A fent idézett Esti Kurirból azt is megtudhatta ország-világ, hogy mivel választottja úgy parancsolta, az operett műfaj sztárja örökre lemondott a színpadról, és követte férjét Amerikába. „Megérdemlem, hogy egyszer boldog legyek. Hogy egyszer már nekem is sikerüljön valami, hiszen kevesen harcoltak keservesebben a színészi pályán, mint én, amíg lettem valami…” – a lap egy korábbi nyilatkozatot helyezett imigyen vélt kontextusba – talán nem csak én érzem ki a kuncogást a tollnok sorai mögül.

De lássuk, milyen utat járt be Biller Irén, a díva, amíg Bécsben bele nem botlott abba a milliomos gyártulajdonosba, aki aztán pillanatok alatt Amerikába repítette!

A Mária utcától a Fővárosi Operettszínházon át Bécsig

Józsefvárost már emlegettük (vagyis az Esti Kurir emlegette), a borbélyüzletet úgyszintén.

Azt viszont nem mondtuk még, hogy Biller Lajos, a borbély nagy álmot dédelgetett. Lánygyermekeinek egyike, Irénke, ugyanis szépen szavalt meg énekelt, úgyhogy bele lehetett látni a majdani nagy színésznőt, aki a família nevét dicsővé teheti, a szűkös, kispolgári kereteket meg semmissé.

(A szerepet amúgy duplikálták Billerék, Irén Margit nevű húga is színésznő lett.)

Úgyhogy taníttatták a lányt, színinövendék lett, majd 17 évesen megkezdte a pályát, először Székesfehérvárott, majd Kassán és Brassóban.

A kassai társulat direktora, Faragó Ödön nemcsak Biller Irén tehetségére figyelt fel, hanem egyéb adottságai is lázba hozták. Olyannyira, hogy el is vette feleségül a húszéves művésznőt.

Hiába lett azonban a vezető kegyeltje, a társulat első számú színésznője, Biller Irénnek is keményen kellett dolgoznia. Megint idézem az Esti Kurirt, aki idézi Billert: „Egy délelőtt […] három próbám is volt: egy dráma, egy operett, meg egy vígjáték. Délután az ifjúságnak játszunk klasszikus magyarokat, este pedig a nagyközönség előtt lépünk fel. Becsületszavamra mondom, hogy soha egy szabad percem nem volt és amikor férjhez mentem, felirt az ügyelő, mert az anyakönyvvezető miatt nem tudtam pontosan megjelenni a próbán.”

színésznő Kabos Gyula Fedák Sári Biller Irén Lila ákác
Forrás: Arcanum/Színházi Élet

Híre ekkor már Pestig ért

Időnként meg is hívták játszani. Pályáján a nagy áttörés 1922-ben következett be. Mivel az akkor megnyíló Fővárosi Operettszínházban nem igazán sikerült jól az első bemutató, előkaptak egy nemzetközi sikerdarabot, Kálmán Imre Tatárjárását, amit már 15 éve ismert és szeretett a közönség. Elhozták bele Kassáról Biller Irént, akihez nagy reményeket fűznek. Nem hiába, a közönség imádta! Úgyhogy maradt. Pesti színésznő lett. A zenés színházak kedvence. Legalábbis a rajongói odavoltak érte, mások meg ki nem állhatták.

Erősen megosztó személyiség volt, mondanánk ma. Hogy nagy ellenlábasa, Fedák Sári milyen jelzőkkel emlegette a háta mögött azt csak sejteni lehet. (Fedák sem volt egyszerű eset, ebben a korábbi cikkemben arról olvashatsz például, hogyan ment neki a világsztár Bánky Vilmának.)

Billert sem kellett félteni persze, odamondogatott ő is, ha szükségét érezte. Sok cirkusz volt körülötte, időnként kollégákkal is jól összeveszett. Az ujja köré csavarta a férfiakat, és ez sokakat irritált.

Azt beszélték a városban, hogy a nála jóval idősebb népjóléti miniszterrel, Vass Józseffel is kavart. Állítólag úgy bukott le a páros, hogy egy este egy rendőr megállította a Lánchídnál Biller Irén luxusautóját, és mikor rákérdezett, ki ül mellette (a homályban), azt válaszolta a színésznő szemtelenül, hogy a mamája.

Ha tényleg igaz a történet, valószínűleg nagyot nézett a rendőr, amikor a népjóléti miniszter végül felfedte kilétét az anyósülésen. (A sztori nemcsak szájhagyomány útján terjedt, hanem a lapok is megírták, és a parlamentben is napirendre került a kínos affér. ITT megnézheted magadnak Vass Józsefet.) 

 

Biller élvezte a figyelmet, a csillogást, de szép szemét már Bécsre vetette!

Egyszerre eltűnt a színházakból, napi húsz órán át tanulta a németet Váci utcai lakásán. Aláírt ugyanis egy bécsi színháznál. Állítólag, amikor megérkezett Bécsbe, levizsgáztatta az igazgató, és megdöbbenve tapasztalta, hogy úgy beszéli a nyelvet, mintha anyanyelve volna. Méltatta a kritika is: színészi képességeit nagyra értékelték.

Aztán más típusú hírek jöttek felőle: ripsz-ropsz újra férjhez ment. (Faragót, az első férjet még 1925-ben lepattintotta.)

Íme, a korabeli beszámoló: „…ma délben félegykor a IV. kerületi előljáróságon Biller Irén 34 éves szinésznő, budapesti lakos Komarovszky István anyakönyvvezető előtt házasságot kötött Fengel Sámuel 38 éves newyorki lakos, orvosi müszergyárossal. A nagyon gazdag amerikai gyáros Bécsben az osztrák Automobil Klub elnökének, báró Haymerle Rudolfnak a lakásán ismerkedett meg a magyar primadonnával. Haymerle báró a primadonna tiszteletére ebédet adott és ezen volt hivatalos Mr. Fengel is, aki üzleti összeköttetésben állott a bécsi arisztokratával. A többi azután ugy következett, ahogyan csak filmeken, regényekben és olyan operettekben láttuk, amelyekben Biller Irén játszotta a főszerepet. Hamupipőkét meglátja a királyfi, vagy ha tetszik, a szegény, de becsületes leányt a gróf — meglátni és megszeretni egy pillanat müve és aztán: hegyen-völgyön lakodalom. A főszerepet játszó Biller Irén alig néhány percet beszélgetett az amerikai üzletemberrel ezen az emlékezetes ebéden, mikor már a társaság tagjai észrevették, hogy Mr. Fengel komolyan érdeklődik a magyar szinésznő iránt. A párperces diskurzusból a végén többórás beszélgetés lett, amelynek eredményeként Mr. Sam Fengel megkérte Biller Irén kezét.

A primadonna eleinte nevetett a tulságosan amerikai izüs leánykérésen és – huszonnégyórai haladékot kért. Addig gondolkozott a dolgon. A határidő letelt és mivel ennek lejárta után Mr. Fengel ujból csak megkérte a primadonna kezét — Biller Irén igent mondott, annak ellenére, hogy tudta, ez az igen egyuttal azt is jelenti, hogy örökre lemond a szinpadról.”

színésznő Kabos Gyula Fedák Sári Biller Irén Lila ákác
Samuel Fengel és Biller Irén - Forrás: Arcanum/Színházi Élet

A Biller szülők már nem érték meg lányuk szerencséjét

Meghaltak addigra, ezt onnan tudom, hogy megírták a lapok azt is: a primadonna első útja újdonsült férjével a temetőbe vezetett, hogy az esküvőre kapott virágokat letegye szülei sírjára. Ezután Triesztbe utaztak, majd onnan áthajóztak az óceánon jövendő közös otthonukba. És boldogan éltek, amíg…

Amíg Biller Irén ki nem rúgta a milliomost. Négy évvel később már egy másik férfi felesége volt.

Hogy mi baja volt Fengel úrral, azt pontosan nem tudni, mindenesetre arra hivatkozott a bíróság előtt, amikor férje vagyonának zárolását indítványozta, hogy a férje durván beszél vele, és nem fizette ki az orvosi kezelését.

A válóper meglehetősen viharos volt, ugyanis Fengel vissza akarta szerezni a feleségét, Biller viszont már egy sármos, fiatal férfival élt, akihez sürgősen hozzá akart menni. (A férfit Ashton Stanley-nek hívták, és egy hotellánc-tulajdonos dinasztia egyetlen örököse volt.)

Trükkös megoldás született, a színésznő Mexikóba utazott, és ott mondatta ki a válást. Miután ez megtörtént, végre összeköthette az életét Stanley-vel, majd az ifjú házasok diadalittasan bevonultak Hollywoodba. Gyönyörű pár voltak, annyi szent. 

 

Hallgassuk meg a pesti kommentárt a történtekről: „Az ifjú férj, aki külsejére akár filmbonviván is lehetne, szüleinek szakmáját folytatja. Egyébként rendkívül szimpatikus fiú, elsőrendű sportsman, ideális atléta-alakkal. Billernél majdnem egy fejjel magasabb.

Az új asszony exterieurje azonban külön meglepetés lenne, illetve lesz a pestieknek. Akik a gömbölyded szubrettre emlékeznek, alig ismernék meg őt mostani légiesen karcsú formájában. Ez a fogyás azonban természetes torna eredménye volt. Biller… pardon, Mrs. Asthon Stanley egészséges, szoborszerűen szép, lányos alakját minden hollywoodi sztár megirígyelheti. Még nagyobb meglepetés lesz azonban a pesti operettszínházak kedvencének művészi fejlődése. Tudta, hogy ebben a hatalmas konkurrenciában csak úgy várhat rá új dicsőség, ha tanul. Tényleg az a helyzet, hogy Hollywoodban ma nincs hozzámérhető tánctehetség. Ha varieté-színpadokon akarna fellépni, a legnagyobb szám lenne.” (Színházi Élet, 1934/2.)

Habár a Fengel-éra idején Biller úgy nyilatkozott, hogy színésznői karrierjének vége („Ezentúl, ha színházba megyek, már csak a nézőtérről fogom végignézni az előadást”Pesti Napló, 1931. június 13.), két évvel a házasságkötés után meggondolta magát.

színésznő Kabos Gyula Fedák Sári Biller Irén Lila ákác
Forrás: findagrave.com

Mégsem bizonyult elegendőnek számára a semmitevés a pazar villában

Egy időre hazajött, dolgozott is, szerepelt például a Szép Ernő-regényből készült Lila ákác című 1934-es sikerfilmben (ő volt Hédi, a táncosnő, ITT csekkolhatod, egyszerűen imádni való a triójuk Kabos Gyulával, Ágay Irénnel – a tragikus sorsú színésznőről ITT írtam, Kabosról meg Gyárfás kollegina ITT.)

A harmincas évek végén azonban nemcsak a békének, de Biller Irén karrierjének is vége szakadt, visszavonult.

Színészként nem futott be Hollywoodban, de gazdag, nyugodt élete volt. Kilencvenkét évet élt, a magyarországi rendszerváltást még bevárta. Túlélte örökbe fogadott lányát is, pedig 54 évvel volt idősebb nála.

  

A hatvanas években járt utoljára Magyarországon. Megvacsorált egykori törzshelyén, a Gundelban, sóhajtozott kicsit a töltött karalábé felett, amit imádott, eltaxizott az Operettszínházhoz, majd visszatért Amerikába.

Forrás: ITT, valamint

Esti Kurir, 1931. június (9. évfolyam, 122–145. szám); 1931. 06. 14., 132. szám

Színházi Élet, 1934/2. szám

Pesti Napló, 1931. június (82. évfolyam, 122–145. szám), 1931. 06. 13., 131. szám

Kiemelt kép: findagrave.com

Kurucz Adrienn