Ez az ember engem eddig semennyire nem érdekelt. Így jó ideig kábé a nullához konvergált az, mennyire ismerem a művészetét, és az enyhén szólva is megosztó személyét. 

Gondolom, kitaláljátok: Zámbó Jimmyért kicsit sem rajongtam, eléggé másfajta zenei stílust kedvelek. Az életéről szóló sorozat mégis annyira felcsigázott, hogy tűkön ülve vártam a végét. Úgy is, hogy tudtam, mi a vége. Érdekelt, mi volt ebben az emberben, ami miatt királynak nevezték (vagy neveztette magát.)

Érdekelt, hogyan volt képes valaki miatta öngyilkosságot elkövetni (sajnos tényleg így volt, ez nem mese.) Hogyan tudtak a leggyönyörűbb nők halálosan szerelmesek lenni belé, miért bocsájtottak meg neki újra meg újra. És érdekelt az is, hogyan tudott tízezreket elvarázsolni a zenéjével, amiről minimum erőteljesen megoszlottak a vélemények.

Zámbó Jimmyről kevés emlékem van, tizenhat voltam, amikor meghalt. A legélesebb mind közül talán az, amikor Lagzi Lajcsi Dáridójában kiskutya szemekkel néz feleségére, „Edit asszonyra”, és azt kántálja, hogy „Egy jó asszony mindent megbocsájt”. Ha másmilyen pletyka nem is ért el róla hozzám, annyi igen, hogy nem vetette meg a nők társaságát, és hogy viszonya volt egy gyönyörű színésznővel (amiről történetesen A király című sorozat mélyen hallgat), pedig ezt a viszonyt a férje halála utáni interjúban Zámbó Edit is elismerte.

„Hány éve így van ez, már nem változom. Hosszú minden éjszaka, hiába fogadkozom” – énekli Zámbó elképesztő oktáv-váltásokkal az előbb említett szerzeményben. A sorozat pedig tökéletesen megfesti azt a képet, amit saját magáról is előadott, illetve a közeli s távoli ismerősei elmeséltek róla. Mert Jimmyről mesélnek ma is, most pedig pláne, hogy A király felkerült az RTL streamingoldalára (ott lehet csak megnézni, és megéri emiatt előfizetni rá). 

nagy ervin Zámbó Jimmy olasz renátó

A nagyközönség persze nem ismerte az igazi arcát, de ez a sorozat most megkísérli, hogy bemutassa a néhai művészt. És milyen jól teszi, mert ebben A királyban nemcsak egy rettenetesen kellemetlen embert látunk konkrétan a vesztébe rohanni, hanem a hetvenes-nyolcvanas, aztán a későbbi évtizedek éveinek zeneipari működésébe is bepillantást nyerhetünk. Egy igazi retró utazásba kezdünk, ami a kétezres évek előtti időkbe visz. Én pedig szeretek utazni, pláne, ha ennyire remekül mutatják be az adott kort és miliőt. 

A fiatal Jimmyt Olasz Renátó, míg az idősebbet Nagy Ervin alakítja, és én nem tudom eldönteni, melyikük csinálja jobban, de egyiknél se találthattak volna remekebb színészt a karakterhez. 

Viszont nemcsak a főszereplők, hanem szinte az összes többi színész is briliáns. Kifejezett kedvencem volt a Hulé Évát (Jimmy első számú rajongóját és közeli barátját) alakító Csákányi Eszter – te jó isten, ő mit játszik ebben a szerepben! De a Háfra Marit megformáló Bíró Panna Dominika is zseniális (nála sem találhattak volna tökéletesebbet, remekül megidézte a gyönyörű modellt). Vagy a Zámbó Mariettát alakító Rainer-Micsinyei Nóra és a csepeli rendőrfőnököt megformáló Tokai Andrea is személyes kedvenc. De nagyon is érdemes megemlíteni Peter Srameket is – az ő énekhangján szólal meg Jimmy a sorozatban. Sramek csak amiatt fejlesztette a magyartudását, hogy tökéletes kiejtéssel énekelhessen – és tényleg olyan gyönyörűen és pontosan énekel, hogy leesik tőle az állam. 

nagy ervin Zámbó Jimmy olasz renátó

A király című sorozat nem fukarkodik a jó szereplőkkel, ha akarnék se tudnék hibát találni benne, ahogyan a forgatókönyvben sem. Egy percig sem unatkoztam, az egész tényleg olyan lett, amilyennek egy jó sorozatnak lennie kell: nem akartam abbahagyni. 

Érezni a belefektetett energiát, kezdve azzal, hogy Zámbóék csepeli otthonában forgattak, és kölcsönöztek az örökösöktől személyes tárgyakat.

Igyekeztek úgy bemutatni Jimmy életét, hogy az hiteles legyen. Az igazság viszont sokaknak fájhat: Zámbó Imre, a király ugyanis, ahogy már korábban említettem, nem volt kellemes ember.

És akkor még finoman fogalmaztam. Ivott, mint a kefekötő, agresszív volt, igazi hímsoviniszta seggfej, aki basáskodott a felesége felett, közben nőzött. Szarfej volt azokkal, akikkel együtt dolgozott; kőkemény volt vele a munka, elviselhetetlennek tűnt, és hiába volt négy oktávnyi terjedelem a hangjában, amikor elkezdett lecsúszni a lejtőn, előfordult, hogy képtelen volt énekelni. A néhai énekesnek súlyos gondjai voltak az itallal és az egójával is. Nem csoda, hogy elkezdtek elmaradni mellőle az emberek, annak a kevésnek pedig, aki minden ellenére mégis vele maradt, nem lehetett könnyű dolga. 

nagy ervin Zámbó Jimmy olasz renátó

Mindent elmond róla például az, hogy olyannyira legyezgette hiúságát egyik rajongójának, Hulé Évának elvakultsága, hogy a felesége megkérdezése nélkül, önkényesen szabad bejárást adott neki az otthonukba – a nő akkor jött-ment, amikor akart. Hulé ott volt a végzetes éjszakán is a Zámbó család otthonában, ő hozta fel témaként az akkor már erősen ittas Jimmy fegyverét is. Az énekes pedig előszedte és elkezdett játszani vele. Imádta a fegyvereket, azzal járt énekelni és mulatni, köztudott volt róla, hogy a fegyvert az asztalon tartotta – egyszer ráfogta Pataki Attilára is, aki akkor megszakította vele barátságát. (Mondjuk, nem csoda.) Ez a jelenet – elég jól kidolgozva – benne van az egyik részben. 

 

De „kard által vész mind, ki kardot ragad” – így történt Zámbó Jimmyvel is. Addig vagánykodott a fegyverével, míg maga ellen nem fordította. Meghúzta a ravaszt, persze, azt hitte, nincs benne töltény. Tévedett.

2001. január 2-án délelőtt egy egész ország leforrázva állt a hírtől: Zámbó Imre csepeli otthonában főbe lőtte magát. Még azok is megrökönyödtek, akiket kivert tőle a víz. A tragédia mindenkit sokkolt.

Egyik legnagyobb rajongója, egy tizenhat éves káposztásmegyeri diáklány két nappal az énekes temetése után a vonat elé vetette magát. A király neki is emléket állít, ezt a szomorú eseményt is feldolgozzák benne – a sorozatban Kincső néven bemutatott lányt Döbrösi Laura alakítja. Abban a jelenetben, amikor Jimmy meglátogatja, remekül érzékelhetjük az énekes iránt való aránytalan rajongást. 

nagy ervin Zámbó Jimmy olasz renátó

És miért imádták őt mégis? Miért volt minden szakmai kritika, faragatlan viselkedés ellenére ekkora sztár? Mert volt egy bizonyos varázsa a színpadon, a hangjának elképesztő ereje volt, megfagyott a levegő, ha énekelt.

Kár, hogy önmagát nem tudta legyőzni. 

(A király című sorozatot Kovács Dániel Richárd rendezte, a forgatókönyvet Zomborácz Virág, Bárány Márton és Akar Péter írta.)

Képek: RTL/Sajtóklub

Szentesi Éva