Természetesen tizenkét évvel ezelőtt engem is a kanapéra szegezett az a pompás Sophia Coppola-film, amely a királyné rövid, ámde annál pazarabb életéről szólt. A nemes egyszerűséggel csak Marie Antoinette címet viselő alkotásban Kirsten Dunst játssza a főszerepet, és a jelmez viszi el a prímet. Igazi divattörténeti csemege, még akkor is, ha a mozi nem tűpontos. Nem hiába kapott érte Oscar-díjat a film kosztümdizájnere, Milena Canonero 2007-ben.

Marie Antoinette szerepében Kirsten Dunst, 2006

Az osztrák születésű francia királyné élete azonban hiába volt kívülről pompázatos és pazar, a hangos szórakozások, a pasztell színű fodrok és muffok mögött azonban egy jóval üresebb sors rejtőzködik.

Anyja, Mária Terézia már tizennégy éves korában férjhez adta Franciaország tizenöt éves dauphinjához, a későbbi XVI. Lajoshoz csupán azért, hogy véget vessen a francia-osztrák ellentétnek. A kényszerházasságról olvasható számos történelmi feljegyzés, és fennmaradt levél, amelyből kiderül, hogy hét éven keresztül maradt elhálatlan a frigy. Olyan pletykák keringenek, hogy Lajos homoszexuális, aszexuális, és/vagy fitymaszűkületes volt, pletykálnak sebészeti beavatkozásról, de ezeket még senki nem bizonyította be. Feltehetően egész egyszerűen csak arról volt szó, hogy a két tinédzser teljesen különböző érdeklődésű ember volt, és nem estek sem szerelembe, sem különösebben szorosabb kötelékbe. Végül aztán négy gyermekük született, akik közül csak egy maradt életben, ő sem sokáig.

Marie Antoinette Franciaország királynéja koronázási palástjában ( Jean-Baptiste Gautier Dagoty, 1775)

„Minden embert utolér a sorsa, az a sors, amivel nem tud megbirkózni… minden bukásnak értelme és oka van” – írja Marie Antoinette című életrajzában Stefan Zweig.

De milyen volt ez a sors, ami Marie Antoinette-nek jutott osztályrészül?

Az eleinte közkedvelt „osztrák nő” (később már így is csúfolták) viszonylag hamar lett kegyvesztett egy nép szemében, holott gyakorlatilag vajmi kevés indokkal lett volna számon kérhető rajta a politika, vagy az akkor egyre súlyosbodó éhínség. 

Az a mondat sem hangzott el soha az ő szájából: „Ha nincs kenyér, egyenek akkor kalácsot”. A mondat Rossueau Vallomások című művéből származik, amiben egy hercegné szájába adta ezeket a szavakat, és később a nép a forradalom hevében ezt összekötötte a királynéval.

Marie Antoinette egy 1778-as olajfestményen (Elisabeth-Louise Vigee-Le Brun)

Viszont imádta a gyönyörű ruhákat, szerette a szép cipőket és a fényűző ékszereket, a hangos partikat, a kártyát, ez mind igaz. Bár az is csak viszonyítás kérdése, hiszen a királyi udvar férfitagjainak sem volt kevesebb cipője, és kevésbé visszafogott vagy olcsóbb ruhái. Mégis Marie Antoinette-n csattant leginkább a nép haragja. 

A királyné portréja 1783-ból (Vigée-Le Brun)

De lehet azt is mondani, hogy nem született túl szerencsés időben. Azt a helyzetet, ami a XVIII. század második felében kialakult Franciaországban, a gyenge kezű uralkodó, XVI. Lajos vajmi kevés eséllyel lett volna képes megoldani. Marie Antoinette halála előtti leveleiből azonban kiderül, hogy a királynénak jóval több érzéke volt a politikához, és diplomáciából sem vizsgázott volna elégtelenre. Segélykérő levelei, amiket külföldre küldött, és amiben minden erejével próbálja menteni családját, jeles érzékekről tanúskodnak. Bár sosem volt olyan helyzetben, és végül ideje sem maradt rá, hogy ezen képességeit ténylegesen is gyakorolhassa.

1791-ben a Temple börtönébe vetették családjával együtt. Férjét 1793. január 14-én kivégezték, őt ugyanennek az évnek augusztusában átszállították a város legszigorúbb börtönébe, a Conciergerie-be, ahol meg is kínozták. 1793. október 16-án tették a fejét guillotine alá a mai Concorde téren. 

Hatása azonban a lefejezésével nem ért véget. Marie Antoinette mégis ikon lett. Sőt, az egyik legnagyobb divatújság, a Vogue az ő hatására indult útjára. A korabeli rajzok, amik a királyné öltözékét örökítik meg indították el azt az igényt, hogy a női ruhákat papírra vetve is bemutassák. 

De Marie Antoinette hatása egészen a XXI. századig elér.

Azon kívül, hogy számos könyv és film foglalkozik az életével, a divatra gyakorolt utóhatása is tetten érhető. Vivienne Westwoodtól John Gallianón át egészen a Chanelig ihletett meg kollekciókat a cicomás öltözetei, és maga a rokokó korszak, amelyben élt. Madonna Vogue című MTV-s előadásában (nem véletlenül) is korabeli ruhákban ropja. 

Kattints a képre a galériáért:

Marie Antoinette személyét lehet vitatni, lehet gyűlölni, felületesnek tartani vagy szeretni. De hatása egyedülálló, ha másra nem is, ám a divatra nézve mindenképpen.

Ő volna ma az egyik legnagyobb divat-influencer, efelől nincs semmi kétségem.

Szentesi Éva