Ezek a ruhák a történetmesélésről szólnak – 131 éve született a válltömés divatba hozója, Elsa Schiaparelli

Nem értek egyet azzal, ha valaki a nagyközönség számára esetleg értelmezhetetlenebb ruhákon háborodik fel. A divattervezők műalkotásokat hoznak létre (mindenki döntse el, szerinte ki milyen minőségűt), nem praktikus holmikat, amikben leszaladsz a sarki boltba. A divat ebben az értelemben a történetmesélésről szól. Pontosabban ebben az értelemben is, hiszen akik viselik a tervezők által közvetlenül vagy közvetve megalkotott ruhákat, azok is történeteket mesélnek (legfeljebb nem tudnak róla). Az egyik legnagyobb történetmesélő a 131 évvel ezelőtt született, olasz származású Elsa Schiaparelli volt, aki különleges látásmódot hagyott örökül divatháza utódainak, ők pedig máris bebizonyították, hogy méltók a nevére. Lássuk, miről mesélnek Schiaparelliéknél! Szentesi Éva írása.
–
A párnázott vállrészek, a válltömés divatba hozója, a szürrealista divat megteremtője volt Schiaparelli, aki először merészelt például sokkoló rózsaszínben ruhát tervezni, de a nevéhez fűződik – Dalíval való barátságának köszönhetően – a híres fiókos ruha, vagy a Lobster-dress (azaz homárruha) is. Elképesztő geometrikus mintázatok, barokk tükrök mint díszítőelem, páncélos elemek, fekete bőrkesztyű piros körmökkel, rózsaszín bársonyból készített, agy alakú kalap, eszméletlen formájú gombok (például mogyoró, vagy lakat) – mind-mind az ő fejéből pattantak ki.
De mit üzen a formabontó divat, mit köszönhetünk neki a válltöméseken (amik most ismét hatalmas divatnak örvendenek), és a culotte nadrágon (szintúgy nagyon trendi a bő szárú fazon) kívül? Egyáltalán: meg kell köszönni a formabontóságot? Persze hogy meg kell, pláne ha a ma is nevét viselő divatház minden kollekciójával a tervezőnő emléke előtt tiszteleg. A Schiaparelli-ház bő ötven évig nem üzemelt, Elsa nyugdíjas éveiben pedig már nem tervezett egyáltalán. 2006-ban vásárolták meg a márkanévhez fűződő jogokat, és 2014-ben indultak az első kollekcióval, több ízben is fejet hajtva a nagy előd előtt. Lássuk, mit mesélnek a mai Schiaparelli-ruhák!
Nagy vállak, bő nadrágok, széles övek és a sokkoló rózsaszín
A 2014-es kollekcióban helyet kapnak a hangsúlyos váll- és karmegoldások, amely (szó szerint) vaskosan hozzátett a válltömés és az erőteljes karrészek újrahódításához a divatüzletek polcain. Imádjuk, én legalábbis! Számomra egy hangsúlyos vállrész azt üzeni: itt vagyok, vegyél észre, az erőmet akarom kifejezni, határozottságot akarok sugározni. Aki pedig e mellé még felvesz egy erőteljes pinket, az az aduász. Nem hiába nevezték 1937-ben ezt az árnyalatot sokkolónak, hiszen senkinek nem jutott eszébe addig ez a frivol szín a ruhákon.
Igaz, most se tudja akárki viselni.
Terítékem a ruhámon (de nem úgy, hogy leetted magad)
Szerintem ez a Schiaparelli-ház egyik legizgalmasabb kollekciója, legalábbis ami a mintákat illeti. Egyrészt megjelenik a homármotívum, amiről a következő kollekciónál részletesebben mesélek, másrészt kinek jutna eszébe egy terítékből ruhamintát készíteni? Annyira szürreál, annyira király, hogy simán felvenném.
Ehhez igazán még a képzelőerőt se kell túlságosan szabadjára engedni, valóságos történeteket olvashatunk le az öltözékekről. Az egész egy kicsit Alice elvarázsolt Csodaországára emlékeztet engem, ahol Fehér Nyúl nemsokára megérkezik a vendégségbe, megemeli a kalapját, és teát kér.
Ha már homár, legyen ruhán
Elsa Schiaparellit híres barátság fűzte Salvador Dalíhoz, akinek segítségével megalkotta a Homár-ruhát 1937-ben. (Az eredetit ITT nézhetitek meg.) A ruha hatalmas sikert aratott, és nemcsak azért, mert Dalí segítségével tervezték a motívumot a meglehetősen egyszerű, fehér organzaruhára, hanem mert Wallis Simpsonon fotózták benne a Vogue-nak. (Akinek nem ugrik be Simpson, ő volt VIII. Eduárd brit király felesége, akinek kedvéért lemondott a trónról.)
De ennek a 2017-es kollekciónak nemcsak a homáros ruha része az izgalmas, hanem a többi motívum is, amely mind Schiaparelli fantáziavilágát, és a szürrealista festészetet idézi meg. A történet pedig a részletekben rejlik: figyeld csak az üresen hagyott szívet a vörös kézben a bal oldali képen, vagy az egymás felé forduló arcokat! Zseniális!
Állati fejdíszek, szerelmeskedő flamingók, és a tervezőnő monumentális arcképe
A páncélos megoldásokat szintúgy az olasz tervező dobta először a piacra, a saját képmását viszont egész biztos nem tette volna a ruhára, talán előbb Dalíét, viszont vegyük ezt egy főhajtásnak előtte.
A második szettről viszont akaratlanul is eszembe jut a Guernica című Picasso-festmény, amely az ártatlan civilek véráldozatára emlékezik. Talán az állati maszkba bújtatott modellek itt arra is utalhatnak, hogyan uralkodik a civilizáció a természet felett.
Lélegzőtüdő-dísz, fényes páncélok, buja részletek
2019-ben Daniel Roseberry vette át a divatház kreatív direktori posztját, és elkezdődött egy új aranykor. Szó szerint. A következő két említett kollekció minden eleme valóságos mese, ráadásul különálló történetvezetéssel. Az idei cannes-i filmfesztiválon Bella Hadid topmodell viselte a tüdőt formáló ékszerruhát (ITT nézhetitek meg). Sokat cikkezett róla a világsajtó, hogy mennyire egyedi, eredeti, csodálatos szettet öltött magára. Hogy mi az üzenet? Értelmezhetjük sokféleképpen: én úgy, hogy ezek az évtizedek talán az utolsó lélegzetvételei ennek a világnak.
De érdemes megvizsgálni a többi darabot is, ide most csak a kedvenceimet vettem be, bár minden egyes ruha külön figyelemre méltó. A kezet és ajkakat (Dalítól szintén) formáló öv a fényes páncélruhán, a szarvakban végződő ruhagallér, vagy a konkrét páncél igazi örömünnepe a divatnak. Zseniális, egyedülálló és maradandó, utánozhatatlan is.
Szoptató anya, kígyók és lakatok
Az aranyba öntött kisded az aranyba öntött emlőn nem éppen szokványos kiegészítő, pláne ha egy glóriát is viselünk közben. Ezer üzenet egy ruhában, kiállás a nyilvános szoptatás mellett, az anyaság szentségének jelképe, vagy épp az anyává válás választásának lehetőségéé.
A lakattal lezárt fiókos elemek megidézik a Dalí inspirálta fiókos ruhát még a schiaparellis időkből, a kígyó fülbevaló és a vörös-fekete estélyi pedig az igazi kedvencem: erőt, tekintélyt sugároz, ha színpadra vinném Ádám és Éva történetét, ez a jelmez menne a kígyóra.
Schiaparelli az egyik úttörője volt annak, hogy a divat soha sem unalmas, nincsenek benne szabályok, és aki igazán eredetit akar alkotni, annak ki kell lépnie az összes létező komfortzónájából. A nevével fémjelzett divatház az elmúlt években a legextravagánsabb kreációkat szállította, és olyan jeles eseményeken viselik a darabjait, mint például az elnöki beiktatási ceremónia (Lady Gaga békegalambos estélyije, ITT írtam róla.)
Úgy nézd ezeket a ruhákat, hogy a divat történeteket mesél, és te is történetmesélővé válsz azzal, amit és ahogyan viselsz. Még akkor is, ha azt mondod, „te csak úgy felkaptál valamit”.
Szentesi Éva