A párnázott vállrészek, a válltömés divatba hozója, a szürrealista divat megteremtője volt Schiaparelli, aki először merészelt például sokkoló rózsaszínben ruhát tervezni, de a nevéhez fűződik – Dalíval való barátságának köszönhetően – a híres fiókos ruha, vagy a Lobster-dress (azaz homárruha) is. Elképesztő geometrikus mintázatok, barokk tükrök mint díszítőelem, páncélos elemek, fekete bőrkesztyű piros körmökkel, rózsaszín bársonyból készített, agy alakú kalap, eszméletlen formájú gombok (például mogyoró, vagy lakat) – mind-mind az ő fejéből pattantak ki.

De mit üzen a formabontó divat, mit köszönhetünk neki a válltöméseken (amik most ismét hatalmas divatnak örvendenek), és a culotte nadrágon (szintúgy nagyon trendi a bő szárú fazon) kívül? Egyáltalán: meg kell köszönni a formabontóságot? Persze hogy meg kell, pláne ha a ma is nevét viselő divatház minden kollekciójával a tervezőnő emléke előtt tiszteleg. A Schiaparelli-ház bő ötven évig nem üzemelt, Elsa nyugdíjas éveiben pedig már nem tervezett egyáltalán. 2006-ban vásárolták meg a márkanévhez fűződő jogokat, és 2014-ben indultak az első kollekcióval, több ízben is fejet hajtva a nagy előd előtt. Lássuk, mit mesélnek a mai Schiaparelli-ruhák!

Nagy vállak, bő nadrágok, széles övek és a sokkoló rózsaszín

A 2014-es őszi–téli haute couture kollekció darabjai

A 2014-es kollekcióban helyet kapnak a hangsúlyos váll- és karmegoldások, amely (szó szerint) vaskosan hozzátett a válltömés és az erőteljes karrészek újrahódításához a divatüzletek polcain. Imádjuk, én legalábbis! Számomra egy hangsúlyos vállrész azt üzeni: itt vagyok, vegyél észre, az erőmet akarom kifejezni, határozottságot akarok sugározni. Aki pedig e mellé még felvesz egy erőteljes pinket, az az aduász. Nem hiába nevezték 1937-ben ezt az árnyalatot sokkolónak, hiszen senkinek nem jutott eszébe addig ez a frivol szín a ruhákon.

Igaz, most se tudja akárki viselni. 

Terítékem a ruhámon (de nem úgy, hogy leetted magad)

A 2016-os tavaszi–nyári haute couture kollekció darabjai

Szerintem ez a Schiaparelli-ház egyik legizgalmasabb kollekciója, legalábbis ami a mintákat illeti. Egyrészt megjelenik a homármotívum, amiről a következő kollekciónál részletesebben mesélek, másrészt kinek jutna eszébe egy terítékből ruhamintát készíteni? Annyira szürreál, annyira király, hogy simán felvenném. 

Ehhez igazán még a képzelőerőt se kell túlságosan szabadjára engedni, valóságos történeteket olvashatunk le az öltözékekről. Az egész egy kicsit Alice elvarázsolt Csodaországára emlékeztet engem, ahol Fehér Nyúl nemsokára megérkezik a vendégségbe, megemeli a kalapját, és teát kér. 

Ha már homár, legyen ruhán

A 2017-es tavaszi–nyári haute couture kollekció darabjai

Elsa Schiaparellit híres barátság fűzte Salvador Dalíhoz, akinek segítségével megalkotta a Homár-ruhát 1937-ben. (Az eredetit ITT nézhetitek meg.) A ruha hatalmas sikert aratott, és nemcsak azért, mert Dalí segítségével tervezték a motívumot a meglehetősen egyszerű, fehér organzaruhára, hanem mert Wallis Simpsonon fotózták benne a Vogue-nak. (Akinek nem ugrik be Simpson, ő volt VIII. Eduárd brit király felesége, akinek kedvéért lemondott a trónról.)

De ennek a 2017-es kollekciónak nemcsak a homáros ruha része az izgalmas, hanem a többi motívum is, amely mind Schiaparelli fantáziavilágát, és a szürrealista festészetet idézi meg. A történet pedig a részletekben rejlik: figyeld csak az üresen hagyott szívet a vörös kézben a bal oldali képen, vagy az egymás felé forduló arcokat! Zseniális!

Állati fejdíszek, szerelmeskedő flamingók, és a tervezőnő monumentális arcképe

A 2018-as őszi–téli haute couture kollekció darabjai

A páncélos megoldásokat szintúgy az olasz tervező dobta először a piacra, a saját képmását viszont egész biztos nem tette volna a ruhára, talán előbb Dalíét, viszont vegyük ezt egy főhajtásnak előtte.

A második szettről viszont akaratlanul is eszembe jut a Guernica című Picasso-festmény, amely az ártatlan civilek véráldozatára emlékezik. Talán az állati maszkba bújtatott modellek itt arra is utalhatnak, hogyan uralkodik a civilizáció a természet felett. 

Lélegzőtüdő-dísz, fényes páncélok, buja részletek

A 2021-es tavaszi–nyári haute couture kollekció darabjai

2019-ben Daniel Roseberry vette át a divatház kreatív direktori posztját, és elkezdődött egy új aranykor. Szó szerint. A következő két említett kollekció minden eleme valóságos mese, ráadásul különálló történetvezetéssel. Az idei cannes-i filmfesztiválon Bella Hadid topmodell viselte a tüdőt formáló ékszerruhát (ITT nézhetitek meg). Sokat cikkezett róla a világsajtó, hogy mennyire egyedi, eredeti, csodálatos szettet öltött magára. Hogy mi az üzenet? Értelmezhetjük sokféleképpen: én úgy, hogy ezek az évtizedek talán az utolsó lélegzetvételei ennek a világnak.

De érdemes megvizsgálni a többi darabot is, ide most csak a kedvenceimet vettem be, bár minden egyes ruha külön figyelemre méltó. A kezet és ajkakat (Dalítól szintén) formáló öv a fényes páncélruhán, a szarvakban végződő ruhagallér, vagy a konkrét páncél igazi örömünnepe a divatnak. Zseniális, egyedülálló és maradandó, utánozhatatlan is.

Szoptató anya, kígyók és lakatok

A 2021-es őszi–téli haute couture kollekció darabjai

Az aranyba öntött kisded az aranyba öntött emlőn nem éppen szokványos kiegészítő, pláne ha egy glóriát is viselünk közben. Ezer üzenet egy ruhában, kiállás a nyilvános szoptatás mellett, az anyaság szentségének jelképe, vagy épp az anyává válás választásának lehetőségéé. 

A lakattal lezárt fiókos elemek megidézik a Dalí inspirálta fiókos ruhát még a schiaparellis időkből, a kígyó fülbevaló és a vörös-fekete estélyi pedig az igazi kedvencem: erőt, tekintélyt sugároz, ha színpadra vinném Ádám és Éva történetét, ez a jelmez menne a kígyóra.

Schiaparelli az egyik úttörője volt annak, hogy a divat soha sem unalmas, nincsenek benne szabályok, és aki igazán eredetit akar alkotni, annak ki kell lépnie az összes létező komfortzónájából. A nevével fémjelzett divatház az elmúlt években a legextravagánsabb kreációkat szállította, és olyan jeles eseményeken viselik a darabjait, mint például az elnöki beiktatási ceremónia (Lady Gaga békegalambos estélyije, ITT írtam róla.)

Úgy nézd ezeket a ruhákat, hogy a divat történeteket mesél, és te is történetmesélővé válsz azzal, amit és ahogyan viselsz. Még akkor is, ha azt mondod, „te csak úgy felkaptál valamit”.

Szentesi Éva

Forrás: ITT, ITT, ITT és ITT