1. Brecht: A szecsuáni jólélek – A Theater Heidelberg és a Katona József Színház előadása

Baromi idegesítő, hogy a legjobb magyar színházrendezők munkáinak jelentős részét nem láthatjuk, mert nem Magyarországon készülnek. Bodó Viktor évek óta Ausztriában és Németország különböző városaiban alkot, és ha viszi is magával kedvenc magyar alkotótársait (nemcsak a háttérembereket, hanem gyakran színészeket is, akik ott németül játszanak), a hazai színházi életben csak annál nagyobb űrt hagy. De most végre láthatjuk egy munkáját, amit ráadásul koprodukcióban készített a heidelbergi színház és a budapesti Katona József Színház művészeivel.

És mivel Bertold Brecht örök klasszikusát, A szecsuáni jóléleket adják elő, még a feliratot sem kell nagyon fürkészni, hiszen ez a darab állandóan jelen van a magyar színházak műsorán is – alig hiszem, hogy van, aki még nem látta (mármint a színházrajongók közül, de egy Tavaszi Fesztiválos csemegére úgyis főleg ők kíváncsiak). Bodó verzióját Paul Dessau zenéjével játsszák, élő zenekari kísérettel, és a katonás színészek mellett (Mészáros Blanka, Mészáros Béla és Dankó István) Szandtner Annát is láthatjuk az előadásban, aki szintén rég szerepelt magyar színpadon. A produkciót április 19-én és 20-án lehet megnézni a Katona József Színházban.

 2. FAMILIE FLÖZ Hotel Paradiso

A külföldi vendégjátékok közül mindig azok a legjobbak, amelyek nem a szövegre épülnek, és ezt a berlini Familie Flöz társulat annyira jól tudja, hogy nem is a szövegekre épülnek az előadásaik. Persze nemcsak ezért olyan népszerűek külföldön, hanem elsősorban azért, mert fantasztikusan mesélnek pusztán testbeszéddel, képekkel és zenével vagy ritmussal, és mivel a színészeik mindig maszkban játszanak, a produkcióknak van egy elemelt, groteszk hatása – a szívmelengető humoruk, érzékenységük, emberismeretük, és a poénok mögött megbúvó melankólia mellett.

Akinek volt szerencséje látni őket a két évvel ezelőtti CAFé Budapest Kortárs Művésztei Fesztiválon, amire az Infinita című előadásukat hozták el, azóta várja őket vissza. És tadám! Most figyeljetek: április 3-án és 4-én a Müpa Fesztivál Színházában egy olyan munkájuk látható, amely 2015-ben elnyerte az Edinburgh Fringe Festival „SOLDOUT”-díját – vagyis nem épp új előadás, viszont az egyik legsikeresebb produkciójuk. A Grand Budapest Hotelhez hasonló, hegyi szállodában játszódó történetben egy félelmetes világ tárul fel előttünk, amiben egyszer csak túl sok lesz a hulla…

3. Company Wayne McGregor: Autobiography

A Budapesti Tavaszi Fesztiválnak mindig vannak valódi világsztárjai is, akikre a magukra valamit is adó művészek mind odafigyelnek, és akiknek új munkáit áhítattal lesik. A legújabb kínálatban ilyen a brit Company Wayne McGregor, amit a világ egyik (ha nem a) legelismertebb koreográfusa alapított. (McGregor dolgozott korábban a Párizsi Operában, a New York City Balletben, az angol National Balletben, a moszkvai Bolsojban és a milánói La Scalában is, de hogy egy mindenki által ismert brandet említsünk: ő készítette a Harry Potter és a tűz serlege koreográfiáit is).

Az 1992-ben alapított társulata többször vendégeskedett már Magyarországon, de most először mutatkoznak be a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében egy viszonylag friss produkcióval, amely McGregor eddigi talán legszemélyesebb munkája. Nemcsak azért, mert önéletrajznak keresztelte el, hanem mert valóságos röntgenképet ad benne magáról: elkészíttette ugyanis a genetikai állományának térképét, és azt fordította le táncra. Annyira meredeken hangzik, hogy muszáj élőben látni: április 17-én és 18-án, a Trafóban.

4. Bernstein: A Quiet Place – A Neue Oper Wiennel közös előadás

Mivel 2018-ban lesz száz éve annak, hogy megszületett Leonard Bernstein, a XX. századi amerikai komolyzene egyik legnagyobb (de mindenképp legsikeresebb) alakja, a Müpa már február 4-én egy maratonnal emlékezik meg róla, amin 500 percen (és 11 koncerten) át csak Bernstein muzsikája szól majd az épület falai között, miközben az előcsarnokban egy kiállítás idézi meg az alakját. Ezen a napon megismerkedhetünk a Trouble in Tahiti című operájával is, aminek folytatását harminc évvel később írta meg A Quiet Place címmel. Angol nyelvű operát hallgatni eleve érdekes élmény, hát még, ha olyan modern témát dolgoz fel, mint az amerikai álom.

Szóval, aki februárban már belekóstolt abba, mit jelentett ez a mítosz Bernsteinnek, az mindenképp térjen vissza április 9-én vagy 10-én a Fesztivál Színházba, hogy a kortárs zenés előadások fellegvárának számító Neue Oper Wien vendégjátékát is megnézze. Bernstein utolsó színházi darabját az életmű specialistájaként ismert Garth Edwin Sunderland hangszerelte kamarezenekari változatra, vagyis feltétlenül minőségi és páratlan élménynek ígérkezik az este. 

5. DJ Bootsie Trió és a Talamba

Ennyi velős élmény után jól fog esni egy felszabadult buli, persze abból is csak a legigényesebb. A hazai elektronikus zene egyik kiugró tehetsége DJ Bootsie, aki a hiphop világából érkezett, de tett már kirándulást mindenféle műfaj felé: írt zenét az Oscar-díjas Rófusz Ferenc animációs filmjéhez; máskor fiatal magyar divattervezők bemutatóihoz; egyszer az ő zenéje kísérte az augusztus 20-i állami tűzijátékot, de hogy a legmerészebbet említsük: a Magyar Állami Operaház felkérésére átdolgozta Erkel Hunyadi László című operájának két tételét is.    

Most triójával (melyben Lázár Tiborral, Vázsonyi Jánossal és Ligeti Györggyel zenél együtt) egy magyar ütősegyüttessel, a Talambával állnak össze, hogy az ösztönös törzsi dobritmusokat repetitív gépi alapokkal és hangokkal ötvözzék, és kihozzanak az egészből valami zsigeri élményt. Úgy képzelem, hogy aki egy estére meg akar szabadulni a hétköznapi életétől, a problémáitól, de még a gondolataitól is, és teljes öntudatlanságban el akar veszni a zenében és táncban, annak a Várkert Bazárban a helye április 14-én.  

 Gyárfás Dorka

A kiemelt képen Yuja Wang zongoraművész látható, aki 2018. április 16-án lép fel a Müpában!

Képek forrása:  Budapesti Tavaszi Fesztivál