Nem mostanában találták ki, hogy karácsonykor érdemes reklámozni

A XX. század elején, amikor a karácsony és az ajándékozás összekapcsolódott, a kereskedők hamar meglátták az időszakban rejlő marketinglehetőséget, és már akkor megjelentek az első karácsonyi reklámok a nyomtatott sajtóban.

karácsony reklám
Reklámplakát az 1890-es évekből - Forrás: Getty Images/History of Advertising Trust/Heritage Images

A ’80-as években, ahogy a televíziók megjelentek az otthonokban, a karácsonyi reklámozás kultúrája is egyre előrébb nyomult. A 2000-es években a briteknél a Marks and Spencer ételeket népszerűsítő karácsonyi reklámjai vitték a prímet, amelyek hatására, ha a néző esetleg nem is vásárolt, minimum összefutott a nyál a szájában. 

2011-ben azonban John Lewis a karácsonyi reklámfilmek egy új korszakát nyitotta meg

A hosszú várakozás címmel ismertté vált filmjével, ami egyébként tényleg nagyon meghatóra és kedvesre sikerült. (Annyit azért muszáj megjegyeznem, hogy a valóságban a várakozástól kissé felcsigázott gyerek szerintem nem békésen hintázgatna a kertben és lapátolná be a párolt zöldborsót a tányérján az utolsó szemig, legalábbis az enyémek tuti, hogy inkább engem „kóstolgatnának”, de ez a reklám pont attól olyan szép, hogy nem igazi. Főleg karácsonykor!)

Mára minden évben a karácsonyi reklámok debütálása az adventi időszak kezdetét fémjelzi, elengedhetetlen része lett, és bő tíz éve retailerek egész sora szán nem kis költségvetést ezek elkészítésére. Persze egyik cégnek sem sikerül mindig minden egyes évben igazán maradandót alkotnia, vannak köztük zseniálisak, kevésbé ötletesek, és néha még paródia is készül belőlük. Sokszor azonban nem a konkrét termék karácsonyi köntösbe csomagolt közvetlen reklámozásáról szólnak, hanem a társadalmi felelősségvállalásról, alapvető emberi értékekről, vagy egy-egy szívet melengető kis történetről. Ezekből válogattam nektek össze a kedvenceimet. Nézzétek meg őket! 

Mikulásné

Igazán stílusos Mikulásfeleséget faragtak Janet McTeer brit színésznőből. Ha 60 éves koromhoz közelítve így fogok kinézni, őszintén tök boldog leszek. Ugyan Mrs. Claus a mézes-mázas helyzetekbe csomagolt klasszikus férfi-női szerepfelosztást tükrözi, a gardróbja felveszi a versenyt a Szex és New York Carrie-jével, a helikoptere pedig nem más, mint egy megújult XXI. századi szupernagyi nagyon menő járgánya (biztosan megirigyelte Mr. Grey-től A szürke ötven árnyalatából).

Maga a történet tényleg nagyon megható és reális kis családi élethelyzetet dolgoz fel, aminek a végére, akárhányszor nézem, mindig elpityeredem.

És persze azért belecsempészték az összes lehetséges Marks and Spencer terméket is… 

Szenteste még a fronton is lehet

Egy kicsit borúsabb vizekre evezek, mert annak ellenére, hogy az év elején szinte egész Európa hetekig le volt taglózva az oroszok ukrán inváziója miatt, pár hét után valahogy visszarendeződtünk. A pszichénk így működik, hiszen az élet nem áll meg. Ugyanakkor mindig jó magunkat arra is emlékeztetni, hogy az a privilégium, ahogyan mi élünk itt, egész Nyugat-Európában, a világon százmillióknak nem adatik meg.

Covid, infláció, kisebb-nagyobb bajok ide vagy oda, adjunk hálát karácsonykor is, hogy békében és biztonságban vagyunk.

Ez a kis film egy igaz történeten alapuló háborús helyzetet dolgoz fel az első világháború idején, méghozzá szenteste. Bár minden háborúban így lenne, bár ne csak karácsonykor! Bár rájönnénk egyszer, hogy semmi értelme nincs…

Edgar, a sárkánykölyök, aki annyira izgul

Karácsonykor minden gyerek nagyon izgatott, az én kislányom például már december eleje óta folyamatosan készül, és mindennap elmondja, hogy december 24-én semmi esetre se felejtsünk el lemenni a játszótérre, hogy az angyalkák el tudjanak jönni hozzánk is. Az egész adventi időszak minden apró részletét iszonyúan várja, sokszor korábban ébred, nehezebben alszik el, és az indulatait is sokkal nehezebben tartja kordában (ami egyébként sem könnyű az ő életkorában). Így van ez Edgarral is: valahányszor izgatott lesz, lángok lövellnek ki az orrán, és ettől aztán mindenféle kalamajkába keveredik.

Ez a reklám az el- és befogadásról szól, és arról, hogy a társadalomba a megfelelő segítséggel bizony mindenki beilleszkedhet.

Csak éppen nem mindegy, hogyan segítünk ebben. 

Egy ajándék ereje

Sir Elton John pár perc alatt négyéves kisfiúvá fiatalodik vissza ebben a reklámban, amin keresztül azt szeretnék üzenni nekünk, hogy egy jól megválasztott ajándék, például a nagymamánktól, akár az egész életünket meghatározhatja.

A mostani (2018-as) jelenetekben a valódi Elton John szerepel, a többiben pedig öt különböző színész testesíti meg a világsztárt.

Több snittet is láthatunk karrierje legnagyobb pillanataiból, amelyeken a hang a valós időből származó felvételekről szól, például a dal 1970-es kiadásának idejéből is. Talán a karácsony közelsége, talán a saját zongorás élményeim, talán a lírai zene vagy az érzékeny megvalósítás, esetleg az, hogy mostanság nagyon megérint az idő múlásának gyorsasága: nem tudom, de mindig elérzékenyülök rajta. 

A kezdő

A John Lewis idei karácsonyi reklámja a családvédelem alatt álló gyermekekre és az ezzel kapcsolatos szerepvállalására hívja fel a figyelmet. Az „amit teszünk, az számít a legjobban” mondattal fémjelzett kisfilmjének készítéséről szóló videóban a civil partnerek azt is elárulják, hogy eddig sosem kaptak még ilyen figyelmet és publicitást. A John Lewis két szervezetet támogat programjain keresztül: az Action for Children és a Who cares? Scotland segítőszervezeteket. A jelenlegi kampány középpontjában azok a gyerekek állnak, akik játékok, karácsonyi vacsora és fűtés nélkül töltik idén a karácsonyt az Egyesült Királyságban. Magyarországon is sok olyan gyerek és felnőtt van, aki támogatásra szorul. Te kinek szoktál segíteni?

Ha nagyon belelendültél, és még mindig nem lenne elég, akkor nézz meg még kettőt ITT és ITT. Boldog karácsonyt! 

Kőrizs Kata