Cindy, Linda, Christy, Claudia, Naomi… emlékeztek?

A kilencvenes évek szimbolikus és legendás modellgenerációja a szakma legvirágzóbb korszakát fémjelezte – gyakorlatilag minden tekintetben. Olyan manökenekért rajongott akkor a fél világ (vagy az egész), akik objektív mércével mérve is eszméletlenül gyönyörűek voltak (vagyis még azok a mai napig), egészségesen néztek ki, hogy nagyanyám szavaival éljek „vót mit fogni rajtuk”. Mindemellett olyan karizmával rendelkeztek, hogy ha végigvonultak a kifutón, ott bizony szem nem maradt szárazon.

Aztán persze a világ változott – ahogy szokott, nincs ezen semmi csodálkoznivaló. És most egészen másfajta szelek fújnak a divatszakmában.

A XXI. század a sokféleséget ünnepli, a divat viszont belehajtja a manökenjeit egy sémába, nem ad nekik enni rendesen, és ezzel súlyos hatást gyakorol egy egész – éppen felnövő – generációra.

(Persze mindez nem igaz minden egyes divatházra és ügynökségre, hiszen vannak a szakmának olyan élharcos kreátorai, akik arra törekednek, hogy a kifutókon és a reklámjakban megjelenő nők legalább egy kicsit hasonlítsanak a valódiakra.)

Anya és lánya – micsoda különbség!

Ha már kilencvenes évek, és legendás modellgeneráció, akkor kezdjük is mindjárt az egyik ikonikus névvel, Cindy Crawforddal, akinek a tizenhét éves lánya is ugyanezt a szakmát választotta hivatásául. Vagy a szakma választotta ki inkább őt.

Crawford csodálatosan tehetséges modell, mégis, mai szemmel nézve, lehet, hogy elküldené néhány megrendelő, mert túl kövérnek találná. Mint ahogy az néhány esetben meg is történt a nagy nevekkel mostanában. 

Cindy Crawford régen

Cindy Crawford régen

Cindy aranykorszaka után mindössze két évtizeddel a lánya, Kaia Gerber dolgozik a legmenőbb divatházaknak; olyanoknak, mint a Chanel vagy az Alexander Wang, és vonul végig szinte az összes menő kifutón. Úgy, hogy még nem is nagykorú hivatalosan. A tervezők imádják, majdnem megszólalásig hasonlít a híres anyukájára. Legalábbis az arca. 

Mutatom, kiről beszélek:

Kaia Gerber a New York-i divathéten 2018 januárjában

És akkor álljunk is meg itt egy pillanatra.

Ennyit változott volna a női szépségideál húsz év alatt? Vagy igaz lehet az a rejtett értelmű mondás, hogy „nem zörög a haraszt, ha a szél nem fújja”, és tényleg létezik az, hogy rászólnak a modellekre: hát, bizony, anyukám innen kéne fogyni. A Chanel-ház kreatív direktorát, Karl Lagerfeldet nem egy esetben vádolták például azzal, hogy dagadtnak nevezi a modelljeit. Heidi Klum ellen például hangosan kampányolt, néhány éve egyenesen „lekövértehenezte”. 

A fönti kislány (mert az) két évvel ezelőtt még így nézett ki, híres anyukája oldalán:

Kaia Gerber és Cindy Crawforfd 2015-ben

Azaz úgy festett, mint egy normális testalkatú tinédzser. 

Most pedig így:

Kaia és testvére Presley Gerber 2017-ben egy beöltözős buliban

Nem tudjuk, mi történt valójában… De eléggé elszomorító volna, ha kiderülne, hogy az ügynöksége koplalásra sarkallta, hogy a kifutóra juttassa, és azért ment nála végbe ez a szembetűnő változás, aminek a végeredménye konkrétan a kóros soványság. Persze tudom, hogy növésben levő tinédzser, aki hirtelen megnyúlt, és a fiatal test egyébként is évről-évre változik. 

Fúj, de kövér!

De mondom tovább. Nina Agdal neve onnan lehet ismerős, hogy tavaly pár hónapig Leonardo DiCaprióval járt, én viszont néhány hete felháborodott figyelemmel olvastam az egyik posztját, amiben arról ír, hogy az egyik megrendelő kövérnek találta őt, és nem kapta meg a munkát.

Nina Agdal a következőképpen fest:

Nina Agdal a Sports Illustrated 2017-es kiadványában

„Fúj, de kövér, tényleg! Oda se nézek inkább, mert ennyi röcögő hájat, már az én szemem se bír el.”

Szóval mi is történik éppen?

Az a helyzet, hogy 2018-ban még mindig létezik olyan nagyon sokmilliárdos iparág, amelynek egy tekintélyes része nem fogadja el a női testet a saját maga szépségében és természetességében.

Pedig szerintem itt és most (és ebből a szempontból legalábbis) Jean Paul Gaultier mestert kellene követni, aki különböző testalkatú modelleket küld a kifutóra. Azokat kellene követni, akik a címlapra teszik Ashley Grahamet, vagy – hogy egy itthoni példát is hozzak, az én személyes kedvencemet: Ráskó Esztert.

Csak a vékony nő szép? Nem – vágjuk rá egyből a választ. Nina Agdal kövér? Nem – hallom, ahogy mondjátok. Akkor a divatszakma bizonyos részeinek ezek a válaszok miért nem mennek ennyire csípőből?

Palvin Barbit két éve a világsajtó is ízekre szedte, hogy mennyit hízott. Mire ő frappánsan annyit reagált: természetesnek gondolja, hogy a teste változik, és nem annyira karcsú már, mint karrierje kezdetén. (Nem mellesleg, az ügy kapcsán Kormos Anett írt anno egy nagyon jót, olvassátok el ITT.)

Palvin a tavalyi SI-ben így nézett ki, tessék:

Palvin Barabara a 2017-es Sports Illustrated kiadványban

Ilyen is van

Ez a cikk nem arról szól, hogy a karcsú nők csúnyák. Arról sem szól, hogy a sovány lányokat most el kell kezdeni itt nagy lendülettel fikázni. Rengeteg olyan eset van, amikor valaki tényleg képtelen hízni.

Itt van például Gigi Hadid esete. Ő – testvérével, Bellával együtt – az egyik legfelkapottabb modell. Nemrégiben rengetegen támadták látványos fogyása miatt. Egyes rossznyelvek szerint a Victoria's Secret nevű márka – amely, a szóbeszédek szerint hajlamos az ilyen húzásokra – kényszerítette Gigit fogyásra.

Gigi Hadid 2015 -ben és tavaly

Aztán a napokban kiderült az igazság. Hadid kiadott egy hivatalos közleményt, amely arról szól, hogy egy autoimmun betegség miatt fogyott ennyire soványra, és megkérte a sajtót, hogy ne csámcsogjanak a súlyán. Mármint ugyanaz a sajtó, amely anno, amikor „kövér” volt, arról cikkezett, hogy mennyire dagi ehhez a szakmához.

Szóval akkor helyben vagyunk.

Én meg azt mondom, írjunk minél többször, és minél többen olyan cikkeket, amik arról szólnak, hogy a női test a sokféleségétől és a változástól lesz szép. Úgy, ahogy van.

Máskülönben pedig tudom, hogy ki kéne hagynunk nekünk is néhány vacsorát, mert hát azért tényleg látszik rajtunk, hogy szeretjük a hasunkat. #irónia

De, ugye, mi legalább nem vagyunk modellek.

Szentesi Éva

Képek: Sports IllustratedVogueHarper's Bazaar