Megszokhattuk már, hogy a luxuspiacon időről időre feltűnnek olyan termékek, amik egy átlagember számára nemcsak megfizethetetlenek, de sokkolók is abból a szempontból, hogy nehéz elképzelni, hogy valaki ennyit költ bizonyos dolgokra. Ilyen volt néhány éve a szándékosan viseltesnek és szakadtnak tervezett luxuscipő, ami úgy nézett ki, mintha szó szerint a kutya szájából rángatták volna ki. A Gucci és a Balenciaga is dobott már piacra „sikkesen mocskos” cipőt, de valószínűleg mindenki fel tud idézni észvesztően drágán árult sima fehér pólót és egyéb szürreálisan drága holmikat.

Az ilyen termékekről szóló cikkek alatt rendre megjelennek azok a kérdések, amik mindenki fejében átfutnak egy-egy ilyen hír hallatán: na de ki veszi meg ezeket? Nos, minden jel szerint van kereslet rájuk, a tehetősebb réteg egy részének szokása az e fajta rongyrázás.

Első blikkre ebbe a sorba illenek be a luxusgyümölcsök is: el lehet költeni egy jobb minőségű telefon, de akár egy használt autó árát is egy-egy ananászra, eperre vagy dinnyére.

Ezek a gyümölcsök nem a természet alkotta különleges fajták, hanem az emberi kísérletezésnek köszönhetően létrejött finomságok, amiket úgy alkottak meg, hogy külsejük impozáns, meghökkentő és tökéletes legyen, ízük pedig hasonlít ugyan a mindenki által elérhető fajtákéhoz, de azoknál édesebbek és különlegesebbek.

Nem ma kezdődött

Az újfajta gyümölcsök (és egyéb növények) létrehozására irányuló kísérletek nem ma kezdődtek, és számos olyan gyümölcs- és zöldségfajta érhető el a boltok polcain mindenki számára, amiket emberek hoztak létre nemesítés és egyéb eljárások útján.

Almából például ma már több mint százötvenezer fajta létezik, a mindenki által ismert idared vagy jonatán (Jonathan) mellett olyan fantázianevű gyümölcsök is léteznek, mint a Rave, a Frostbite vagy a Honeycrisp. Utóbbit a kilencvenes években nemesítették Minnesotában,

és hamar nagy siker lett, mert édesebb a korábban elérhető verzióknál, és csak kicsit drágább a többinél.

A mesterségesen létrehozott fajták tehát nem feltétlenül megfizethetetlenül drágák, sőt gyakran cél, hogy egy új, jobb fajta átvegye a piacvezető szerepet – ilyen például a Cotton Candy névre keresztelt szőlőfajta, ami szintén édes íze miatt lett népszerű.

Japán gyümölcs luxusgyümölcs Rubyglow ananász White Jewel eper (4)
Forrás: Wikipedia / Timtempleton

A 400 dolláros ananász

Szinte törvényszerű, hogy az elérhető technológiák segítségével a tudósok nemcsak a széles közönség számára szánt fajták létrehozásával kísérleteznek, hanem megpróbálnak minél különlegesebb gyümölcsöket alkotni, amelyek a speciális termesztésük, igényeik és csekély mennyiségük miatt csak az igazán gazdagok számára elérhetők.

Ilyen az Egyesült Államokban éppen nagy karriert befutó Rubyglow névre keresztelt ananász, amit a Del Monte élelmiszeripari vállalat fejlesztett ki és termeszt Costa Ricán. Eddig csak Kínában árulták, de nemrég bevezették az amerikai piacra. A Melissa’s Produce nevű, különlegességeket áruló boltban 400 dollárért, azaz majdnem 140 ezer forintért lehet megvásárolni a gyümölcsöt, aminek rózsaszínes-vöröses héja és rózsaszín gyümölcse van, ami az elmondások szerint extra édes ízű. És bár rettenetesen drága, Robert Schuller, a Melissa’s Produce közösségi kapcsolatokért felelős igazgatója szerint megtalálta a közönségét:

sok luxusétteremben különleges díszítésként használják, de ajándék gyanánt is szokták venni ínyenceknek.

Japán gyümölcs luxusgyümölcs Rubyglow ananász White Jewel eper (4)
Forrás: YouTube / ABC7

Fehér eper, Buddha alakú körte, és szögletes dinnye

A Rubyglow ananász azonban csak a jéghegy csúcsa. Számos extrán különleges gyümölcsfajtát fejlesztettek ki az évek folyamán, amiket bár elég drágán árulnak, összességében nagy sikernek számítanak.

A White Jewel (magyarul fehér ékszer) névre keresztelt epernek már a látványa is különleges: külseje fehér, a kis pöttyök, amiket az eper magjainak hisznek sokan, pedig nem is azok, pirosak vagy zöldes színűek, és a húsa szintén fehér.

Japán gyümölcs luxusgyümölcs Rubyglow ananász White Jewel eper (4)
Forrás: YouTube / Great Big Story

A fajtát Japánban nemesítették, és bár nagyobb méretű, mint egy klasszikus eper, az egyetlen szemért elkért akár háromezer forint azért igencsak borsos ár.

A kínai gazda által termesztett Buddha alakú körte annyiban kilóg a sorból, hogy a titka nem a bonyolult nemesítési folyamat, hanem egy annál sokkal prózaibb trükk. A még éppen kifejlődő körtékre egy Buddha alakú formát húznak, amibe belenő a gyümölcs, és mire megérik, tökéletes Buddha alakot vesz fel. A gazda darabjáért 8 dollárt, azaz nagyjából 2800 forintot kér el.

A királydinnye vagy Yubari King egy különlegesség Japánból. Igazi ínyencségnek számít, mézédes és hiperdrága: darabja 200 dollár (kb. 70 ezer forint) és kizárólag a Hokkaidó tartományban található Jubari nevű kisvárosban termesztik. A státuszszimbólummá vált gyümölcs első ránézésre amúgy könnyen összetéveszthető egy mezei sárgadinnyével.

Japán gyümölcs luxusgyümölcs Rubyglow ananász White Jewel eper (4)
Forrás: YouTube / Business Insider

Ha már a japán dinnyéknél tartottunk, érdemes megemlíteni a szögletes dinnyét, amit azért növesztenek ilyen alakúra, hogy könnyebben lehessen szállítani, és kényelmesen beférjen a hűtőbe.

Darabja nagyjából 100 dollárba (34 ezer forint) kerül, és kizárólag a szigetországban termesztik.

Ezeket a dinnyéket hasonlóan hozzák létre, mint a Buddha-körtéket: egy kockaformát húznak a még növésben lévő gyümölcsre.

A szőlő, aminek minden fürtje kincs

Mostanra talán feltűnt, hogy a legtöbb őrületesen drága gyümölcs Japánból érkezik, ennek oka, hogy a megfizethetetlen finomságokra úgy tekintenek, mint Nyugaton a drága autóra vagy telefonra: egyfajta státuszszimbólumként. 

Így hát nem meglepő, hogy szintén Japánban történt, hogy a helyi, szuperédes szőlőfajtából, a Ruby Romanból egy fürtért 360 dollárt (kb. 125 ezer forint) fizettek ki. Ahogy a neve is sugallja, a szőlőfajta vörös színű, és nagyon kevés terem belőle egy évben.

Forrás: ITT, ITT, ITT, ITT, ITT és ITT

Kiemelt kép: YouTube / Great Big Story

Dián Dóri