„Megpróbáltak olyan lánynak beállítani, akit most ide bevásároltak” – Myra Monoka és Kozma Kata a Popfilterben
Különleges adást szerettem volna évadzáróak, megkaptam. És milyen jó, hogy így van! Két rendkívüli nőt hívtam meg, akikkel felszabadultan és tabuk nélkül beszélgethettem végre – szakmáról. Dalszerzők, producerek, előadók. Gyerekkoruk óta lételemük a zene, egyikük „a konziba” járt csellózni, másikuk előtt nemzetközi karrier állt dzsesszzongoristaként. Végül mindketten a hangstúdióban, a kütyük között találták meg a terepüket, és azóta sikert sikerre halmoznak, nemcsak idehaza, hanem nemzetközi szinten is. Ebben az adásban sok szó esik a zeneipar – kívülállók számára – kevéssé ismert oldalairól, például az úgynevezett „dalszerzőtáborokról”, topline-okról és tengerentúli kollaborációkról, emellett pedig az emberi oldalról is. Érvényesülésről, előítéletekről, nehézségekről. Például, hogy milyen érzés, amikor az osztályképetekről kapásból mindenkinek egy borzasztóan soviniszta pornós mém jut eszébe. A negyedik évad záróadásában tehát Kozma Kata és Myra Monoka. Popfilter – Szűrjük a zajt!
–
Ez a Popfilter azzal kezdődik, hogy nők beszélgetnek egymás szakmai előmeneteléről, eredményeiről. Azért szerettem volna, hogy ezzel induljunk, mert interjúkészítés közben és akár tanórákon is azt tapasztalom, a nők többsége sokkal szerényebben vázolja a karrierének fontos állomásait – sokan szinte elnézést kérve mesélnek díjaikról, eredményeikről, mintha azokat nem saját kemény munkájuk gyümölcseként kapták volna.
Myra az SAE Institute of Technology Miamin végzett hangmérnökként, Kata a világ egyik legrangosabb zenei felsőoktatási intézményében, a bostoni Berklee-n kapott ösztöndíjat mint a világ öt legjobb feltörekvő dzsesszzongoristájának egyike. Magyarország legismertebb dalszerző-producerei közé tartoznak.
A rádióhallgatók talán nem is tudják, mennyi dal fűződik a nevükhöz, ahogyan azt sem, külföldön milyen sikereket érnek el, kikkel dolgoznak, kiknek írnak dalokat.
Nem kerülgettük a forró kását, ha már volt bőven időnk, belementünk a kényelmetlen témákba is.
Hogy például miért mondják egy női producerre kapásból, hogy „nehéz eset”, ha semmi egyebet nem csinál, csak amit szakmailag fontosnak tart. És amit sosem kérnének számon egy férfi kollégáján.
Vagy hogy milyen az, amikor a külsőd miatt olyan előítéletekkel kell megküzdened, amilyeneket csak nagyon buta filmekben látni – és hogy milyen hatással van ez a lelkedre, az egészségedre.
Hogy mennyire veszélyes dolog manapság Magyarországon klasszikus értelemben vett protest songot írni, kiállni ügyekért, amelyek a jelenlegi érában nemkívánatosnak számítanak.
És emellett elhangzik majd sok-sok vicces sztori nem kevés öniróniával, szabadszájúsággal, kapunk gyorstalpalót reklámzene- és slágerírásról, lesznek amerikai kalandok, és még állatvédelemről, állatmentésről is beszélgetünk majd. Az ugyanis mindhármunknak szívügye.
És ha van valami, ami a szakmai profizmuson túl kiderül erről a két nőről az adás végére, az nem más, mint az, milyen hatalmas szívük van. És hogy másképp nem is tudnak semmit csinálni az életben, csak szívvel-lélekkel.
Tartalmas és sokszínű utazás volt a Popfilter negyedik évada, minden nehézség ellenére pályafutásom egyik legizgalmasabb és legtanulságosabb időszaka. Dián Dórival, a Popfilter szerkesztőjével köszönjük a figyelmeteket, nagyon boldog ünnepeket kívánunk nektek!
Csepelyi Adrienn
A Popfilter további epizódjait itt találjátok: