-

Már jó ideje lehetett tudni, hogy az irodisták és 30+ osok kedvelt bolthálozata, a Marks&Spencer kivonul az országból. Tették mindezt annak ellenére, hogy Magyarországon információink szerint jól ment a szekér. De nem csak mi szomorkodunk, velünk együtt nyolc országban rohantak a népek, hogy felvásárolják még az utolsó kis bugyikát is a boltból. A cég profitja ugyanis 88 százalékkal esett. Ennek oka leginkább az lehet, hogy az idősebb generáció nem költött eleget, a fiatalokat pedig nem tudták átcsábítani a jóval olcsóbb fast fashion üzletekből, bár az Autograph kollekcióval a fiatalosabb cuccokat keresőket célozták meg, úgy látszik, nem okoztak osztatlan sikert. Pedig 2015 novemberében még hozzánk is bekerült a Food vonal, ami Angliában nagyon erős, ennek sajnos csak kis szelete szivárogott le hozzánk, és az árak sem voltak épp bravúrosak, de aki eredeti angolt akart venni, az fizesse is meg. Tán az árak is közrejátszottak a bukásban, hisz a M&S üzletek nem az eldobható, olcsó termékekről voltak híresek, viszont anyaghasználatban egyáltalán nem hozták azt a minőséget megítélésem szerint, amire beárazták a termékeket. Nem dobtak piacra annyi kollekciót sem, a vásárlók pedig, hogy közhelyesek legyünk a pénzükkel szavaztak. Ha M&S rajongó vagy, irány a turkáló, szinte mindenhol találhatsz magadnak valamit,de ha az új cuccokhoz ragaszkodsz, akkor irány az Egyesült Királyság. 

Nem lehet a Gap-et azzal vádolni, hogy ne trendi cuccokat gyártanának, ennek ellenére az itthon 2013-ban debütált márka 2017-re feladta a harcot. Ennek okaként elsősorban az online vásárlást elterjedését jelölték meg, de inkább arrról lehet szó, hogy nem bírták a versenyt a fast fashion boltokkal. Érdekeségképpen Gerendai Károly is próbálta itthon meghonosítani a Gap-et, de ő is elég hamar rájött, hogy nem ebből lesz tava a Lupán. Ráadásul a casual termékekkel, látványos logókkal operáló vállalat elszámította magát,. Amíg a 2000-es évek elején menőnek számított a hatalmas Gap logós trikó, egy idő után kutyát nem érdekelt a dolog, főleg annyiért, amennyire beárazták. Pedig a Gap nem rossz márka, a minőségével sincsenek bajok, viszont ha a cég, ami alá a  Banana Republic, Old Navy, Piperlime, Athleta, és Intermix is tartozik nem reagál a gazdasági változásokra, hamarosan Amerikában is lehúzhatja a rolót. Ha te Gap rajongó vagy, akkor online tudsz lecsapni a ruhákra, vagy irány Parndorf, a shopping addictok kedvenc helye. 

Tóth András és Godena-Juhász Attila júniusban jelentette be, hogy megszünteti az USE márkát. A márka 13 éve van jelen itthon, és a kissszériás darabokért, különlegesebb ruhákért rajongók egyaránt találhattak itt maguknak decens darabokat. A bezárás derült égben villámcsapásként ért mindenkit, főleg annak fényében, hogy néhány hónapja még bemutatták a 2017/18-as őszi/éli kollekciót. A magyar versenyzők olimpiai formaruháját tervező csapat döntését azzal indokolta, hogy az az európai textilipar helyzete válságos  illetve a piaci szegmens szerkezete átalakult. Érdekes módon oldalukon nincs nyoma a bezárásnak, igaz a webshop nem működik. A tulajdonosok a HVG-nek adtak interjút, ebben arról beszéltek, hogy a kezdeti cél, azaz a dizájner minőségű ruha elérhető áron egyre nehezebben valósítható meg. 10 évvel ezelőtt a fast fashion márkák és a menő tervezők közt óriási volt a szakadék, ám ez megváltozott. A ruhák csak szezonra szólnak, a minőség nem került előtérbe. Gond volt az anyagbeszerzéssel is, gyakran kiderült, hogy az Olaszországból rendelt szövet valójában Kínából érkezik. Ez pedig csúszást okozott időben. Az USE tervezői maradnak a divatiparban, ám terveik még nem nyilvánosak. Ha pedig Use ruhát szeretnél venni, akkor kénytelen vagy abban bízni, hogy találsz olyat aki megszabadulna tőle - valamelyik adás-vételi csoportban. 

És akkor jöjjenek a többiek, akiktől az elmúlt években búcsúztunk. Brico Store, Cora, Debenhams, Quick, Baumax, és persze ne feledkezzünk meg az Uberről sem. Voltak köztük, akik a mai napig fájó hiányt okoznak, az Auchan például köszönőviszonyban sincs a Corával, a Bricostore franciás finomsága helyett pedig az OBI kimért németessége mered ránk, és akkor még nem említettük a csődbe ment Alexandrát, a minőségi cipőket forgalmazó Horvát Cipőt, vagy az ezer éve bezárt Plus és Julius Meinl hálózatokat. 

Neked melyik üzletlánc hiányzik a legjobban? Vagy nem érdekel az egész, hisz maradt még egy csomó hely, ahol költeni lehet? 

Zimre Zsuzsa