„Most már ne csak az én s.ggemet lássuk!” – Ezért kellhet intimitáskoordinátor a filmforgatásokra
A komolyabb stábbal készülő külföldi filmekben és sorozatokban már szinte alap az úgynevezett intimitáskoordinátor, akinek kettős felelőssége van: egyrészt abban segít, hogy a színészek komfortosan érezzék magukat a szexjelenetek forgatásakor, másrészt arról is gondoskodik, hogy ezek a snittek ne férfiközpontúak, és a nőket tárgyiasító módon ábrázoló jelenetek legyenek, hanem kiegyensúlyozottan mutassák be a szexualitást. Persze lehet nyafogni, hogy már a szexjeleneteket is PC-re kell venni, ami nyilvánvalóan kilúgozza belőle a lényeget, de az intimitáskoordinátori segítséggel készült Bridgerton sorozat például rácáfol erre. (Ha valaki nem látta volna: tele van intim jelenetekkel, és nem csak a női főszereplőből látunk sokat, sőt.) De hogyan készülnek egyáltalán ezek a jelenetek? Mennyire komfortos ez a színészeknek? Mekkora figyelmet fordítanak rá a rendezők? Tóth Flóra utánajárt az intimitáskoordinátorok munkájának, és beszélgetett Gryllus Dorka színésznővel, Herendi Gábor filmrendezővel és Kovács Dániel Richárddal, az RTL Klub elsősorban fikciós tartalmakat készítő főrendezőjével a szexjelentek kulisszatitkairól.
–
Mit csinál egy intimitáskoordinátor?
Ez a munka tulajdonképpen egy összekötő szerepet jelent a rendező, az operatőr, a színészek, a jelmeztervezők, koreográfusok, illetve minden, az intim jelentekben érintett stábtag között, beleértve akár a marketingeseket, akik az érintett jelenetekkel kapcsolatos kommunikációval foglalkoznak. Egyeztetnie kell elsődlegesen a rendező és az operatőr elképzelését a színészek hozzáállásával ahhoz, hogy mit mutatnak meg és mit nem, később pedig azt, hogy a szexjelenetek hogyan jelennek majd meg a film kommunikációjában. Tehát nemcsak az a feladatuk, hogy mindenki komfortosan érezze magát a forgatáson, de a végeredmény kapcsán is fontos szerepük van: hogy az elkészült jelenetek ne csak a férfi nézők számára mutassák be vonzón a szexualitást, de a nők se érezzék, hogy tárgyiasítva jelennek meg a filmvásznon.
Az HBO 2018-ban jelentette be, hogy minden intim jelenetekkel készülő alkotásban alkalmaznak intimitáskoordinátort, a Netflix pedig először a 2019-ben debütáló Szexoktatásban alkalmazott kifejezetten ezzel foglalkozó munkatársat, és azóta egyre több stúdió követte a példájukat.
De miért fontos ez?
Az intimitáskoordinátori szakma elterjedése részben a #metoo-mozgalomnak köszönhető, de szerepe van benne annak is, hogy egyre több ismert színésznő döntött úgy, hogy nem vagy csak bizonyos feltételek mellett hajlandó szexjelenetet forgatni. Sok színésznő egyáltalán nem hajlandó levetkőzni egy film vagy sorozat kedvéért, de vannak, akik testdublőrrel mégis vállalnak meztelen jelenetes filmeket. A legtöbben azt mondják a téma kapcsán, hogy ők senkit nem ítélnek el, aki ezt csinálja, de Reese Witherspoon például ennél sokkal sarkosabb véleményt fogalmazott meg. Egy nyilatkozata szerint minden nő, aki kamerák előtt levetkőzik, hozzájárul valamilyen mértékben a nők tárgyiasításához. Keira Knightley januárban nyilatkozott arról, hogy ő ezentúl csak női rendezővel hajlandó intim jelenetet forgatni, mert elege van abból, hogy egy „férfitekintet által” mutassa meg a testét.
Aki szerint ez az egész felesleges óvatoskodás és a lényeg csipkekesztyűvel való fogdosása, ami végül a szexjelenetek eltűnéséhez vezet, annak ajánlom figyelmébe a Szexoktatást és a Bridgertont (egymás után nézve különösen vicces az utóbbi), mert mindkettő intimitáskoordinátorral készült, mégis egészen más arcát mutatja a szexábrázolás számtalan lehetőségének.
És ha ez még nem elég, olvassátok el Szabó Anna Eszter cikkét a kellemetlen szexjelenetekről, és akkor talán ti is a fejlődés egyik állomásának tudjátok tekinteni azt, hogy az egyébként is elég nagyszámú, sokszor érthetetlen pozíciókkal telepakolt stábok egyik embere azért felelős, hogy úgy láthassunk jó szexjeleneteket, hogy készítés közben senki sem érezte magát megalázva. Persze, ezzel egyáltalán nem ezt mondom, hogy az intimitáskoordinátor nélkül készülő filmek és sorozatok mind megalázók a résztvevők számára. Csak azt, hogy azokban a helyzetekben sokkal nagyobb az esély rá, hogy valami félresiklik.
Ha nincs intimitáskoordinátor, a színésznek kell tudatosnak lennie?
Gryllus Dorka húszévesen, pályakezdőként forgatott először szexjelenetet az Érzékek iskolája című filmben. Alapvetően jó élményeket őriz a forgatásról és a filmbe bekerült jelenetekről is, de felidézett egy pontot a forgatáson, amikor tulajdonképpen ő vált a saját maga intimitáskoordinátorává: „Emlékszem, hogy volt egy jelenet, ahol azt mondtam, hogy most már ne csak én legyek mindig meztelen. És akkor a drága partnerem, Kaszás Attila azt mondta, hogy jó, akkor most én is megmutatom nekik a seggemet. És ha megnézed a filmet, van egy jelenet, amiben én a kamerának háttal ülök, mert akkor már a mellemet sem akartam újra megmutatni – valahogy bekattantam aznap, megelégeltem a dolgot –, és a végén Attila letépi magáról a törülközőt, és odavágja a földhöz, és akkor látod az ő fenekét is. De azért ez akkor nem volt se koordinálva, se egyeztetve, hogy nekem hol kell meztelennek lennem, és hol nem.
Fogalmam sincs, miért pont ott, amikor kiderült számomra, hogy abban a jelenetben is meztelennek kellene lennem, mondtam azt, hogy most már elég volt, hogy én minden jelenetben meztelen vagyok. Ez valójában teljesen amatőr módon zajlott tulajdonképpen.
És egy színésznő részéről is tudatosabb lenne az ilyesmit előre tisztázni. De akkor még, fiatal főiskolásként nem is mertem megkérdezni. Gyakran amúgy is az van beállítva ideális színészi magatartásnak, hogyha az ember nem tesz föl kérdéseket. Persze sarkítok, de valahogy mégis ez az irány. És ehhez jön, hogy a legtöbb filmben eleve férfiközpontú a nézőpont, a férfi-női viszonyokat is általában férfiszemszögből látjuk, nem csak a szexjeleneteket. Nekem nem okozott problémát az ilyen intimitás megmutatása, teljes mértékben a színészi munka részének tekintem a szerelmi jeleneteket is. De van olyan kolléga is, aki nem vállal erotikus jeleneteket. A férjemet [Simon Kornél színész – a szerk.] például nehezebben érintette, amikor egymással forgattunk intimebb jeleneteket a Víkendben vagy a Zuniverumban. Ő valahogy azt érezte, hogy ezáltal megmutatunk valamit a mi privát viszonyunkból, én viszont olyankor teljesen átkapcsolok, és nem is jut eszembe semmi ilyesmi.”
A rendezők is zavarban vannak az intim jelenetektől?
Herendi Gábor filmjeiben általában jellemző, hogy vannak olyan jelenetek, amikhez Hollywoodban már intimitáskoordinátort kérnének, de ő rendezőként igyekszik úgy megoldani, hogy ez a lehető legkevésbé legyen kényelmetlen a szereplőknek: „Nagyon ki szoktam találni előre a szexjeleneteket, és amikor azok készülnek, akkor minden olyan stábtag kimegy, akinek nem feltétlenül szükséges ott lennie. A színészek is tudják, hogy ez a munka része, mégis frusztráló érzés lehet, ha közben sokan nézik őket. Dolgoztam olyan színésznővel, akit egyáltalán nem hozott zavarba az intim jelenet, de a legtöbben azért nem így állnak hozzá. Éppen ezért már a felkérésnél ki kell hogy derüljön, hogy ez része a szerepnek.
Történt olyan is, hogy egy színésznő azért mondott nemet egy szerepre, mert nem érezte úgy, hogy az ő teste alkalmas arra, hogy megmutassa egy szexjelenetben.
Nekem egyébként általában fontos, hogy szépen mutassam meg ezeket a részeket, de például a Toxikomában pont nem ez volt a cél.”
Kovács Dániel Richárd, az RTL Klub fikciós tartalmakat készítő főrendezője szintén sok ilyen jelenetet forgatott már.
„A rákészülés az ilyen jeleneteknél is pontosan ugyanaz, mint bármilyen más jelenetnél: ki kell találni, hogy miről szól a jelenet. Ilyenkor az ember általában leül az operatőrrel, átbeszéli a hangulatot, kitalálják a szögeket, kameraállásokat, és ha egy intim jelenetről van szó, akkor azt is ki kell találni, hogyan tudjuk megtartani ennek az egésznek az intimitását, hogy ne kerüljön bele olyan, amit nem szeretnénk megmutatni, ami esetleg kényelmetlen a szereplők számára. Egy művészfilmben, vagy egy drámai mozifilmben sokkal elfogadottabb a meztelenkedés vagy a szex, mint egy kereskedelmi televíziós sorozatban. Éppen ezért ezt már az első egyeztetéseknél tisztázni kell. A forgatáson pedig létezik egy úgynevezett intim szett, amikor tényleg csak azok vannak jelen, akiknek fontos szerepük van. Ilyenkor mind arra törekszünk, hogy a színészek oldottak legyenek, mert akkor kevesebbszer kell felvenni, ami nekik is fontos. Van olyan férfi színész, aki ilyenkor bohóckodással oldja a feszültséget, és ez sokszor működik. De
bevallom őszintén, rendezőként én ezeket a jeleneteket kedvelem a legkevésbé.
Arra általában nincs igényük a színészeknek, hogy láthassák a kész jelenetet, de a Mellékhatás első évadában volt egy speciális szexjelenet Tenki Rékával, akivel akkor először dolgoztunk együtt, hogy neki megmutattam, hogyan sikerült megvalósítani azt, amit terveztünk – ezt Réka nagyon megköszönte.”
Összefoglalva tehát a magyar film- és sorozatgyártásban egyelőre a rendezők és akár a jelenetben szereplő színészek töltik be azt a szerepkört, amit egy intimitáskoordinátornak kellene. A külföldi példák azt mutatják, hogy sokszor színészek, koreográfusok végzik el a képzést, ami lehetővé teszi, hogy intimitáskoordinátorként dolgozzanak.
Tóth Flóra
Ha még többet szeretnétek tudni erről a szakmáról, akkor ITT, ITT és ITT nézhettek utána.