Több millióan követik, ahogy egy ember apránként építgeti a hegyi kunyhóját
Az átlag felhasználó napjainkban 3 MÁSODPERC alatt dönt arról, egy adott tartalom érdekli-e, vagy sem. Ehhez képest ott egy videó a YouTube-on, egy holland fotós/útikönyvíró csatornáján, ami több mint 3 óra hosszú, az első 3 másodpercében egy szép hegyi drónfelvételt látunk elégikus zenei aláfestéssel… és alig történik benne valami. A videó nézettsége jelen pillanatban 8,4 MILLIÓ. Ez átlagon felüli a csatornáján, de az összes videó nézettsége is félmillió körül mozog. Holott ezek a videók tökéletesen szembemennek a mai mozgóképes trendekkel, alig van bennük vágás és történés, nem tudod meg belőlük, hogy gazdagodj meg, vagy menedzseld jobban az életed. Csak megnézheted, hogyan újít fel apránként egy elkötelezett ember két hegyi kunyhót az olasz Alpokban. Miért érdekel ez ennyi nézőt? Tóth Flóra írása a Guardian cikke alapján.
–
Ki ez az ember?
Martijn Doolaard egy 39 éves holland származású tervezőgrafikus, aki eleinte a szakmájában dolgozott ugyan, de már 2015-ben véghez vitt egy egészen furcsa projektet: elbiciklizett a lakóhelyétől, Amszterdamból Szingapúrba. Vitt magával sátrat, és a kaland során alapvetően nomád életet élt. Természetesen készített fotókat és naplót is írt, így ebből a utazásból született egy könyv: One Year on a Bike (Egy év két keréken) címmel. 2017-ben Vancouverbe költözött, és onnan indította a következő biciklis kihívását: onnan tekert el Patagóniába.
Erről már nemcsak könyv, de videó is készült, közben Martijn megtanult drónozni biciklizés közben (!), és már ezzel a félórás tartalommal irányba állította a videós stílusát: szép felvételek, lassú zene, kevés és nem túlságosan megszerkesztett beszéd. Van olyan része a videónak, ahol egy könyvben mutatja hosszan, hogy hogyan szerelte fel a biciklijét az utazáshoz szükséges holmikkal (nézettség: 1,4 millió).
Közben érett benne még egy – ezeknél a biciklis vállalásoknál is komolyabb – elhatározás, a második útján találkozott ugyanis egy házaspárral, amelynek tagjai erdei remeteként élnek 35 éve, és ez inspirálóan hatott rá. Korábban már biciklizett az Alpokban, és nagyon tetszett neki, így
2021-ben vásárolt ott hathektárnyi földet, amin két, egykor állattartásra használt épület áll. Ezek eleinte egyáltalán nem voltak lakhatók, és ma sem teljesen azok, Martijn még mindig egy komolyabb sátorban él,
viszont apránként fejlesztgeti jövendőbeli erdei otthonát, és ennek a tevékenységnek egyre látványosabb eredményei vannak. Ma már napelemrendszer adja az áramot, és az egész egy alakuló Pinterest „erdei romantika a hegyekben” moodboardra kezd hasonlítani.
Martijn sosem tanult építészetet, a korábbi városi életében maximum kifestette a lakását.
Vízvezeték-szerelésről, tetőépítésről sokat tanul a különböző videókból, de van, amit szakemberrel közösen oldanak meg. Amióta ilyen népszerű a YouTube-csatornája, sokan mennek neki segíteni hosszabb-rövidebb időre.
Felmerül a kérdés, hogy vajon miből él – a YouTube-hirdetések mellett elfogad adományokat, részt vesz együttműködésekben és értékesít is dolgokat (például a könyveit meg képeket).
És miért érdekel ez mindenkit (vagy nagyon sok mindenkit)?
Ezek a videók egyediek, különböznek azoktól a sokkal pörgősebb, izgalmasabb tartalmaktól, amit a legtöbb gyártó (a vélt vagy valós fogyasztói igényhez igazodva) kínál. Persze nyilván nem lehetsz teljesen egyedi, biztosan van 100 másik ehhez hasonló csatorna is, az pedig a szerencsén is múlik, hogy melyik emelkedik ki… Amellett, hogy Martin videói vizuálisan szépek (ebben szerepe van annak is, hogy grafikusként ért hozzá), kellemesen lassúak, nem tűnnek megtervezettnek, és az is nagyon fontos, hogy rendszeresek:
minden vasárnap új videó kerül fel a csatornára (vigyázat, függőséget okoz).
De talán, ami a lényeg: egy nagyon más életet mutatnak meg, mint amit a legtöbben élünk. Martijn azt mondja, ezeket a videókat nézni olyan, mint olvasni: teret hagynak arra, hogy elkalandozzunk, saját gondolatokat fogalmazzunk meg. Amikor megkérdezik, miért követik olyan sokan és jönnek el neki segíteni is a világ minden tájáról, a hóvihar és a komforthiány ellenére:
„A titok az, hogy itt el lehet menekülni a mindennapi életből, és élvezni a természetet.
Egyesek számára ez egy nyaralás, de sokan valóban ki akarnak lépni a komfortzónájukból.”
A heti videókban a természet apró változásait is szépen végig lehet követni, főleg, hogy gyakran megesik, ugyanazt a(z egyébként csodásan megkomponált) beállítást láthatjuk több videóban. A folyamatokat realisztikusan mutatja meg, nyilván nem teljes hosszukban, de van olyan, amikor azt nézzük, hogy szárad a festék. Minden héten egy nagyjából félórás videót tesz ki az elmúlt hét eseményeiből. Aki nála jár segíteni, ő is bekerül a videóba (lehet, hogy egyeseknek ez is motiváció).
Közben a házak lassan lakhatóvá válnak, de Martijn szerint csak elhatározás kérdése, hogy meddig tart a sorozat: elkezdi a kertet is megcsinálni, tervez bútorépítést, a lehetőségek száma tehát végtelen.
Ti rá tudtok kattanni egy ilyen tartalomra?
Kiemelt kép: YouTube / Martijn Doolaard