Unoka és „kisbácsi”

Avril komoly és céltudatos nő, aki középkorú édesanyjáról is lelkiismeretesen gondoskodik. Nem mintha a mama rá lenne szorulva: fiatalos, kissé infantilis viselkedése mögött narcisztikus személyiség lapul. Lenyughatatlan napként tündököl leánya egén, még akkor is, ha Avril egy kis árnyékra vágyik. A fiatalasszony néha úgy érzi, mintha Mado nem is az anyja, inkább a fegyelmezetlen lánya lenne. Amikor Avril bejelenti, hogy gyarapodik a család, a leendő nagymama sem akar lemaradni, és rátromfol lányára: kettős gyermekáldásnak néznek elébe, mivel útban van Avril öcsikéje, aki akkor Mado unokájának a… ööö… mi is a helyes kifejezés, ha a nagybácsi fiatalabb az unokaöcsnél?

Jaj, de jó, hogy nagyszülők leszünk! De nekünk apáddal is van ám egy jó hírünk!
Jaj, de jó, hogy nagyszülők leszünk! De nekünk apáddal is van ám egy jó hírünk!

Kinek a pap...

Az utóbbi időben, köszönhetően a hollywoodi dömpingnek, kissé elszoktunk az európai humortól, pedig pár évtizede még közelebb állt hozzánk a pikáns és temperamentumos francia- vagy az adekvátabb olasz komédia, hogy az angol abszurdról már ne is beszéljünk. Pierre Richard hol kakaskodott, hol „gatyót” vásárolt, Louis de Funés a napfényes Saint Tropez-ben őrizte a csendet, kergetett fantomokat, vagy brit pilótákat menekítve húzta el a németek nótáját. A Monty Python görbe tükre mindennek a fonákját mutatta, a Benny Hillt váltó Rowan Atkinson burleszkes szkeccseitől pedig még maga a néző is szellemi tótágast állt. Bud Spencer és Terence Hill pofonjai máig visszhangoznak a magyar háztartásokban, hála a kereskedelmi tévécsatornák boldog békeidőket megidéző, délutáni műsorsávjának. Aztán idővel helyet követelt magának az altesti humor, megkeserítve a szánkban az amerikai pite ízét, vagy épp Robert De Nirót alacsonyítva le szexista nagyfaterrá, míg végül szép lassan monopolizálta nemcsak a hazai kínálatot, de bizony az iránta való keresletet is (lásd: a Baywatch-film mindent elsöprő hazai sikerét).

Két dudás egy csárdában
Két dudás egy csárdában

Ha valamire, akkor a humorra aztán abszolút jellemző, hogy teljesen szubjektív kategória: ami nevetésre ingerli az egyiket, talán épp felháborodást vagy viszolygást vált ki a másikból. Mindenkinek máshol található az ingerküszöbe, ezért nem is érdemes senkit ez alapján el-, és megítélni. A humoristák, a vígjátékok készítői jellemzően könnyedén „kitapogatják” a célközönség „érzékenységét”, mint rutinos orvos a beteg pulzusát. Néha azonban előfordul, hogy mellé- vagy túllőnek, és azt hiszem, kevés kínosabb dolog van a néma csendbe burkolózó nézőtérnél egy stand up fellépés vagy egy vígjáték vetítése során.

Nevetni kell, ennyi az egész

Jelen esetben a néma csend azért túlzás, de egy kezemen meg tudnám számolni, hogy hányszor nevetett fel a sajtósokból verbuvált publikum a Bébibumm vetítésén. Talán az a bizonyos ingerküszöb tolódott túl magasra a kollégáknál – nálam biztosan –, mindenesetre nem igazán találta viccesnek senki azt a jelenetet például, amikor a vizes kismamatorna során a leendő apuka és az úszásoktató a víz alatt a kismama hüvelyébe beszélve próbálja megfordulásra biztatni a farfekvéses kisbabát. Ez olyan, mintha az altesti poénok királya, Judd Apatow mondta volna tollba, nem pedig egy empatikus, szolidáris író-, és rendező. Miért kell ez bele? Jah, hogy legyen min nevetni?

Szerinted hogy áll nekem anyám terhessége?
Szerinted hogy áll nekem anyám terhessége?

Konfliktushelyzetekből szerencsére nincs hiány (a legdrámaibb az Avril anyósáéknál elköltött karácsonyi vacsora), amely a klasszikus francia vígjátékok egzaltált civódásait idézi meg, bár megoldásaiban két szék közé esik: vagy otromba, „poéngyilkos” módon rövidre zárja, vagy humor nélkül elengedi a jeleneteket.

Csajos mozi

Amiért mégis lehet szeretni, azok a kiforrott alaphelyzetek: bár elkoptatott klisének tűnik, remekül működik az anya-lánya szerepcsere. Mado tényleg olyan, mint egy neveletlen gyerek: Avril pakolja össze a mama rendetlen szobáját, intézi a hivatalos ügyeit, eltartja, miközben Mado éli felelőtlen világát. Avril a férjével is marhára ki van segítve: Louis a diplomamunkáját írja, és semmit nem hajlandó otthon keresztbe tenni, maximum a lábait. Így minden Avril nyakába szakad a mamától és a férjétől kezdve a pénzkeresésen át a házimunkáig. Ezek után egy újszülött már igazán csak hab a tortán, hát még kettő!

Ez életünk „legszebb” időszaka
Ez életünk „legszebb” időszaka

A Bébibumm azoknak a filmeknek a táborát erősíti, amelyek az áldott állapot fonákságaira helyezik a hangsúlyt. Nem köntörfalaz: a terhesség valóban terhes a kismama számára, a reggeli rosszullétektől a megzavart hormonháztartáson át a szülés kínjaiig – ha női princípium és kiváltság is, a vajúdás korántsem tartozik a nő életének legszebb pillanatai közé! Zseniálisan sikerül ráhúzni Avril terhességét a parfümőri munkájára: élete megbízását megkapva egy új, mellékhelyiségbe szánt légfrissítő kompozícióját kell kikevernie, amely a kiélesedő érzékeivel és a hullámvasútra éves bérletet váltott hormonjaival bizony meglehetősen szórakoztató pillanatokat eredményez.

Camille Cottin színésznő legalább száz arcát villantja fel Avrilként, teljesítményéből mégis a harsánysága a legemlékezetesebb momentum. Juliette Binoche infantilis (nagy)mamaként telitalálat, csupán a forgatókönyv nem tud vele mit kezdeni. Hasonló a helyzet Lambert Wilsonnal is, aki Mado karmester exét, Marcot játssza. Mindhármuk jellemfejlődése igen hiteles: itt az ideje, hogy Mado felnőjön, és valódi támasza legyen a lányának, Avril jobban teszi, ha egy kicsit elengedni a gyeplőt, Marc pedig a felelősségvállalásról tudhat meg új dolgokat.

Bőrszerkós laza mama két keréken
Bőrszerkós laza mama két keréken

Alacsony a mérce

A Bébibumm csajos moziként remekül megállná a helyét, de vígjátékként elvérzik. Igazi dupla dinamit a témából, és a felvázolt alaphelyzetből fakadóan, ám a játékidő előrehaladtával besül, hogy végül ne fussa többre tőle egy halk pukkanásnál. Binoche és Wilson között hiába vibrál a levegő, nincs szikra, ami begyújtaná a tölteteket, hogy aztán a középmezőnynél magasabbra repítse a produkciót. Talán túl magasra helyezzük a lécet, de azért biztosan lesz, akinél a film ezt is megugorja. Ez utóbbiakra vár egy felhőtlen másfél órás, hamisítatlanul európai ízű szórakozás.

Képek: Vertigo média 

 Bányász Attila