Hogy néz ki az Instagram-arc, és mi a baj vele?

Az Instagram-arcról először Jia Tolentino írt a New Yorker hasábjain, amikor is kiborgokhoz hasonlította a közösségi felületen sorakozó, a mai trendeknek megfelelő arcberendezésű, népszerű nőket. De milyen is a tökéletes Insta-arc? Elsősorban fiatal, láthatatlan pórusokkal, hangsúlyos járomcsonttal, mandulaformájú cicaszemekkel és már-már rajzfilmbe illően hosszú pillákkal. Emellett még a napbarnított bőr, a vékony, pisze orr, és a telt ajak is feltétel a tökéletes influenszerkülsőhöz.

És ki az, aki ennek az ideálnak meg tud felelni beavatkozások nélkül? Leginkább senki, mert 

az Instagram-arc többnyire egy fehér nőt jelenít meg ugyan, ha a haját, a bőrét vagy az orrát vizsgáljuk, de a szája afroamerikai, az arccsontok az amerikai őslakosok, a szemek pedig a dél-ázsaiai nők vonásait idézik.

Ez pedig több szempontból is problémás. Először is azért, mert az utóbbi három csoportba tartozó nőket – akiken ezek az arcvonások külön-külön természetesen is fellelhetők – a nyugati világban gyakran még mindig diszkrimináció és kirekesztés éri. Vagy ha az előbb említett ideál több feltételének is megfelelnek, akkor egzotikus vonásaik miatt fetisizálják őket.

Az Instagram-arc azt az üzenetet küldi milliónyi fiatalnak, hogy bizonyos etnikumokra jellemző arcvonások szépek – ám az ezekbe az etnikai csoportokba tartozó nők már nem feltétlenül. A lájkokat főként azok kapják, akik a plasztikai sebészüknek köszönhetik őket, nem pedig a genetikának. Az Instagram-modellek gyakorlatilag úsznak az önbarnítóban, míg azok, akiknek születésüktől fogva mélyebb tónusú a bőrük, ritkán zsebelnek be erre vonatkozó bókokat. Az ázsiai nők gyakran gúny tárgyai a húzott szemformájuk miatt, most pedig milliónyi olyan Instagram-fotót láthatunk, amelyeken fehér lányok pózolnak úgy, hogy hasonló hatást érjenek el. Sőt, egy szépészeti beavatkozás is létrejött azért, hogy ne csak a fotókon legyen cicaszemük a nőknek: a „foxy eyes” nevű trend nyomán már több ezren sebészkés alá feküdtek.

 

A nők és a férfiak különböző okokból pörgetik a közösségi oldalakat: míg az előbbiek folyamatosan hasonlítgatják magukat a hibátlanra retusált influenszerekhez, utóbbiak a szimpla vizuális élményért nyitják meg az appot. És amelyik nőt nem találják vonzónak, azt nem „jutalmazzák” lájkkal, esetleg szimplán ignorálják, rosszabb esetben azonban akár zaklató üzenetekkel bombázhatják az illetőt.

Egy 2005-ös kutatás szerint a valamilyen testi fogyatékossággal élő nők gyakran esnek verbális, de akár fizikai bántalmazás áldozatául, a bántalmazó pedig legtöbbször nem más, mint a partnerük.

A szépségipar mellett a divatban is megfigyelhető egy, az említetthez hasonló jelenség: a streetwear vagy a bandanna korábban a színes bőrűek viselete volt, de a közösségi médiában megszűntek ezek a határok. És nem éppen pozitív irányba: nézzük csak a Nike sneaker egyes darabjai, például a Jordan Midek trendjét: míg a kisebbségi csoportok viselték ezeket a lábbeliket, a sportcipők jóval alacsonyabb áron keltek el. Miután mindenki más is elkezte hordani őket, az árak az egekbe szöktek, és éppen azok nem tudták már megengedni maguknak, akik eredetileg divatba hozták. 

Az egyébként korábban unásig ismételt, bár teljesen valid érvek mellett, hogy az Instagram-arc azért káros, mert egy nem valóságos, agyonfilterezett fotóhoz hasonlítjuk a saját, felkelés utáni arcunkat, az etnikai csoportokra való utalás is erős érv amellett, hogy tartsunk egy kis Insta-szünetet, vagy legalább önvizsgálatot egy-egy poszt és lájk előtt.

Ki hozta divatba az Insta-arcot?

Nem más, mint a valóságshow koronázatlan királynője, Kim Kardashian, aki a végeredmény érdekében maga is átesett jó néhány szépészeti beavatkozáson. „Az emberek harminc százaléka, aki bejön a rendelőmbe, Kim fotóját mutatja nekem, vagy valakiét, aki nagyon hasonlít Kimre. Több ilyen példakép is akad, de ő vezeti a listát, ami teljesen érthető – mesélte a New Yorkernek Jason Diamond plasztikai sebész. – Az egyik legnagyobb feladat a munkámban, hogy megértessem az illetővel: ne akarjon Kim, vagy bárki más arcához hasonlót szabatni magának. Húsz év munkatapasztalat és több ezer beavatkozás mondatja ezt velem. Persze van, amikor meg tudom csinálni, máskor meg nem, de több okból sem javaslom.”

Nemcsak a plasztikai sebészek, hanem a sminkesek is gyakran találkoznak a leghíresebb Kardashian fotójával, amikor klienseik a tökéletesre kontúrozott arcot követelik tőlük. Az örmény felmenőkkel büszkélkedő Kim azóta kozmetikai birodalmat épített erre az egyre növekvő keresletre, ahogyan a húga, Kylie Jenner is. Jenner esetében hasonló volt a forgatókönyv: amint hatalmasra töltette a száját, elkezdett folyékony rúzsokat és ajakkontúr-ceruzákat árulni (amik pillanatok alatt elfogytak, amint piacra dobta őket), amelyek az övéhez hasonló ajkakat ígértek. Csakhogy egy természetes, beavatkozásmentes szájon soha nem fog úgy állni a smink, mint egy feltöltöttön, ugyanis az előbbin apró redők, barázdák találhatók, az utóbbi meg sima – de ez már egy másik cikk témája lehetne.

Fejes Flóra

Kiemelt képünk illusztráció – Forrás: Getty Images/Deagreez