Tényleg kell ez a riszálás? – A videóklipek régen és ma
Múlt hétvégén egy kiskocsmába vetődtem, ahol zenetévé ment a háttérben. Megdöbbentem. Ugyanis azzal szembesültem, hogy egy tíz-húsz évvel ezelőtti, hazug, szexista univerzumba repítenek vissza a mai klipek, ahol üres tekintetű, tekergő testű, nyelvükkel csábító lányokkal adnak el mindent. Ennek már rég ki kellett volna mennie a divatból! Gyárfás Dorka véleménye.
–
Mi is így nőttünk fel, mégsem lett belőlünk „ribanc”
Pedig a klipek már akkor is a női testből éltek – mondhatjátok. Hát, nem egészen így van. Amikor én kezdtem az „ipart” (lássátok, feleim, milyen öreg vagyok), még nem így nézett ki az MTV kínálata. Persze, egy-két előadó mindig is alapozott a szexusra (mint Madonna, Janet Jackson vagy Toni Braxton), de nem ez áradt a képernyőről. A többség – Whitney Houstontól Alanis Morisette-ig – nem a testéből élt. És nem csak az énekesnők lehettek a tehetségük okán sztárok. A férfi előadók állandó kiegészítője sem a „külvárosi rüfke” volt, aki kötelező kellékként illegeti magát a zenészek között.
Amikor még szupermodellek tátogták George Michael Freedom című számát, vagy Stephanie Seymour házasodott igaziból Axl Rose-zal a November Rainben, vagy amikor Alicia Silverstone és Liv Tyler jelképezték a szabadságot az Aerosmith klipjében – az azért még nagyon más szint volt.
Holott persze ezeknek is volt erotikus töltete, de még nem öncélúan. A folyamatos köldökmutogatás, nyelvöltögetés és seggriszálás csak akkor köszöntött be, amikor már nem az MTV, hanem a Z+ hódított Magyarországon, Amerikában pedig színre léptek a tinisztárok.
És miközben Britney Spears egyre kevesebb ruhában mutogatta magát és öntudatlanul száguldott az összeomlás felé, sokáig azzal az imiddzsel próbálták eladni, hogy még szűz – arcot adva ezzel a szűzkurva karakterének. Én ebben az időszakban mélyedtem csak el igazán a videoklipek műfajában, amik között összekötő szövegeket nyomtam, és tévéműsorokat próbáltam csinálni.
Mtv Love GIF - Find & Share on GIPHY
Persze ekkor is születtek klip-műalkotások…
…amiket olyan rendezők jegyeztek, mint Mark Romanek, Spike Jonze vagy Michel Gondry, és isten ments, hogy azt sugalljam, nem voltak abban az időben is tehetséges előadók, akiknek ne lett volna szüksége a „sex sells” uralkodó szemléletére. De immár nemcsak a tinilányok, hanem Kylie Minogue-tól Jennifer Lopezig jóval hosszabbra duzzadt azoknak az érett nőknek a listája is, akik beálltak a sorba, és kultuszt csináltak az idomaikból – hogy később még azok se úszhassák meg, akik eredetileg nem így képzelték. Persze volt, aki magára tudta szabni a trendet (mint Gwen Stefanie), és volt, aki nem (mint Dido),
de a tehetségesek mellett egyre inkább feltűntek azok is, akiknek csak ennyije volt: jó teste… és nulla szeméremérzete.
Később a nagy nekivetkőzést megpróbálták feminista aktusként tálalni
Ezzel élt Beyoncé, Nicki Minaj, és Madonna (aki utólag állította, hogy a női szexualitás felszabadítása volt a célja), sőt, Miley Cyrus is, aki közben így akart kitörni a Hannah Montana-szerepkörből és a tinisztárságból. Azt nem tudom, hogy ezt húsz év alatt bárki is bevette-e (mármint, hogy nemcsak figyelmet akart kelteni), de húsz fölött biztosan nem. Sinéad O’Connor írt is neki egy nyílt levelet – amire annál nyomósabb oka volt, mint hogy Cyrus épp az ő régi slágere előtt akart tisztelegni a Wrecking Ball's című klipjével, amiben kalapácsot nyalogat és meztelenül lovagol egy vasláncra függesztett vasgolyón. O’Connor aggódó, anyai hangon próbálta óva inteni attól, hogy hagyja magát prostituálni a zeneipar által. Cyrus meg cserébe egy labilis idegzetű, komolytalan alaknak állította be őt a Twitter-válaszában. Mindegy, már ez is öt évvel ezelőtt történt.
Wrecking Ball GIF by Miley Cyrus - Find & Share on GIPHY
Egy évvel később, 2014-ben pedig készült egy átfogó kutatás Pornographic Performances címmel (az End Violence Against Women Coalition, vagyis Állítsuk meg a nők elleni erőszakot koalíció megbízásából), amely kimutatta, hogy a férfiakat a videoklipekben általában domináns szereplőkként látjuk, akiknek hatalmuk van, míg a nők csak az ő tekintetük fényében jelennek meg (ezt hívják male gaze-nek), többnyire túlszexualizált formában, tehát a feneküket, a mellüket, a fedetlen hasukat vizslatva.
A legrosszabb helyzetben a színes bőrű nők vannak, akiket végképp állatias, vad szerepben ábrázolnak a klipekben.
Persze ehhez nem kell tudományos vizsgálat, bárki megállapíthatja, ha pár órán keresztül random klipeket néz, vagy akár csak végigpörgeti a Billboard-listán szereplő slágereket – ma is. És a következtetéshez sem kell nagy ész: aki klipeken szocializálódik, hamarabb magáévá teszi azt a kettős mércét, hogy a sok csajjal mulatozó pasi a „góré”, a táncoló nők pedig „kurvák”.
Britney Spears GIF - Find & Share on GIPHY
Az én bajom pedig az, hogy ez most is ugyanígy van, az elmúlt négy évben sem változott semmi
A klipek pontosan ugyanolyan arányban szerepeltetnek nőket szexuális tárgyként, mint azelőtt, amikor még nem volt divat feministának lenni, nem volt szó szexuális zaklatásról, male gaze-ről, stb. A helyzet legfeljebb annyiban változott, hogy ma ugyanazok az énekesnők, akik időnként egyenjogúságot követelnek, megrázó szexuális bántalmazás élményéről számolnak be, vagy feminista szlogennel a pólójukon parádéznak, továbbra is a testüket mutogatják és illegetik magukat a klipekben. (Tisztelet a kivételnek, mert az mindig van.)
Félreértés ne essék: nem azzal van bajom, ha egy művész a testét is adja a produkcióhoz.
Erre számtalan pozitív példát láttunk már, Robbie Willams Rock DJ-jétől a legutóbbi ilyen szenzációs klipig, Childish Gambino This Is America-jáig. Persze nem mindegy, hogy épp férfiak jutnak eszembe, a női testet ugyanis jóval nehezebb erotika nélkül ábrázolni. Ezekben a klipekben viszont a test valami egészen más üzenetet hordoz.
Nem vitatom, hogy a zenének olykor lehet szexuális töltete, és a táncnak még inkább
De nem minden esetben. Nem ilyen mértékben, mindenbe beleerőszakolva, a női testet tárgyiasítva. Tudjuk, hogy ebben is csak az ingerküszöb ostroma zajlik, még többet, még durvábban, még szexibbet mutatva, pedig már mindent láttunk, és az egész csak oda vezet, hogy ez lett az alap. Tizenkét éves kislányok úgy lihegnek és nyújtogatják a nyelvüket, csücsörítenek a Musicallyn a kamerába, hogy azt sem tudják, mit csinálnak – csak utánoznak.
Egyszer olvastam egy nagyon találó megállapítást a klipekről, egy nagy nevű hollywoodi forgatókönyvíró tollából. Szerinte a klipet valaha arra találták fel, hogy olyan tehetséges zenészek arcát, mint például Elton John, akit nem kifejezetten öröm nézni, csak hallgatni, eltakarják vonzó képekkel. Ma meg arra vannak a klipek, hogy olyan vonzó külsejű előadók tehetségtelenségét fedjék el, mint… (a kipontozott részt töltsétek ki tetszőleges nevekkel).
Gyárfás Dorka
Kiemelt kép: YouTube