Na de miről is van szó pontosan?

Egyszóval: a lakóautózásról. Itt azonban nem az itthon is ismert, utánfutóra szerelhető fémdobozokra kell gondolni.

A modern lakóautók általában kisbuszokból, kisteherautókból vagy az USA-ban például iskolabuszokból átalakított otthonok.

Ezeket az autókat a lakóautózni vágyók a megvásárlás után szinte teljesen átalakítják, a belső tereket leszigetelik, víztartályokkal, gázpalackokkal szerelik fel, sőt, sok lakóautó még konyhával és zuhanyzóval is rendelkezik. Ezek a lakhatásra alkalmas járművek kialakíthatók egy személyre, párokra, de akár kisebb családokra is – a határ tényleg a csillagos ég.

A legtöbb lakóautós a szabadság, és egy egyszerűbb, minimalistább élet ígérete miatt vág bele az autóépítésbe

Ahogy az utóbbi tíz évben egyre többen lettek azok, akik szabadúszóként vagy távmunkában dolgoznak (a Covid óta pláne), a földrajzi kötöttségek is megszűnni látszanak. Egy szabadúszó grafikus vagy közösségimédia-menedzser munkájához nem szükséges egy adott városban lenni a munkavégzéshez – sőt, még a kontinens sem igazán számít.

A digitális nomád életformáról és közösségekről régóta hallani, ennek egy valamivel kalandosabb formája a lakóautózás, az erre vállalkozók a napi munkavégzésen túl pedig általában utazgatnak. Természetesen az ilyesfajta roadtripek sem újkeletű dolgok: a '60-as évek hippijei ugyanúgy járták az országutakat, a beat-irodalom nagy alakja, Jack Kerouac meg is írta az USA-t átszelő utazása krónikáját. 

 

A szabadságvágy és az utazás, a természetközeliség mostanra már átesztétizált képe egyenlővé vált a lakóautó-kultúrával

A lakóautózással járó minimalizmus szintén sokakat vonz az életformához. Egy ilyen otthonban magától értetődően kevesebb a hely, a mindennapi élet legszükségesebb tárgyait tudják csak elnyelni az autók – általában nagyon kreatív módon kialakított – zegzugai.

A minimalizmus önmagában is fontos kulturális és életmódbeli hívószava volt az elmúlt pár évnek, amelyet sokan sokféleképpen próbáltak megideologizálni: beszélhetünk itt a fenntarthatóságról, spiritualitásról, a földi javak csökkentéséről és a fogyasztói kultúra elleni aktív ellenállásról.

Természetesen, amikor valaki elgondolkodik a lakóautózáson, az anyagiak fontos szerepet játszanak a döntésben.

A lakóautó beépítése és átalakítása ugyan komoly költségekkel jár, de hosszú távon a havi kiadásokból eltűnik a lakbér vagy a törlesztőrészlet, és a rezsi fogalma is átalakul.

A legtöbb kempingben vagy benzinkúton megtölthető az autó víztartálya, költségként az internet, a benzin és az esetleges útdíjak merülhetnek fel (persze ez utóbbi csak akkor, ha az ember gyakran változtatja a helyét). 

A lakóautó-építés költségeiről és folyamatáról ma már rengeteg videót találni az interneten, az utóbbi időben pár magyar fiatal is belevágott, köztük Renáta, aki TikTokon mutatja be az építés részleteit, és a szükséges bürokratikus feladatokat a magyar hatóságokkal.

@rosie.thevan Reply to @gixxxer69 lakóautó papírmunka 📄 #vanlife #vanbuild #hungary #vw ♬ Elevator Music - Bohoman

A lakóautó praktikuma és esztétikája

Ahogy a legtöbb internetes életmódtrendnek, úgy a lakóautózásnak is gyorsan lett egy jól felismerhető esztétikája. Amint rákeresünk a megfelelő hashtegekre a közösségi oldalakon, nyersfa burkolatokkal, mandalás kendőkkel, sárga fénysorokkal, makraméval és futónövényekkel díszített otthonok köszönnek vissza. A stílus tökéletesen beillik a modern bohém trendekbe, ami nagyon felkapottá teszi az egész mozgalmat az interneten.

A lakóautós életnek megvan a maga varázsa, hiszen sokkal könnyebb vele világot látni, kontinenseket és nemzeti parkokat beutazni. Az ember az életforma miatt megtanul kevesebből gazdálkodni, kis helyen létezni, ami arra kényszeríti, hogy az idejét produktívan és lehetőleg a szabadban töltse.

Emiatt nem is csoda, hogy az extrémsportok vagy a szörf szerelmesei gyakran vágnak bele a lakóautózásba. Mára egész kommunák és közösségek alakultak ki, akik, mint vándorló nomádok találkoznak az utazásaik során.

Utazásvágy vagy lakhatási válság?

Felmerül azonban a kérdés, hogy tényleg csak az utazás, a szabad és minimalista élet utáni vágy hozta el a lakóautós mozgalmat, vagy inkább a generációnkat érintő lakhatási vállság következménye a trend felfutása? 

Fiatalként ma önerőből ingatlanhoz jutni – akár itthon, akár külföldön – elképesztően nehéz, szinte lehetetlen.

Akárhogyan is gondolkodom, elképzelhetetlen számomra, hogy a közeljövőben akár egy hitelhez szükséges önrészt ki tudjak termelni, nemhogy egy egész lakásra való összeget. Ezzel nem vagyok egyedül. A tengerentúlon, de európai országokban is pályakezdő fiatalként szinte nevetséges ötlet az ingatlanvásárlás, az albérletárak pedig minden nagyvárosban folyamatosan nőnek. 

 

Így máris érthető, miért is döntenek egyre többen egy trendi lakóautó megvásárlása vagy megépítése mellett. Maga a jármű, valamint az átalakításhoz és berendezéshez szükséges elemek összköltsége még mindig kedvezőbb alternatívát jelent, mint akár csak egy hitelönrész előteremtése.

Az azonban, hogy mára egy egész esztétikai és közösségimédiás-trend épült a lakóautózás kultúrája köré, relativizálja és elnyomja a háttérben húzódó, egyébként súlyos lakhatási válságot.

A lakóautós kettős mérce

A lakóautós kultúra virágzása azonban más, a globális lakhatási problémákhoz kapcsolódó jelenségeket is elfed.

Korábban a szegények vagy a rossz szociális helyzetben lévők éltek lakókocsiban vagy személyautóban. A tengerentúli lakókocsiparkokban a szűkös tér és a mindennapi élethez szükséges erőforrások, a folyó víz és a fűtés hiánya a nélkülözést és a rossz életkörülményeket jelentették.

  

Emellett a lakóautós, kocsis vándorlás, a nomád élet sok kultúrának sajátja, de amíg ezekben a kultúrákban – például a vándorcigányok életformájával szemben – előítéletekkel találkozunk, addig a modern lakókocsis, digitális nomád lét a szabadság ideáljaként tűnik fel.

Nem vitás, hogy a lakóautózás remek lehetőség lehet nagyon sok fiatal számára, hogy mobilisan, költséghatékonyan járhassa be a világot, és közben a karrierjét se kelljen a szögre akasztani. Egy-egy ilyen utazás megtanítja az emberrel, mi az, ami tényleg szükséges az életben, és mennyi felesleges tárggyal vesszük körbe magunkat. A lakóautózás azonban nem való mindenkinek, a kultusz és esztétika pedig, ami a mozgalom köré épült, hajlamos elfedni, hogy mennyi plusz fáradtsággal, kényelmetlenséggel és veszéllyel is jár egy lakóautó, ahogy azt is, milyen társadalmi hatások rejlenek a mozgalom háttérben.  

Polner Laura

Kiemelt képünk illusztráció - Forrás: Unsplash/Clay Banks