Egyre több huszonéves lány botoxoltat – Mire képesek a fiatalok a fiatalságért?
A szépségápolásban az utóbbi évek népszerű hívószava a selfcare volt, ami olyan tevékenységet takar, amivel saját testi-lelki állapotunkon próbálunk javítani. A kifejezés hallatán asszociálhatunk bármire az illatgyertyás habfürdőktől a sportoláson át az érzelmi öngondoskodásig, de mindben egy a közös: az önmagunkra szánt idő és erőforrás. Ugyanakkor míg eddig az öngondoskodás esztétikája a márványmintás fürdőszobacsempék, a lilás fürdőbombák és a pipettás üvegcsék hibátlanul elrendezett csendéletében volt tetten érhető, addig ma már egyre több korombeli, 18–25 év közötti fiatal lány dönt úgy, hogy ennél „kicsit” továbbmegy, és a selfcare-rutinja részévé teszi a botoxkezeléseket. És hogy mi a baj az úgynevezett „baby botox”-szal, aminek népszerűsítése futótűzként terjed a TikTokon? Polner Laura elmondja.
–
A selfcare-rutint bemutató TikTok-posztok zöldturmixokkal kezdődnek, és szépészeti klinikák kezelőágyain fejeződnek be
Amikor először találkoztam a jelenséggel, nem kérdőjeleztem meg túlzottan a létjogosultságát, mélyen hiszek ugyanis abban, hogy a testi autonómiánkba az is beletartozik, hogy bármilyen beavatkozást elvégeztethessünk magunkon.
@hopetoomer @tuscaloosamedspa and the full effects aren’t for another week 😍 #babybotox #botox #naturalbotox #wrinkleprevention #fyp #lifestyle #prevenative ♬ super rich kids - shaun
Aztán mégis, ahogy egyre mélyebbre ástam magam a témában, olyan érzésem támadt, hogy valami nem oké a dologgal.
Nincs rendben, hogy a közösségi platformokon huszonéves, egyetemista lányokat látok, akik a szemöldöküket ráncolva mutatják meg, melyek is azok a „barázdák” a homlokukon, amiket el szeretnének tüntetni, vagy még inkább, amiknek a kialakulását meg kívánják előzni.
Na de milyen ráncokra is vannak ezek a kezelések?
A legtöbb esetben mimikai ráncokra, amik például akkor jelennek meg az ember arcán, amikor összehúzza a szemöldökét, felhúzza az orrát. Ezek egyrészt genetikai okból, másrészt pedig az arcizmaink és arckifejezéseink folyamatos ismétlődő használata miatt maradnak meg az arcunkon az idő múlásával.
@tuscaloosamedspa Baby Botox before and after 🤩 #botox #tuscaloosamedspa #preventativebotox #babybotox #spaday ♬ Seaside_demo by SEB - SEB
Nem is maga az eljárás ijesztett meg igazán, vagy az érintettek döntése, hogy belevágnak, inkább a csomagolás, amivel mindez érkezik
A beavatkozást hivatalosan „baby botox”-nak nevezik, két okból: egyrészt mert az átlagos, már kialakult ráncok esetében alkalmazott mennyiségnél kevesebb hatóanyagot fecskendeznek az ember arcába, másrészt, mert sokaknak ez az első, fiatalkori szépészeti kezelése.
Ahogy elkezdtem utánanézni az egész jelenségnek, azt hittem, csak valamilyen rétegdologról van szó, néhány ezer fiatal lányról, akik elégedetlenek a mimikájukkal és hajlamosak a ráncosodásra. Az eredmény viszont megdöbbentett: sajnos itthoni kutatás nem készült, de a tengerentúli adatok árulkodók: az elmúlt tíz évben 41 százalékkal nőtt a 18–25 év közötti nők aránya a botoxkezeléseket igénybe vevők körében.
Ebben pedig (természetesen) nagy szerepe van a marketingnek: a legtöbb szépészeti klinika azt hirdeti, hogy a 20–25 év közötti kor a legmegfelelőbb arra, hogy elkezdjük a preventív botoxot. Azt mondják, ezzel megelőzhető, hogy később a jelenleginél nagyobb mennyiségű hatóanyagot kelljen majd alkalmazni az évi két-háromszori kezeléseknél.
Azonban felmerül bennem a kérdés, hogy miért kell prevenciót alkalmazni egy olyan problémára, ami nem is biztos, hogy létezik?
A ráncosodásként hivatkozott folyamat az adott korosztályban tényleg csak a kialvatlanságot vagy a természetes mimika használatot takarja.
Az, hogy ezek a lányok a közösségi médiában az öngondoskodás alapvető és nélkülözhetetlen részeként hivatkoznak egy ilyesfajta kezelésre, elveszi annak súlyát, és normalizálja azt.
Félreértés ne essék, továbbra is fenntartom, hogy mindenkinek a maga dolga, mit csinál a testével. Viszont ebben az esetben arról van szó, hogy sokszor egészen széles nézőközönséggel rendelkező emberek legitimálják a kezelést azzal, hogy azt kommunikálják: teljesen természetes, a mindennapi rutin része már egészen fiatalon ilyesfajta beavatkozásoknak alávetni magunkat. Nem csoda, hogy a közösségi médiában fellelhető videók meglepően nagy része kezdődik azzal, hogy „a TikTok meggyőzött”, és hogy a kezelés csupán preventív célzattal történik.
De ez nem feltétlenül az érintett lányok hibája
Elsősorban azzal az iparággal vagyok szkeptikus, amelyik ezeket a (túlnyomó többségben felesleges) kezeléseket népszerűsíti, és láthatóan a legfiatalabb, még sok esetben sérülékeny felnőtt generációra szabja.
Ebből pedig egy öngerjesztő folyamat jön létre, amelyből leginkább maga az iparág profitál, amely elhitetni látszik fiatal nők millióival, hogy az arcuk természetes használata, a mimikájuk korrigálandó dolog, egy feláldozható rossz a lehetséges ráncosodás megállításának érdekében.
A fiatalság mindig is misztikus, vágyott cél volt, olyan esztétikai elvárás, aminek mindannyian próbálunk valamilyen módon megfelelni. Nem csoda hát, hogy a szépészeti kezelések egészen nagy hányada épít az öregedéssel kapcsolatos szorongásainkra. Azonban nagyon ijesztő, hogy ez az elvárás már egyre fiatalabb korban helyezi nyomás alá az embereket.
Az pedig még ijesztőbb számomra, hogy az, hogy azokat a tartalmakat, amiket ezek a lányok fogyasztanak – és amikkel őket manipulálják –, ilyen fiatalkori szépészeti beavatkozásokkal töltik fel, nemcsak, hogy hosszú távon megágyaz a kezelések jövőbeli folytatásának, hanem iszonyatosan károsan hat az önképükre és az önértékelésükre. Azon pedig pár tűszúrással nem fognak tudni javítani.
Polner Laura
Kiemelt képünk illusztráció – Forrás: Pexels/Gustavo Fring