–

A Kiserdőn haladna keresztül az út

A tervezők a budai Galvani utcát és pesti Illatos utat szeretnék összekötni a majdani Galvani-híddal (alias új Duna-híd). Ennek folytatásaként egy kétszer két sávos út is épülne. Ez éppen a Kiserdőn haladna keresztül, ami mindenképpen fák kivágásával járna. Emellett a jelenleg is erősen leterhelt Határ út forgalma a tőle mindössze néhány méterrel arrébb, párhuzamosan az erdőbe vágott új úttal együtt – a legszerényebb becslés szerint is – várhatóan a háromszorosa lenne a korábbinak, tovább növelve a lég- és porszennyezettség, a zaj és a rezgés mértékét.

Sajnos nem elszigetelt jelenség

Jelenleg több program is fut, amely fák kivágásával járna, illetve jár is együtt, ilyen például a Liget projekt, a római-parti gátépítés vagy a szentendrei Postás strandot érintő beruházás, de például a Balaton-parton élők is rendszeresen aggódhatnak a fakivágásokkal járó új beruházások miatt.

A szakértők pedig hiába kongatják évek óta a vészharangot azzal, hogy micsoda beláthatatlan következményei lehetnek a klímaváltozásnak.

Az olimpia miatt lett fontos hirtelen

A Galvani-híd eredetileg kisebb jelentőséggel bírt az építendő hidak listáján, a fontossági sorrendben az Albertfalvai és az Aquincumi híd is megelőzte. Szerepe 2017-ben értékelődött fel, amikor a főváros megpályázta a 2024-es olimpiai játékok rendezési jogát, ugyanis ez a híd, illetve a hozzá tartozó úthálózat kötötte volna össze a verseny elsődleges helyszínének kijelölt észak-csepeli területet a város többi részével.

Mint ismert, a kilátásba helyezett népszavazás nyomán még abban az évben lefújták a pályázatot. Az olimpiához kapcsolódó fejlesztések azonban jelenleg is napirenden vannak a Déli Városkapu Program keretében. Különféle sportlétesítmények épültek-épülnek –

a nép ajka csak „lopakodó olimpiaként” emlegeti a folyamatot, amely vélhetően egy esetleges későbbi pályázat sikerességét hivatott megalapozni.

Erre utal az új híd folytatásaként szolgáló út nyomvonalának megváltoztatása is. Ez eredetileg a Kén utcán áthaladva, a Ferencvárosi rendező pályaudvart keresztezve kapcsolódott volna az Ecseri úthoz, a pályázat óta elérhető tervek azonban már az az új, Illatos úti nyomvonalat veszik alapul – amelynek folytatása a Kiserdőt is veszélyezteti.

A hivatalos álláspont szerint a pályaudvar keresztezése csak egy hosszú híd építésével lett volna megoldható, rendkívül bonyolult műszaki megoldásokkal, ugyanis a vágányok olyan szorosan állnak egymás mellett, hogy közöttük nincs hely alátámasztásnak. Másfelől viszont – bár a hivatalos indoklásokban erről nem sok szó esik – a változtatással rögtön sikerült „helyet csinálni” a Soroksári-Dunára megálmodott olimpiai evezőspálya startzónájának, ami a Kén utcai nyomvonallal nem lenne megvalósítható.

Kezükbe vették a sorsukat

A Wekerletelepen és a József Attila-lakótelepen élők semmiféle információt nem kaptak a tervről – 2017 júliusában egy újságcikk kapcsán szembesültek a helyzettel. Ekkor néhány szemfüles helybeli – Ferenczi István kispesti önkormányzati képviselő és Tracey Wheatley, az Átalakuló Wekerle civil szerveződés alapítójának hívására – összeült a kiserdei nagyréten egy piknikre. Nyilvánvaló volt, hogy cselekedni kell: így jött létre – először csak néhány taggal – a Kiserdővédők civil kezdeményezés. Első lépésben tájékoztatták a lakosságot a környezetüket érintő útépítésről.

Példaértékű a civilek összefogása
Példaértékű a civilek összefogása

„Önerőből szórólapoztunk, kérdőíveztünk, fórumokat szerveztünk, és kiderült, hogy a többség nem ért egyet a Kiserdőt átszelő nyomvonal-vezetéssel, abban a formában biztosan nem, ahogy az akkori kormányzati tervekben szerepelt” – mondja Németh Krisztina, a csoport aktivistája.

„Megállapodtunk: küzdeni fogunk a Kiserdőért, méghozzá úgy, hogy lehetőség szerint közben a Határ úti lakóknak se kelljen tovább szenvedniük a magas forgalom és a már jelenleg is egészségügyi határérték feletti zajszint miatt.”

Németh Krisztina - Fotó: Chripkó Lili

Siker után bizonytalanság

A 2017-es tiltakozó események sikert hoztak a Kiserdővédőknek.

A lakosság megnyugtatására először az azóta országgyűlési képviselővé vált Kocsis Máté nyilatkozott a kiserdei út ötletének elvetéséről, majd Fürjes Balázs, Budapest fejlesztésért felelős államtitkára is felfüggesztette a tervezési folyamatot az említett szakasz vonatkozásában. Igaz, csak hat hónapra, ami alatt kérésére a tervezőknek három-négy új, a Kiserdőt elkerülő, és a lakossági érdekeket figyelembe vevő nyomvonalat kellett volna keresniük, valamint civil társadalmi egyeztetés, a lakosság megkérdezésének ígérete is elhangzott.

„Ez a hat hónap éppen az országgyűlési választás utáni héten járt le – folytatja az aktivista. – Megkereséseinkre azonban még most sem kaptunk konkrét választ. A Nemzeti Infrastruktúra-Fejlesztő (NIF) Zrt. tájékoztatása szerint a munka tavaly áprilisig tervezési szakaszban volt, azóta értékelési szakaszban van, így nem adhatnak ki információt.

A határidő lejárta előtt Seszták Miklós fejlesztési minisztertől is próbáltunk segítséget kérni, de a hivatala azóta megszűnt, más pedig nem válaszolt helyette.”

Az új alternatívák sem jobbak

A helyzet tehát nemigen ad okot optimizmusra, annál is inkább, mert kiszivárgott hírek szerint más-más mértékben bár, de az új alternatívák is érintenék a Kiserdőt. Egyfajta kompromisszumként felmerült a félig süllyesztett, illetve a kéreg alatti elvezetés gondolata, amivel azonban a csoport szerint alapvető problémák vannak.

„Előbbi nem jelentene megoldást a megháromszorozódott forgalommal járó környezeti ártalmakra, utóbbinál a fel- és lehajtó hossza miatt a teljes szakasznak csak egy része lenne befedve, és az alagút feletti földtakaró vékonysága miatt újrafásítani sem lehetne. Továbbá mindegyik verzió megszüntetné a jelenlegi autós és buszos átjárást a két lakótelep között” – magyarázza Németh Krisztina. 

Magad, uram, ha szolgád nincs!

Mivel „fent” a jelek szerint nem történt érdemi előrelépés, a csoport úgy döntött, hogy várostervező és mérnök tagjai közreműködésével, Van más út – Összefogás a Kiserdőért címmel létrehoz egy olyan koncepciót, amely minden érintett számára elfogadható. Vagyis megóvja a Kiserdő fáit, csökkenti a Határ út terhelését, miközben a kormány közútfejlesztési elképzelése is megvalósulhat – utóbbit illetően semmiképpen sem az autós forgalom növelésében látják ugyan a fenntartható városfejlesztés kulcsát, de nyilván a realitás keretein belül kellett maradniuk.

Tárgyalási alapnak szánták, de nincs kivel tárgyalni

Németh Krisztina hangsúlyozza, hogy a koncepció nincs kőbe vésve, azt elsősorban tárgyalási alapnak szánták. Ennek jegyében szerveztek idén februárban egy fórumot, amelynek célja a lakosság és a döntéshozók közötti párbeszéd kialakítása volt. A rendezvényen a meghívott városvezetők nem vettek részt, de Mártonffy Miklós főépítész jelezte, hogy a tervet közvetíti Tarlós István főpolgármesternek, Hiller István országgyűlési képviselő pedig ígérete szerint interpellál majd az ügyben.

Így a csoport – az érintettekkel egyetemben – továbbra is várja a fejleményeket, ám addig sem tétlenkednek.

Németh Krisztina elmondása szerint részben közösségépítő céllal, részben tiltakozásként különféle programokat szerveznek a Kiserdő területén. A fenntartókkal együttműködve ezután is gondozzák majd az erdőt, ami főként a nem túl népszerű szemétszedést jelenti – még sincs hiány jelentkezőkben.

„Nagyon fontos hozadéka az ügynek, hogy a környékbeliek egyre környezettudatosabbá válnak, és nemcsak a híreket figyelik jobban, hanem az erdő, sőt az egész környék állapotával is egyre többet törődnek, valamint hajlandók időt szánni a felmerülő feladatok elvégzésére is” – tudjuk meg az aktivistától.

Fotó: Chripkó Lili

Mindenkire szükség van

Az egykor néhány fős csoport mára igencsak felduzzadt, de továbbra is örülnek minden segítségnek, érkezzen az politikusoktól, civil szervezetektől vagy magánszemélyektől. A pártpolitikától, – ahogy eddig –, továbbra is távol maradnak. Az összetartozás alapját a közös szemlélet jelenti. Mindössze azt szeretnék, ha lakóhelyük, és így közvetve Budapest is élhetőbb lenne, – ami elválaszthatatlan a még meglévő természeti értékek megóvásától.

Mezei M. Katalin

Kiemelt kép: Facebook/Van más út – Összefogás a Kiserdőért