Szlavicsek Judit: Viharcsapda

könyv krimi album verseskötet

Amióta a vendégem volt a Popfilterben, még közelebbről követem Szlavicsek Judit krimiírói karrierjét, úgyhogy számoltam a napokat harmadik kötete megjelenéséig. A Viharcsapda nem Kardos-sztori, tehát ne balatoni krimire készüljetek: az Adriára utazunk, mégpedig egy elsőre viszonylag hétköznapinak tűnő családdal. 

Aztán persze kiderül, hogy Müllerék egyáltalán nem hétköznapiak, a történetük pedig a legkevésbé sem az. Amikor egy vihar miatt kikötni kényszerülnek egy lakatlannak tűnő szigeten, egyikük meghal – ami gyomorforgató titkok egész sorát hozza felszínre. Feloldozás? Vajon beszélhetünk-e ilyesmiről, ha itt aztán tényleg senki sem makulátlan?

Szlavicsek Judit a tőle megszokott aprólékos műgonddal adagolja az információkat (résen kell lenni minden pillanatban), emellett pedig képes az egyes fordulatokkal úgy árnyalni a karakterei jellemét, hogy egészen az utolsó pillanatig újra meg újra át kell értékelnünk, amit az adott szereplőről, helyzetről vagy akár a végkifejletről gondolunk.

Szóval, miközben az alaphelyzet „hagyományos” nyomozós krimi, a sztori maga inkább thrillerbe hajlik némely pontjain, közben pedig a pénzzel és a hatalommal való visszaélés szép kis spektrumát járja körül. 

Az egyes fejezetek mindegyikéhez tartozik egy dal, amelynek QR-kódját beolvasva mindjárt meg is hallgathatjuk azt Spotifyon.

Kiknek ajánlom? A műfaj(ok) szerelmesein túl azoknak, akik eddig idegenkedtek a magyar krimiktől – ha elolvassák, fogják érteni, miért nem kell.

Szerhij Zsadan: Harkiv Hotel

könyv krimi album verseskötet

Ez az a kötet, amelyet szerintem ne a partra vigyél magaddal, inkább vonulj félre vele egy esős nyári délutánon. Ez a kötet ugyanis nehéz. Nem az értelmezését, hanem a súlyát tekintve. Lehúzza a lelked a mélybe, és közben szeretnél vele még mélyebbre menni.

Ebben a kötetben háború van, egyéni és nemzeti tragédiák vannak, s utóbbiak gyakran miniatűr részletekben villannak fel előttünk. Ebben a kötetben a félelmeink vannak – s nem egy közülük már valóra vált, épp ezért ennyire irtózatos olvasni.

Szerhij Zsadan az egyik legismertebb ukrán költő, hazájában lényegében rocksztár, s gyakran ezzel az attitűddel találkozunk a verseiben is, senki ne gondolja azonban, hogy ezek afféle „együtt dúdolós”, fülbemászó versek. Vonnák Diána értő, alapos és okos fordításában gondolkodtatnak el a minden és a semmi természetéről.

Ez a kötet olyan, hogy az olvasása közben mindig erre az egy sorára gondolsz: „Túlságosan is szépen dől össze a világ.”

Kiknek ajánlom? Azoknak, akik nem félnek szemügyre venni a romokat, és észreveszik a virágot, ami azokon nyílik.

 

Beliczai Bea: Tabán – fényképek, történetek

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

BELLIBRO (@bellibro_budapest) által megosztott bejegyzés

Régóta lapozgatom ezt a míves albumot.

Pakolászom ide-oda a lakásban, mert egyszerűen nincs kedvem felrakni a polcra. Az egy dolog ugyanis, hogy szép, annak a legklasszikusabb, legelegánsabb értelmében: ezt a kötetet olyan emberek készítették, akik szeretik és értik a papírt, a könyvtárgyat, a fotót. 

A másik dolog meg, hogy minden egyes oldala rejt egy-egy titkot, anekdotát, magyarázatot, érdekességet a Tabánról, annak történetéről, épületeiről, egykori szokásairól, lakóiról. Nekem vidéki kislányként ezek jó része teljesen ismeretlen, vagy legfeljebb irodalmi művekből felidézhető, úgyhogy képes vagyok hosszú-hosszú perceket lapozgatással tölteni.

Ez egy lelassulós album: főzz egy jó kávét vagy egy finom teát, húzd magad alá a lábad a kanapén, és adj időt magadnak arra, hogy tüzetesen végignézd a megannyi archív felvételt, amelyek a szövegekhez gondosan válogatva kirajzolják az egyik legkülönlegesebb budapesti univerzumot. 

S ha megtaláltad a kedvenc történeteidet, homlokzataidat, macskaköveidet a Tabánból, akkor indulj el, és nézd meg élőben, hátha maradt még nyoma mindannak, ami a szövegeket és a mintegy 150 fényképet válogató Beliczai Bea munkája nyomán felsejlik előtted! 

Kinek ajánlom? Irodalom-, történelem- és építészetkedvelő ismerősöknek eszményi ajándék – csak aztán győzzük kivenni a kezükből a kötetet, hogy folytatódhasson az ünnepi összejövetel.

Kemény Zsófi: Most vagyok soha

könyv krimi album verseskötet

Pontosan mit kerestél a víziómban? – teszi fel a kérdést Kemény Zsófi az Üdvözöllek a víziómban! című vers végén. 

Én, mondjuk, pont azt kerestem (bocs a szójátékért), amit olyan nagyon szeretek a költő szövegeiben: az oly jellegzetes ritmust a mélyben, a humort, amely néhol szarkazmus, néha könnyed fricska, a képeket, amelyek egy-két sorban képesek berántani egy jelenetbe, hangulatba olyan magabiztossággal, ahogyan csak kevesen. 

És amit kerestem, azt meg is találtam ebben a nemrég megjelent vízióban/kötetben. A Most vagyok soha pontosan azt hozza, ami miatt újra meg újra részesei akarunk lenni Kemény Zsófi víziójának, miközben érezhetően fontos állomása egy, a szemünk előtt zajló érési-kiteljesedési folyamatnak. Kedvencem az Éjjeli kukoricás című vers.

Kinek ajánlom? Azoknak, akik vágynak arra, hogy kicsit közelebb kerüljenek a kortárs költészethez, de még óvatosak. Kemény Zsófi biztos kézzel vezet!

Csepelyi Adrienn