„Ahhoz, hogy jól legyek otthon, nekem kell tartanom magam valamire” – Borbély Alexandra a Popfilterben
Támogatott tartalom
Kiteljesedett, az élete minden területén beérkezett. Most sem hagyja azonban feladat nélkül magát: tanulja, hogyan kell élvezni az életet – azoktól az emberektől, akik körülveszik. „Nagyon jól csinálja ezt az élet: kapsz magad mellé egy olyan embert, aki igenis meg tudja magának engedni, hogy vegyen egy kád forró fürdőt, és ne elpocsékolt időnek érezze.” Az Európai Filmdíj után mindannyian megtanultuk a nevét és az arcát – de miként tanulta meg ő a saját vonásait, mozzanatait? Hogyan épít fel egy karaktert, ha sorozatról van szó, és még nem tudni, lesz-e második évad? Miért (és kivel) nézi meg kétszer a Mellékhatás minden epizódját, és miért nem nézte vissza jó ideig a Testről és lélekről jeleneteit? Milyen a viszonya a testével – és ha már stílszerűek akarunk lenni –, a lelkével, evéssel, sporttal, korral, temperamentummal és a lakásban le nem vett cipőkkel? Hogyan tanította mértéktartásra őt és testvéreit az édesanyja? Milyen élmény volt férjével, Nagy Ervinnel „összejönni” a sorozatban? A hetedik évad záróepizódjának vendége: Borbély Alexandra. Popfilter – Szűrjük a zajt!
–
Megfontoltan, lassan válaszol. Elképesztő jelenléte van a stúdióban – ha nem figyelném amúgy is lenyűgözve minden apró rezdülését, azt mondanám: tanít a figyelemre. Nagyon szeretem ezt a játékát a podcastkészítésnek: amikor a riporter átveszi az interjúalany ritmusát, és amikor a partnerek valami olyat hoznak ki egymásból, ami csak közöttük tud megszületni. A mikrofon pedig mindezt a sokszorosára erősíti.
Borbély Alexandra tekintete mágikus. Ezt mindenki tudja. Most, hogy szemtől szemben tölthettünk másfél órát a stúdió meghitt fényében, majd visszahallgattam a beszélgetésünket, tudom: a hangja is az, a szempár nélkül is.
Van barátja, aki szerint – Európai Filmdíj és más elismerések ide vagy oda – Borbély Alexandra életének csúcsteljesítménye az a TED-előadás, amelyben identitásáról, kétnyelvűségéről, a kisebbségi létről szól. Az előadás nemrég ismét szárnyra kelt az interneten, a kommentek tanúsága szerint egy kollektív traumát ragadott meg úgy, ahogyan eddig még másnak nem sikerült. Azt mondja, ez a személyes traumafeldolgozásának is fontos állomása volt – én meg hozzáteszem: nagyon jó hallgatni, ahogy arról mesél, már leszámolt a megfelelési kényszerrel, nem érzi, hogy egy percre sem állhat meg.
A Popfilter felvételén picit meg is álltunk: Borbély Alexandra a Triumph Flex Smart fehérneműkampányában azt kérdezi nőtársaitól, hogy érzik magukat. Most pedig én tettem fel neki ezt a kérdést. És micsoda tartalmas, összetett válaszokat kaptam! Amikor hét évaddal ezelőtt újragondoltuk a Popfiltert, ilyen beszélgetésekre vágytam. Olyanokra, amelyekből a szakmai kérdéseken túl meglátni az ember kontúrjait; amelyek kiszakítanak hatvan-hetven percre a valóságból, és közel visznek azokhoz, akik Magyarország populáris kultúráját alakítják. Ahol őszintén elmondható, hogy érzed magad – nem kell szégyenkezni, szépíteni, udvariaskodni sem akkor, ha épp rosszul vagy, sem pedig akkor, ha épp minden rendben veled, csak ehhez még te sem vagy feltétlenül hozzászokva.
Méltó lezárása ez a beszélgetés a hatalmas mélységekkel és fergeteges pillanatokkal teli hetedik Popfilter-évadnak: egy ezerszínű színésznő hangportréja. A végén pedig egy lehetséges baltás gyilkos is megjelenik – de hogy valóban életveszélyben volt-e Borbély Alexandra, azt mindenki döntse el maga.
A Popfilter további epizódjait itt találod: