1. Zongorázni, majd hárfázni tanult, ez utóbbival fel is vették a Zeneakadémiára. Sokáig fel sem merült benne, hogy énekhangja lesz a zenei karrierje kulcsa.

2. Repertoárja nagy része a barokk muzsikához köthető. Nagyon izgalmas korszaknak tartja a manierizmus idejét, mozgékony énekhangja pedig kiválóan illeszkedik a XVII. század zenei követelményeihez.

3.

„Az a titkos vágyam, hogy egyszer becsődöl az Instagram, és csak a valódi tehetségek törnek utat maguknak”

– mondja a közösségi média szerepéről a komolyzenében. Meggyőződése, hogy sok esetben a külső és az Instán sugallt kép sajnos a szereposztást is befolyásolja.

4. Tizenkét évvel ezelőtt állójegyet vett a diákigazolványával a Müpa harmadik emeletére, hogy láthassa Philippe Jarousskyt, korunk egyik legnagyobb kontratenorját. A művész aznap lemondta a budapesti fellépését – azóta viszont nemhogy rendszeresen fellépnek Emőkével, de jövőre már az énekesnő saját koncertjén dolgoznak együtt. Ez a komolyzenében nagyjából olyan rangot jelent, mintha valaki a maga korában David Bowie-val turnézott volna.

5. Nagyon izgalmas hallgatni, ahogy Emőke a hangjáról beszél: „mintha lenne egy másik énem”. Minden reggel az az első, hogy ellenőrzi, minden rendben van-e vele. Mesél arról is, mi minden befolyásolja a hang állapotát.

6.

„Te operaénekes vagy? Akkor nem kövérnek kellene lenned?” – ezt a mindenki számára brutálisan sértő kérdést rendszeresen megkapja a mai napig.

Úgy tűnik, még mindig él egy csomó buta sztereotípia az operaénekesekkel kapcsolatban, úgyhogy a Popfilterben most megragadtuk a lehetőséget, és Emőke segít megérteni, miért nem kellene ilyen kérdéseknek elhangozniuk.

7. Noha távol áll a hangja a Wagner-énekesekétől, énekelt egy Wagner-szerepet: A Nibelung gyűrűje tetralógia második részében, a Siegfriedben az erdei madár volt. Azt mondja, szerinte nem elképzelhetetlen, hogy Wagner a barokk zenéből merített ihletet ehhez a szólamhoz.

8. Szerinte a közösségi médiás pozőrködés, azaz amikor valaki az életét kifelé éli, és a külsőségek a legfontosabbak a számára, nemhogy nem tesz jót a műfajnak, de rombolja annak nimbuszát. Bátran legyen mindenki extravagáns – csak az első a tehetség és a munka legyen.

9. Néha nincs könnyű dolguk a barokk énekeseknek, ugyanis a korszak művei újra elképesztően népszerűek, és így számos modern rendezői megoldással találkozhatunk a különböző színházakban. Ez nagyon izgalmas, ugyanakkor akadnak túlkapások is:

egy Covid miatt meg nem valósult produkcióban például Emőkének úgy kellett énekelnie az áriáját, hogy közben egy BMX-szel nyolcasokat ír le a színpadon…

10. Pályaív tekintetében nem a még nagyobb magasságok érdeklik, hanem az, hogy hosszú távon tudjon a hangja fejlődésének megfelelő szerepeket énekelni kimagasló színvonalon.

Egy kis adalék: a Popfilter szerkesztője, Dián Dóri saját bevallása szerint hadilábon áll az opera műfajával, de amikor kijöttünk Emőkével a stúdióból, Dóri elbűvölten azt mondta: bármeddig tudta volna hallgatni, és most legszívesebben azonnal megnézné az énekesnőt valamelyik barokk operában. Szóval: a mai beszélgetést kifejezetten nem csak operarajongóknak ajánljuk!

Hallgassátok szeretettel!

Csepelyi Adrienn

A Popfilter további epizódjait itt találjátok: