor tudunk elindítani ezen a téren, ha a tervszerű, tudatos építkezést folytatva egyre több helyen leszünk elérhetőek” – avat be jövőbeli céljaiba, majd hozzáteszi, hogy azért a Ligeti Bolt előkészületei sem voltak zökkenőmentesek. Sok időt töltött el azzal, hogy kiválassza a megfelelő beszállítókat, és azzal, hogy kompromisszumoktól mentes termékpalettát állítson össze. A vállalkozás vezetése pedig folyamatosan igényli a saját kompetenciái fejlesztését is.
Arra is rájött, hogy nem lehet mindenben szakértő, de mindig van lehetőség arra, hogy megtalálja azokat az embereket, akik szakértelmükkel támogathatják céljai elérésében.
Kertész Éva Annamária a legtöbb támogatást cégtársától, Tóth Gábortól kapta.
„Tízből egy startup lesz átlagban sikeres – biztos recept nincs, és a mi esetünkben sem tudom, hogy mi a kulcs. Rengeteg munka van benne, az biztos, de mások is sokat dolgoznak. Szerintem előny, hogy mi ezt Gáborral ketten kezdtük el, és eleinte mindent ketten csináltunk, így minden munkafolyamattal tisztában vagyunk.
Tudjuk, hogy mit várhatunk el, mik a realitások, nem csak fentről osztjuk az észt.
Azóta persze már csapatban dolgozunk, ahol mindenki lelkesen dolgozik” – mondja a startupper, majd hozzáteszi, az is nagyon fontos faktor a siker kapcsán, hogy a termékeiket tényleg szeretik a vásárlóik.
A befektetés előtt pár száz POLCZ készételt adtak el havonta, a befektetés első hónapjában 3000-et, rá egy évre pedig több mint 30000-et, és idén szeretnének bekerülni az országos bolthálózatok polcaira is, valamint újabb ízekkel kísérleteznek.
„A legnehezebb és egyben legizgalmasabb kihívás jelenleg számunkra az, hogy a gyors fejlődést kellő gyorsasággal, rugalmassággal és precizitással kezeljük, mert jelenleg hónapról hónapra hatalmas változásokra kell reagálnunk” – árulja el.
Tehát a korábbi feltételezést – hogy gyorsan fogyasztható, adalék-és tartósítószermentes ételekre másoknak is szüksége lehet – igazolta az élet.
Zahorján Ivett