Művészek politikai kiállása: tévút, divat, kötelesség? Természetes, ünneplendő?

„Mit akarnak tőlem ezek? Én csak egy színész vagyok!” – kérdezte a kamerába nézve, segélykérően, az őrület határán Hendrik Höfgen (Klaus Maria Brandauer) a Mephisto című fimben több mint negyven évvel ezelőtt. Egy hónapja Lengyel Tamás pedig azt a kérdést tette fel: „Hol vannak a többiek?” Mindkét színész azt feszegeti, mi a művész felelőssége a mindenkori hatalommal és az aktuális politikai rendszerrel szemben. Maradjon a suszter a kaptafánál – vagy a művészek legyenek a társadalom megafonjai? (Egyáltalán le lehet még írni ezt a szót röhögés nélkül?) Rezek Bori írása.
–
Ez most valami új? Nem. Mindig is így volt.
A művészettörténet sok szempontból vizsgálja, mi a művészet szerepe az életünkben. Abban talán teljes az egyetértés, hogy az érzelmek ábrázolása, a kultúra megőrzése, a gyönyörködtetés, a gondolkodásra késztetés, a szórakoztatás, a világ megismertetése és az önkifejezés mind ide tartozik.
A leghevesebb viták azonban – vasárnapi húsleves felett éppúgy, mint kultúrpolitikai körökben – rendre arról szólnak: feladata-e, és ha igen, milyen mértékben a művészetnek, hogy húsbavágó társadalmi kérdéseket tematizáljon, világnézeti vagy politikai álláspontot közvetítsen?
Ha válaszolni próbálnánk Mephisto főszereplőjének kétségbeesett kérdésére – „Mit akarnak tőlem ezek? Én csak egy színész vagyok!” –, akkor azt tanácsolhatnánk: kezdje a vizsgálódást az alapoknál. A színház és a politika ugyanis már az ókorban is szorosan összefonódott. A hatalom ábrázolása, kifigurázása, a közélet tükrözése alapvető célja volt a tragédiáknak és a komédiáknak egyaránt. Ráadásul nem csupán általános igazságokat fogalmaztak meg – az isteneket és politikai vezetőket gyakran név szerint említették, és sokszor ugyanolyan esendőnek mutatták be őket, mint az egyszerű halandókat.
A színház az egyik legfontosabb politikai fórummá vált: egyes antik teátrumok befogadóképessége elérte a tizenhétezret is. Gondoljunk csak bele, milyen elementáris közösségi élmény lenne, ha ma Pintér Béla vagy Alföldi Róbert előadásait az MVM Dome-ban játszanák telt ház előtt. Ráadásul a Dionüszosz-ünnepeken az állam még fizette is a nézők bérét, hogy munkájukból felmentve részt vehessenek a színházi eseményeken.
Ehhez képest ma a kultúrfinanszírozás inkább akadályozza, mintsem támogatja a kritikus hangokat: a rendszer fokozatosan kivérezteti azokat, akik nem simulnak bele a politikai narratívába. A színházba járás így egyre inkább a kiváltságosok úri hóbortjává válik – és nem a demokratikus párbeszéd terepe, mint egykoron.
Csurrannak-cseppenek a beszólogatások
Kényes és egyre aktuálisabb kérdés: dolga-e a művésznek, mint magánembernek is megszólalni közéleti, társadalmi ügyekben?
A helyzetről röviden akár a viccbeli nyuszika sapkája vagy a Bëlga együttes Az a baj című száma is eszünkbe juthat. Ha megszólalsz, az a baj, ha nem szólalsz meg, az a baj.
Az elmúlt bő egy év közéleti történései egyre több zenészt és színészt sarkalltak arra, hogy a színpadot, a közösségi médiafelületeiket vagy éppen sajtóinterjúikat politikai véleményük megfogalmazására használják. Sőt, a közelmúltban néhány nem várt kiállásnak is szemtanúi lehettünk.
Alig indult be a koncert- és fesztiválszezon, máris kirajzolódni látszik egy új hullám: néhány nap különbséggel szólalt meg Kiss Tibi, Marsalkó Dávid, Caramel és ByeAlex is a színpadon, mindannyian az összetartozás fontosságát hangsúlyozva. Bár konkrét politikai állásfoglalásokat nem fogalmaztak meg, egyértelmű üzenetük volt: a megosztottság, amelyben a társadalom él, nem fenntartható.
Míg a Quimby és a Halott Pénz frontembere inkább óvatosan fogalmazott, Molnár Ferenc Caramelt láthatóan elragadták az érzelmek: indulatos szavaiban már a fennálló rendszer bukását vizionálta – ahogy ByeAlex is tett erre utalást.
Ezt az irányt már megelőzte Majka Csurran-cseppen című száma, amelynek dalszövege patikamérlegen kimért módon utalt a jelenlegi és korábbi politikai szereplőkre, korszakokra. (Érdemes elolvasni Csepelyi Adrienn cikkét a témában!) A dal a YouTube-on elképesztő nézettséget ért el – sokan mégis úgy érezték: ez már csak menekülés a süllyedő hajóról. Végül is a szerencsésebbek a Titanicon is befértek az első mentőcsónakokba.
A több évtizede pályán lévő zenészek között azonban akadtak olyanok is, akik nem értenek egyet a színpadi politizálással. A fentiekre reagálva néhány hete a Tankcsapda frontembere, Lukács László – kissé pikírten – azt nyilatkozta: „mostanában divatos a színpadról üzengetni”. Szerinte ők a Tankcsapdával mindig arra törekedtek, hogy zenéjük összehozza az embereket – politikai felhangok nélkül.
A napokban a közéletileg jóval semlegesebbnek tartott Tóth Vera is megszólalt a témában. Úgy véli, a művészeknek menedéket kell nyújtaniuk a közönségüknek – ha viszont politizálni kezdenek, az embereknek „nem marad mibe kapaszkodniuk”.
Lehet arról vitatkozni, hogy szükséges, időszerű, megkésett vagy bátor lépés-e egy kiállás olyan középkorú zenészektől, akik több évtizedes szakmai múltjukkal akkor is megélnének, ha piacról kellene. De az ennél izgalmasabb kérdés inkább az: mi kényszeríti ki ezeket a megszólalásokat? A politikai légkör durvulása? Vagy a fiatalabb pályatársak szemtelenül őszinte bátorsága?
Miben mások a Gen Z zenészei?
A popzenészek középgenerációjához képest a Z-generáció előadói szemmel láthatóan szókimondóbbak, rendszerkritikusabbak, érzékenyebbek a társadalmi egyenlőtlenségekre – és feladatuknak érzik a hatalommal való konfrontációt, akár művészi produktumaikban, akár nyilvános megszólalásaikban. Ők már nem akarják „megtartani maguknak” a véleményüket – mert számukra az identitásuk része, hogy reflektálnak a világra, amelyben élnek.
Krúbi koncertjein évek óta kötelező elem a közönség részéről a „mocskos fideszezés”; az „Orbán, verd ki a Ferinek” szinte már örökzölddé nemesedett. A rapper pedig előszeretettel emeli a magasba a miniszterelnök kicsinyített mását, akivel két éve a Budapest Parkban Brezsnyevet és Honeckert is megszégyenítő csókjelenetet is bemutatott.
A 20-as, 30-as korosztályból a legsikeresebb előadók között olyanokat kell említenünk, mint Azahriah, a Carson Coma vagy Beton.Hofi. Az ő dalszövegeikre pályájuk eleje óta jellemző, hogy erőteljes kritikát fogalmaznak meg a hatalommal szemben, és nem riadnak vissza az olyan helyzetektől sem, mint egy tüntetésen való fellépés vagy egy-egy személyes kiállás az általuk fontosnak tartott ügyek mellett.
A Gen Z tagjaira általában jellemző, hogy az előző generációkhoz képest nem örökre terveznek, kevésbé ragaszkodnak ahhoz, hogy életük végéig a színpadon álljanak. Így talán sem a pénzügyi kiszolgáltatottság, sem a rajongók megosztásától való félelem nem teszi őket olyan óvatossá, mint a 40-es és 50-es zenésztársaikat.
De az is lehet, hogy – fura módon – éppen azok hisznek erősebben a kormány leválthatóságában, akik életük több mint felét ebben a rendszerben élték le eddig. Mindenesetre a magyar rock- és rapzene ezeken az előadókon keresztül kezd visszatalálni ahhoz a gondolati szabadsághoz, amiért ezek a műfajok létrejöttek. Ráadásul mindez a legnagyobb magyar fesztiválok és sportcsarnokok színpadain történik.
Színészek és alternatív színpadok
A könnyűzene mellett a színház a kettős beszéd másik őshazája a magyar kultúrában. Néhányan azonban az elmúlt években úgy döntöttek, hogy jóval direktebben fogalmaznak – erre pedig remek platformot kínál a social media, a videómegosztók, vagy akár az eredetihez képest más típusú színpadokon való szereplés is.
Aki a kilencvenes években volt gyerek – mint én –, annak alapélménye volt a politikával és a tévézéssel kapcsolatban a Magyar Televízióban futó Uborka. A műsorban a korabeli politikusokat és közéleti személyiségeket karikatúraszerűen, gumibábok formájában jelenítették meg, hangjukat ismert színészek kölcsönözték.
Később a magyar televíziózás képernyőjére nem sikerült visszakúsznia ennek a politikai kabaréformának, így az ehhez hasonló tartalmak immár évek óta elsősorban a YouTube-on és más online platformokon köszönnek vissza.
A szerényen csak Magyarország Kedvenc Műsora névre keresztelt csatorna évek óta ontja magából alternatív Kormányinfókat, dramatizált – gyakran kosztümös – paródiákat, de készítettek már Vidnyánszky Attilának címzett rap dalt és videoklipet is. Ahogy a csatorna egészéről, úgy az ott szereplő színészekről külön-külön is elmondható: erőteljes kritikát fogalmaznak meg a kormánnyal és a közélet prominens szereplőivel kapcsolatban.
Míg közös színházi társulatukban, a Loupe Színházi Társulásban tabunak számító, de általánosabb társadalmi kérdésekkel foglalkoznak, addig személyes megszólalásaikban és egyéb művészeti projektjeikben jóval direktebben kommunikálnak – olykor egyenesen megszólítva a politika képviselőit.
Rainer-Micsinyei Nóra például a fiktív köztársasági elnök (és borkóstoló) Marika szerepében formálja meg a szervilis női politikusok archetípusának karikatúráját, aki minden gesztusával Rogán Antal kegyeit keresi. Molnár Áron – a noÁr-os aktivistaévek után – ma már egyszerűen Molnár Áronként készít rövid, gunyoros videókat, amelyekben hangot ad az ellenzéki gondolkodók aggályainak. Ezekben személyesen Lázár Jánoshoz, Novák Katalinhoz vagy Orbán Viktorhoz intézi kérdéseit.
View this post on Instagram
Míg a színésztársadalom fent említett tagjai elsősorban a művészet és a humor eszközeivel próbálnak hatást gyakorolni, addig a Tisza Párt megjelenése óta Nagy Ervin nyíltan is politikai szerepet vállal. Nemcsak a tüntetések állandó felszólalójaként tűnik fel, de egy tavalyi interjúban azt is kijelentette: kormányváltás esetén elképzelhetőnek tartja, hogy kulturális miniszterként aktívan is részt vegyen a politikai életben.
Az elmúlt években színházi és filmes alkotók sorra használták fel a különböző hazai és nemzetközi díjátadók színpadait arra, hogy ráirányítsák a figyelmet a politika és a szakma közti feszültségekre. Két évvel ezelőtt hatalmas port kavart, hogy Vilmányi Benett nem vette át a pénzdíjjal is járó Junior Prima Díjat, miután a rendezvény egyik szervezője állítólag megkérte, hogy beszédében ne politizáljon. Kizlinger Lilla a Berlinalén, Reisz Gábor pedig a velencei filmfesztiválon szólalt fel a magyar függetlenfilm kétségbeejtő helyzetéről. A nemrég véget ért Magyar Mozgókép Fesztivál egyik legemlékezetesebb pillanata pedig kétségkívül a KIX című dokumentumfilm egyik rendezőjéhez fűződik, aki arra hívta fel a figyelmet: a jelenlegi kultúrpolitika szisztematikusan leépíti a gondolkodás közös tereit – iskolákat, színházakat, múzeumokat, művelődési házakat, könyvtárakat, valamint a filmgyártást, -forgalmazást, a televíziót és a mozit is.
Összességében azt láthatjuk, hogy a színházi, filmes és könnyűzenei szakmát egyaránt megosztja a kérdés: pontosan mire esküdtek fel, amikor ezt a hivatást választották.
Úgy tűnik, az apolitikus középgeneráció – hosszú Csipkerózsika-álom után – most lassú ébredezésbe kezdett, és egyre többen vállalják fel a véleményüket közéleti kérdésekben is. A fiatalabb generáció számára ez már szinte magától értetődő.
Mindenesetre a politika és a művészet egészséges kapcsolata csak egy irányban működhet: ha a művészet szólhat bele a politikába – és nem fordítva. De legalább odáig eljuthatnánk, hogy végre szakmai alapon válasszunk kultuszminisztert!
A kiemelt kép forrása: facebook/Molnár Ferenc Caramel hivatalos oldala, facebook/Rainer-Micsinyei Nóra hivatalos oldala, Nemzeti Filmintézet, Unsplash/Alice Donovan Rouse