A korosztályomból bárki tudná órákon át sorolni a Modern Talking-os élményeit, és sírva röhöghetnénk az akkori házibulik „vad” táncolásain, Dieter és a kontrasztja, az őt mégis tökéletesen kiegészítő Thomas Anders külsején, a mozdulataikon, a ruháikon, a hangjukon, a sok esetben nyelvtanilag is hibás angol szövegeken (nem mindegy?, úgysem értettük), az állandóan lifegő Nora nyakláncon, és nem utolsósorban a tipikusan pocsék nyolcvanas évek zenéjén. De Gyárfás Dorka már az értekezleten rávilágított, hogy a ma hatvanhét éves Dieter Bohlent ennyivel azért nem lehet elintézni, úgyhogy most nem a csonttá cikizésének irányába mennék el, hanem

ehelyett megpróbálom röhögések nélkül felfedni a német popipar máig megkerülhetetlen figurájának valós énjét (magamnak is drukkolok erősen!).

Nem másodszépfiú, nem csak háttérember

Vitathatatlan, hogy Dieter Bohlen figurája nem merül ki az egykori és a később újraalakuló és megint szétváló kéttagú fiúzenekar egykori szőke másodszépfiújáéban, aki a playback éneklés és gitározás közben másodpercenként idült mosollyal a levegőbe bokszolt „hatásos” színpadi elemként. 

 

A kis Dieter az észak-németországi Oldenburg mellett született, igazi jó tanuló volt, és már diákkorában zenélni kezdett: tulajdonképpen egész életében ez érdekelte igazán. Első sikereit azonban nem zenészként, hanem zeneszerzőként érte el. Huszonöt éves korától az Intersong nevű zeneműkiadó vállalatnál dolgozott, ahol számos, akkoriban sikeres német slágerénekesnek komponált – jó, általában B kategóriás – dalokat.

1984-ben azonban hatalmasat robbantottak a Modern Talkinggal, amiben már előadóként is óriási sikereket ért el.

Titkuk abban állt, hogy fiatalok voltak, „szépek”, és ügyesen követték a német slágerzene hagyományait (jaj!), igen egyszerű angol szövegekkel és a Bee Gees által a hetvenes években sikerre vitt, úgynevezett falzett énekhang ötvözésével teljesen új hangzást, az úgynevezett Hamburg Soundot hozták létre.

Ennek létjogosultsága kétségbe vonható ugyan, de sikere nem, hiszen öt, az eladási és a toplistákon egyaránt elő helyezett kislemezt jegyeztek sűrű egymásutánban. A You’re My Heart, You’re My Soul, You Can Win If You Want, Cheri Cheri Lady, Brother Louie, az Atlantis Is Calling és még jó pár nemzetközi sláger után, 1987-ben mégis feloszlott a dream team: elsősorban a Thomas felesége, Nora (a nyaklánc, tudjátok!) és Bohlen közötti személyes nézeteltérések miatt.

Modern Talking (Thomas Anders és Dieter Bohlen) – Forrás: Getty Images / s.e.t. / ullstein bild

A Modern Talking után és újra benne

Dieter megalapította a Blue System nevű, állítólag szintén pár nagy slágert gyártó együttesét, de nem ezzel erősítette meg máig fontos pozícióját a német és nemzetközi popszakma első vagy másodvonalában.

Más ismert zenészek producereként is sikeressé vált, többek közt felfedezte C. C. Catchet (gyanítom, hogy a fodrászuk is közös volt, bocs!), a Smokie együttes korábbi frontembere, Chris Norman is az ő segítségével tért vissza a köztudatba a Tetthely-sorozat betétdalával, a Midnight Ladyvel, és ezzel párhuzamosan pedig Dieter szerepet kapott a sorozatban.

Bonnie Tylerrel is dolgozott együtt, ennek három nagylemez lett az eredménye, plusz Bonnie lemezeladási rekordot döntött Németországban, több Bohlen által írt dal is első helyre került néhány ország slágerlistáján. Bitterblue című albuma Norvégiában négyszeres platinalemez lett. 

 

Szóval Dieter alaposan bedolgozta magát a popszakmába – annak ellenére, hogy például pont C. C. Catchcsel egy komolyabb pereskedés után váltak el útjaik –, és amikor eljött a nosztalgiázás pillanata (vagy csak a pénz volt fogyóban?), 1998-ban újra összeállt a szépfiúduó, kissé avíttas változatban erőszakolták meg újra a saját maguk és mások fiatalkorát egészen 2003-ig, amikor is újabb belső ellentétek miatt ismét elváltak útjaik, bár én nem merném biztosan kijelenteni, hogy végleg.

Forrás: Getty Images / Cover Press / ullstein bild

A producer

Dieter ekkor már a Deutschland sucht den Superstar (a német Megasztár) tehetségkutató műsor zsűritagja, és az ott felfedezettek lemezeinek producere volt, ami sok millió eladott lemezt és tekintélyes jogdíjat is hozott számára.

Munkásságát egyébként sokan erősen vitatják, többen is megvádolták plágiummal, nemcsak a zene, hanem még az énekhangjuk (!) ellopásával is,

ezzel együtt is vitathatatlan, hogy ő az utóbbi évtizedek legsikeresebb német zeneszerző-producere, amit a százhatvanmillió feletti példányszámú lemezeladás mellett számos díjjal, így a Media Control szervezet elismerésével és a (még ma is megjelenő!) Bravo magazin Platina Otto életműdíjával is honoráltak.

Forrás: Getty Images / Friedemann Vogel

A Casanova és a „nagy író”

A díjai közül számomra nem ez a legérdekesebb, de hogy odáig eljussunk, kell még egy kis bulvár az életéből. Lehet, hogy tizenévesként pár hétig rajongtam érte, de azért ha ezen az időszakon kívül bárki megkérdezi tőlem, hogy „te, szerinted szexi a Dieter?”, akkor biztos röhögőgörcsöt kapok.

Na de ezzel nagyon sok nő nincs így: a mai napig hangos a sajtó a csábításaitól, nők ezrei imádják (tudom, státusz, pénz, kedves mosoly, hírnév), és igen sok botrány is övezte az életét. Nemrég azt nyilatkozta, hogy még kilencvenévesen is tervben van nála a gyereknemzés, pedig már ma is sok ex és gyerek veszekedhet majd az örökségen.

Első feleségétől, Erikától három gyereke született, 1989-es válásuk után több szempontból is felfedezte Nadja Abd el Farragot (háttérénekese lett, majd tévés személyiség és zenész), tőle 1996-ban különvált egy egy hónapig tartó házasság kedvéért, majd gyorsan vissza is cuccolt még négy évre. Ezután egy szintén régebbi barátnővel melegítette fel a kapcsolatát egy fiúgyermek erejéig, majd Fatma Carina Walzcal cuccolt össze, akitől egy fia és egy lánya is született. Mindeközben azért nem tétlenkedett, megannyi hódítást tudhat magáénak. Egy kis szaftos részlet, hogy eget és földet rengető szerelmi kalandba keveredik „Rambo” Stallone akkori feleségével, a „nőstényállat” Brigitte Nielsennel, de a figurára jellemző módon, minden ágyjelenetnél attól retteg, hogy rájuk nyit az erős fiú a filmekből…

Hogy mindezt honnan lehet tudni? Egyszerű a válasz:

Dieter Bohlen mindig tudta, hogy mi a népszerűség titka.

A recept szerint lehetőleg hetente érdemes valamiféle hírrel, botránnyal, beszólással, szerelmi kalanddal az újságok címlapjára kerülni. De ha a hajó süllyedni látszik, akkor a legjobb előrukkolni egy életrajzi könyvvel, az tuti recept. 2002-ben meg is jelent első könyve, a Nichts als die Wahrheit (Csak a színtiszta igazat), és láss csodát, Günter Grass helyett inkább őt olvasták a népek, olyannyira, hogy 2003-ban megkapja érte az Arany toll-díjat is, ami igazán meglepő, hiszen sejthető, hogy nem jeles irodalmi alkotásról van szó. De semmi sem bizonyítja jobban az állítást, miszerint

amihez Dieter Bohlen nyúl, arannyá válik.

A könyv amúgy valóban szolgál érdekességekkel. Dieter fiatalkorában – rövid ideig ugyan, de – tagja volt a kommunista pártnak, és marxista–leninista ifjúsági szervezetének is. Persze jóval eme időszaka után, 1989-ben turnéra indultak a Szovjetunióba, ahol elnyerte az év legsikeresebb művészének járó díjat. A díjat Mihail Gorbacsov adta át, Raisza Gorbacsova meg őszinte lelkesedéssel rebegte, hogy „Gyiter, ja ljublju vász!” („Nagyon kedvelem magát, Dieter!”).

Forrás: Getty Images / Mathis Wienand

Még könyvek, még botrányok

Aki még ennél is többet szeretne megtudni a szőke szépfiú életéről, annak nemcsak ez a műve, hanem a következő kettő is segítségül szolgálhat.

Második könyvével, a Hinter den Kulissennel (A kulisszák mögött) egy szép nagy pert is magára húzott Thomas Andersszel, amiben a barna szépfiú hatvanezer eurót perelt ki egykori társából, plusz azt a végzést, hogy a rá vonatkozó részt fekete filccel ki kell húzni az összes, még el nem adott példányból.

A harmadik könyvének címe, a Der Bohlenweg – Planieren statt Sanieren tulajdonképpen egy szójáték: a Bohlenweg egy pallóval lerakott út, meg persze az ő útja-módja is. A Planieren statt Sanieren jelentése pedig elegyengetni, egyengetni (le)rombolás helyett. Ebben a könyvében a fiatalságot szeretné megmenteni, de jókora közhelyeket pufogtat a mallorcai villájából…

Ugye, nem kell mondanom, hogy ezt is vették és veszik a mai napig, mint a cukrot?

Az amerikai álom német kivitelben

Szerintem, ha Amerikába születik ez a Dieter fiú, bármennyire ellentmondásos figura is, egészen biztosan naponta olvashatnánk a híreket róla és legújabb szakmai, illetve magánéleti kalandozásairól. Így azért leginkább megmaradt a németeknek, és nekünk meg egy furcsa élmény arról, hogyha valaki nagyon akarja, akkor beég a retinánkba és még a hallójáratainkba is.

Isten éltesse Dieter Bohlent, egyszersmind bocsássa meg neki a frizuráit!

Marossy Kriszta

Kiemelt kép: Getty Images / Andreas Rentz