Ha létezik tuti biznisz, a Red Bull Air Race azok közé tartozik.

A szokásos területhasználati díjnak mindössze tíz százalékát kérte a Fővárosi Önkormányzat Tulajdonosi, Gazdasági és Közterület-hasznosítási Bizottsága a szervezőktől (írja a 444.hu az RTL Klub híradójára hivatkozva), az Index pedig arról számolt be, hogy összesen 12,9 millió forintot fizettek a fővárosnak. (Ez a szám 2017-ben 7.925.551 forint volt.)

magyar állam mindemellett még 1,8 milliárd forinttal támogatja is a rendezvényt, amelyet a Hungaroring Sport Zrt. rendez meg, és ezt Gyulay Zsolt igazgató a Hír TV-nek azzal indokolta, „milyen jó is Magyarországnak és Budapestnek, ha egy ilyen verseny nálunk zajlik”. 

Nyilvánvaló, hogy ez döntés kérdése, méghozzá a kormányé, hogy még három évig lesz Red Bull Air Race futam – mondta Gyulay. „Nekünk meg kell szervezni, és mi igyekszünk úgy megszervezni, hogy az a lehető legkisebb kényelmetlenséggel járjon.” Szerinte, ahogy a Forma–1-es futam kapcsán is éveken át folytak viták arról, megéri-e Magyarországnak vagy sem, a  Red Bull Air Race is felkorbácsolja az indulatokat, hiszen „bizonyos fajta kényelmetlenséggel vagy tumultussal” jár, ugyanakkor a marketingértéke miatt, és mert Magyarország így bizonyíthatja, hogy ilyen nagy versenyeket, világversenyeket meg tud rendezni, összességében mindenképpen jó nekünk, állítja Gyulay.

A Red Bull honlapján arról írnak, hogy 2009-ben „mintegy 650 ezer ember látogatott ki a Duna-partra”, de az, hogy 2017-ben hogyan alakultak a számok, sajnos már nem derül ki. 

A legnagyobb vitát az váltja ki, miért lenne jó a budapestieknek, hogy egy hétvégére megbénul Buda, miközben sajtóhírek szerint túl sok bevétele nincs a városnak a rendezvényből.

Kedden a Párbeszéd sajtótájékoztató keretében kérte számon a fővároson, hogy „míg a verseny rendezői átlagosan kilenc forint területfoglalási díjat fizetnek négyzetméterenként, addig egy ételosztás megszervezésekor négyzetméterenként 112 forintot kell fizetni a közterületekért” – írja az MTI. 

A Facebookon már alakult is egy Bojkott a Red Bull ellen, amíg abba nem hagyja a Red Bull Air Race-t csoport is, Tarlós István főpolgármester pedig tavaly így kommentálta, mit gondol a túlzott zajterhelésről:

Megkerestük a szervező Hungaroring Sport Zrt-t is, hogy elmondják, hogyan látják a helyzetet, és megkérdezzük, más országokban is a belvárosban rendezik-e meg az eseményt, és azt is, összesen hány külföldi látogatót vonz.

Tájékoztatásuk szerint az ide vonatkozó KPMG-tanulmányból kiderül, hogy „a magyar államháztartás megközelítőleg ötmilliárd forintos adóbevételhez jut általa, nemzetgazdasági szinten pedig a turizmus, vendéglátás és egyéb bevételek megközelítik a 20 milliárd forintot.” 

A televíziós közvetítéseket több mint 17 millió néző látja világszerte, melynek hatására „a Red Bull Air Race versenyszéria médiajelentése szerint az ország médiaértéke a rendezvény által eléri a 15 millió eurót.” A tanulmány szerint a kilátogató külföldiek 70 százaléka a verseny miatt érkezik Budapestre.

Arra is kíváncsiak voltunk, vajon mennyire vették figyelembe a budapestiek véleményét a verseny tervezése során.

A cég közlése szerint a rendőrséggel és a BKK szakembereivel egyeztettek „és minden esetben különös figyelmet” fordítanak a lakosság tájékoztatására. 

Az sajnos nem derült ki, hány látogatót vonzott a rendezvény tavaly, de az igen, hogy Ausztriában és Amerikában autóversenypályán rendezik a futamokat, nem a város közepén, Cannes-ban a milliomosok hajókról élvezhetik a látványt, csakúgy, mint az abu-dzabiiak és a csibaiak (Japánban).

Mindenesetre jó hír, hogy a pilóták egyik kedvence a magyar futam, annyira, hogy korábban érkeznek, illetve maradnak is kicsit utána pihenni. 

Lezárások és terelések

Rendezvény előkészületei miatt lezárták a Bem rakpartot a Batthyány tér és a Vitéz utca között. A forgalmat a párhuzamos szakaszon kétirányúsított Fő utcába terelik. Majd lezárják a Budai alsó rakpartot az Üstökös utca és a Halász utca között hétfőn és kedden este 22 órától másnap reggel 6-ig.

Szintén lezárták a Csalogány utcát a Fő utca és a Bem rakpart között, valamint a Nagy Imre teret a Fő utca és a Gyorskocsi utca között.

Nem lesz autóval megközelíthető a  felső rakpart a Jászai Mari tér és a Széchenyi tér között, a Jászai Mari teret, a Széchenyi teret, a Balaton utcát, a Markó utcát, a Garibaldi utcát, a Zoltán utcát szombaton reggel 9:30 és este 17:30 között, valamint vasárnap 9:45 és 16:15 között;

Felejtse el a Lánchidat péntektől vasárnapig, minden nap 9 és 16-17 óra között, még gyalog sem lehet majd rajta közlekedni, csakúgy mint a  Fő utcát a Clark Ádám tér és a Jégverem utca között, valamint a környező utcákat pénteken este 22 órától egészen hétfő reggel 6-ig kocsival.

Tömegközlekedés:

19-es villamos nem közlekedik a Rudas Gyógyfürdő és Szent Lukács Gyógyfürdő között, helyette a Szarvas térig meghosszabbított útvonalon közlekedő 109-es autóbusszal lehet utazni (kivéve pénteken 8:30–16:30 óra között a repülések miatti zárásokkor). A 41-es villamos terelve a Krisztinavároson át közlekedik a Szent Lukács Gyógyfürdő és a Rudas Gyógyfürdő közötti megállókat nem érinti.

Pénteken 8 órától 17:30-ig, szombaton 9 órától 18:30-ig, vasárnap 9:15-től 17 óráig a D11-es és a D12-es hajójárat megosztva a Kopaszi-gát és a Petőfi tér (Erzsébet híd), illetve a Jászai Mari tér (Margit híd) és az északi végállomásaik között viszi az utasokat.

Pénteken 8:30-tól 16:30-ig, szombaton 9:30-tól 18 óráig és vasárnap 9:30-tól 17 óráig a 16-os autóbusz rövidített útvonalon a Széll Kálmán tér és a Clark Ádám tér között jár, a 105-ös autóbuszpedig módosított útvonalon az Erzsébet hídon át közlekedik.

A hétvégén a 2-es villamos rövidített útvonalon a Közvágóhíd és a Boráros tér között közlekedik.

Hétvégén a 15-ös autóbusz meghosszabbított üzemidőben közlekedik, azonban a bővített időszakban a Boráros tértől csak a Lehel térig jár. Szombaton 9:30-tól 18 óráig és vasárnap 9:30-tól 17 óráig a 15-ös és a 115-ös autóbusz a Boráros tér felé módosított útvonalon közlekedik, kimarad a Széchenyi István tér, a Vigadó tér, a Petőfi tér, a Március 15. tér és a Fővám tér megálló.

Forrás: BKK-info/Index.hu

Zimre Zsuzsa