Halj már meg! – a film, ami minden generációnak mást jelent
Ha szeretnéd megérteni, mi ez a nagy felhajtás az új magyar filmek körül, akkor ülj be a Halj már meg! című filmszatírára! Vagy vígjátékra. Vagy drámára... esetleg szatirikus komédiára. Kinek mi. Én a vígjáték mellett döntöttem, mert számomra mindig komikus, amikor a fölöttem lévő generációk zrikálják egymást. Nagyon jól szórakoztam a rendszerváltás és a jelenkor között ugrándozó filmen, a mellettem ülő (valószínűleg a szocializmusban felnövő) úriember viszont végig kommentálta. Szóval biztosan rá is hatással volt... csak máshogy. A márciusban elhunyt Kamondi Zoltán utolsó filmjét Szőcs Lilla ajánlja.
-
A kezdeti lelkesedéstől nehezen tudom eldönteni, hogy azon nyomban spoilerezzek el mindent... vagy csak kedvet csináljak a mozizáshoz? De ha most leírnám, hogy mi van a filmben, akkor kinek lenne kedve ezek után beülni, nem? De. Úgyhogy íme, egy rövid ízelítő, miért érdemes pont ezt a filmet megnézni.
Izgalmas – Előzetes szorozva százzal
A kiindulópont: a látszólag egyszerű kispolgár, valójában titokzatos mozdonyvezető (Cserhalmi György) hirtelen meghal. Felesége a gyásztól szenvedve ellátogat a férje szeretőjéhez, hogy összerakja, ki is volt valójában az ő házastársa. Minden találkozó a szeretővel és a hirtelen felbukkanó régi barátokkal egyre több réteget fed fel a néhai férje személyiségéből, emellett mind több párhuzamos élet története rajzolódik ki. Mindez finom iróniával fűszerezve.
A feleség szerepében Kováts Adél, a szeretőt Ónodi Eszter alakítja. Vigyázat, az előzetes becsapós! Bár látszólag azt sugallja, hogy mindez csupán egy könnyed magyar játékfilm, amiben összehaverkodik a szerető a feleséggel, és a végén minden hepiend. Aki ennek bedől, az lehet, hogy csalódni fog. Mert a sztori sokkal-sokkal több ennél. Jó, jó, hát a cirka kétórás film összetettségét nagyon nehéz lenne belesűríteni spoilermentesen egy másfél perces előzetesbe.
Ami viszont egyáltalán nem becsapás, hogy menő magyar színészek ütős poénokat osztanak benne. Még a mellékszereplők között is olyan neveket találunk, mint Törőcsik Mari, Mucsi Zoltán, de feltűnik a filmben Csákányi Eszter is, mint kommunista párttag, és Kulka János is nagyot alakít, mint műkincskereskedő maffiafőnök.
Szórakoztató – Töröld ki a kötelező olvasmány adaptációit a fejedből!
A filmet egy orosz felmenőkkel rendelkező kedves barátnémmal néztem, akit leginkább az mosolyogtatott meg, hogy ennyi idő után is milyen közeli rokonságban áll a magyar és orosz elbeszélés narratívája – jelentsen ez bármit is.
Akárhogy is, de a mai filmek közül mindenképp kilóg, nehezen besorolható bármelyik megszokott hollywoodi vagy hazai nagyjátékfilmkategóriába – és pont emiatt szerettük ennyire. Amint közelítene egyik-másik zsánerhez, és az irónia tolakodóvá válna, rögtön el is távolodik tőle, és inkább úgy dönt, hogy csak finoman megbújik a jelenetekben. A humor és a szereposztás mellett még kifejezetten örültünk annak, hogy szakított a túlságosan is tökéletesre effektelt filmek hagyományával – ha ezt hagyománynak lehet nevezni – és végre életszagú díszletek között játszódik a történet. Az ajtók koszosak, a falak porosak, a szereplők ráncosak, minden eltérés a megszokott konvencióktól csak egyre szerethetőbbé teszi a karaktereket.
Aktuális – „Igazság maradt nekünk, csak i nélkül”
Ha nagyon ragaszkodni kell a filmes műfajokhoz, sarkosan azt mondanám, hogy az Y (vagy talán már inkább Z) generáció vígjátéknak fogná fel, a szüleik és nagyszüleik drámának.
Ez leginkább azon múlik, hogy ki mennyire nyitott a másik nézőpontjára. Ezért azt, hogy valóban téged is egyszerre nevettet és hat meg a film, ahogy minket is, sajnos nem garantálhatom. Ahogyan azt sem, hogy nem késztet köldöknézésre. Az igazságot kereső feleség történetében a különböző generációkat ugyanaz a kérdéskör hozza össze, ami a szocializmus óta a levegőben lóg: Menni vagy maradni?
A tavaly márciusban hirtelen elhunyt filmrendező Kamondi Zoltán válaszát megtaláljátok a filmvásznon.
Szőcs Lilla
Kiemelt képünk forrása: Big Bang Media