Mielőtt belekezdenék az ajánlóba, coming-outolok az egyik kedvenc balfék sztorimmal. Annak idején, amikor a WMN-nel Törökországba utaztunk, a csomagomat ki kellett pakolnom a reptéren, mert túlsúlyos volt. Méghozzá azért, mert belepakoltam egy Dixitet (asszociációs partijáték) arra az esetre, ha kifogynánk a közös témából… Magamból kiindulva attól tartottam, ennek megvan az esélye, én legalábbis három nap után már biztosan nem fogok sztorizni, és akkor jól fog jönni egy társas, amivel a kínos csöndeket meg lehet úszni. Azóta jobban megismertem a többieket, és rájöttem, hogy a WMN-nél nincsenek kínosan beálló tompa csendek. Úgyhogy beszereztem egy kisebb kommunikációs zsebtársast is, ami elfér egy hátizsákban, és nem érezni a súlyát. Vagyis én tökre fel vagyok készülve a következő utazásra! (Kacsint.)

Ugyanígy vannak nagyon gátlásos barátaim is, akik csak négyszemközt sziporkáznak. Ha nagyobb baráti társaságba kerülnek, felhúzzák maguk köré a páncéljukat, amit egy bitang erős verbális csákánnyal sem lehet áttörni.

Egy jól megválasztott kommunikációs társasjátékkal viszont minden erőlködés nélkül tök jól feloldódhatnak. 

Introvertált emberként abban hiszek, hogy egy jó társasjáték tökéletesen kiegyenlíti és békés terepre tereli a különböző személyiségű rokonokat/barátokat, és segíthet abban, hogy elmélyítse a kapcsolatokat. Ezért aztán folyton szemmel tartom a piacot, és tesztelem a játékokat, amik közül most megmutatom a (szerintem) legjobbakat. 

Játékok arra az alkalomra, amikor különböző generációk találkoznak az asztalnál

Erre a mostanában sokat tárgyalt helyzetre ajánlhatom az Igen? és a Story cubes (Sztorikocka) nevűeket, mert tökéletes kezdőszett arra, hogy még a picit merevebb, bátortalan rokonok is bemelegítsék az agytekervényeiket. A Story cubes egy fantasztikusan megtervezett zsebtársas, kilenc különböző, piktogramokkal ellátott dobókockával. A játék lényege, hogy a kockákkal kipörgetett ikonok segítségével elmesélj egy történetet.

A szabályokat közösen határozhatjátok meg. Azt is csinálhatjátok, hogy mindenki dob és mesél három-öt mondatot, majd a következő folytatja a történetet. Ez esetben a generációs különbségek előnnyé változhatnak, hiszen minden történetnek más és más íze lesz annak függvényében, ki van épp soron.

Az Igen? pedig egy nagyon szuper magyar találmány, amiben előre megírt eldöntendő kérdéseket kell kihúzni egy pakliból. Minden körben minden játékos megválaszolja a kör kérdését, majd fejjel lefelé fordítja a válaszát. A következő körökben további csavarok jönnek, megtippelheted például, hogy kire igaz vajon az állítás, és magadat is tesztelheted, hogy mennyire jól ismered a játszótársaidat. Ajánlott ivóparti kellékének, nagy baráti társaságoknak és nagycsaládosoknak. 

Játékok pimasz, utálatos kamaszokkal, akik folyton oké, boomereznek téged

Ha a kamasz gyereked annyira flegma, hogy az az első reakciója, hogy „Azt hiszed ezzel bevágódhatsz nálam, boomer?”, akkor csak röhögj egyet magadban, mert ezzel a játékkal tényleg be fogsz tudni vágódni nála. A Dobbléval és a Concepttel mindenképp kiélhetik magukat a Z és alfa generációsok, ugyanis a Dobble például egy gyorsasági társasjáték. A doboz egy pakli kör alakú kártyát tartalmaz, amikhez többféle lehetőség társul. Az egyik, hogy húztok a pakli tetejéről két kártyát, és meg kell találni azt a piktogramot, ami mindkét kártyán egyezik. Aki gyorsabban rálel, az viszi a lapot. A játék ízét azonban nemcsak az éberség adja, hanem a félreértések is egy-két grafika esetén:

„Kulcs, kilincs, jing-jang, tampon… Mi? Tampon!? Dehogyis, az egy szellem!” Ilyen párbeszédekre simán van esély. 

Ennek a játéknak vannak tematikus verziói is, többek közt Star Wars-os és Harry Potter-es is, amikre hétköznapi tárgyak helyett a sorozatban fellelhető objektumokat, személyeket rajzoltak az alkotók: cikeszt, Hagridot, varázspálcát és így tovább. Az amúgy is izgalmas kapocs lehet a szülő és gyerek között, ha mindketten rajonganak ugyanazért az univerzumért.

A Concept pedig azért izgalmas, mert itt piktogramokkal kell kommunikálni egymással, így az emojikon felnövő Z generációsok végképp kiélhetik magukat.

Játékok tudálékos beszélgetőpartnerek leszerelésére

A Fesztáv az idei év legnagyobb slágere, a megjelenése óta kitartóan ott van a boardgame geekek toplistáján. A másik nagy családi kedvenc az Azul – mindkettő csodálatos grafikát kapott, ami külön dob a játékélményen. Végül a Mars terraformálása is fantasztikusan jó, kooperatív társas.

Ha több órára szeretnéd lekötni a rokonaidat, akkor a Mars terraformálásával kezdjétek. A játék során közös küldetésetek, hogy élhetővé tegyétek a Marsot. Ez bizony nem egy gyors feladat, de családonként, társaságonként változó, ki milyen tempóban tudja felvenni a fonalat. Mindenesetre

attól izgalmas, hogy egyszerre együttműködésen és versengésen alapuló játék. 

Az Azult személy szerint sokáig kerültem, de csak azért, mert túlhype-olták az újságírók és játéktesztelők, és úgy éreztem magam, mint a hirtelen jött, hatalmas népszerűséget szerző kultfilmeknél: elrontja az élményt ez a túlzott rajongás. De ma már tudom: nem tévedés a játékot övező őrület. Ilyen hatással van az emberekre, ha zseniális grafikát kap egy játék. A célja pedig az, hogy feldíszítsük I. Manuel portugál király palotáját csodaszép csempékkel. Minél többféle színű és formájú csempével díszíted a palota falait, annál több pontot kapsz, és annál nagyobb esélyed van a győzelemre.

A csempék, kastélyok és világűr után még egy unortodox tematikájú játékot ajánlok, ami kielégítheti a szellemi éhségeteket. A Fesztáv egy könnyed stratégiai társasjáték, ami a madarak varázslatos világába kalauzol. Az alkotó hobbiornitológusként nagyon odafigyelt arra, hogy minden apró részlet és adat pontos legyen a játékban – a tartalom és a forma összecsengjen. A játék során a madarak érdekes szokásaival, tulajdonságaival ismerkedhetünk meg, miközben az a feladatunk, hogy minél többféle madarat csábítsunk a madárotthonukba. Egyesek szerint ez a játék valójában a Mars terraformálásának madárverziója, csak picit talán könnyebb és pörgősebb. Mindenesetre annyira elnyerte a nemzetközi sajtó tetszését, hogy a Guardian és a New York Times is külön cikket szentelt neki.

Játékok több generáció párhuzamos leszerelésére

A nagydumás, túláradó családtagok kezelésére olyan játékot javasolnék, aminek segítségével egyenlő arányban bontakozhat ki mindenki. Amit egy Z és alfa generációs a Dobbléval vagy a Concepttel megnyílásnak él meg, az egy boomernek talán pont büntetés lenne, például, hogy miért kell magában folytatnia a mondandóját. Ilyen helyzetekre jó találmány a Dixit, amiben mindenkinek egy-egy kártyáról kell asszociálnia, annak az érzelmi töltetét körülírnia. A játékhoz 2018-ban egy jubileumi kártyapaklit dobtak piacra, úgyhogy aki már rég használta a készletét, és megunta a lapjait, most újíthat. Mutatjuk, mivel:

Egy másik isteni partijáték az Activity IRKAFIRKA, amiben a már ismert rajzolós feladatokat nehezítették meg annyiban, hogy itt a játékosok szinte vakon, a homlokukra erősített táblára kell hogy felrajzolják a feladványt. Természetesen időre. Ha ez a játék nem segít a kikapcsolódásban, akkor semmi!

Szőcs Lilla