Bár hozzánk nem érkezett annyiféle Barbie a kilencvenes évek elején, mint amekkora a gyártócég kínálata volt már akkor is, de egészen kiskoromtól álmodoztam arról, milyen jó lenne, ha nekem is lehetne ilyen babám.

Sosem felejtem el, ahogy csillogó és kissé könnyes szemmel ácsorogtam a nagy nyíregyházi Skála közepén, és néztem a hatalmas rózsaszín polcra, ahová feltornyozták a sok Barbie babát. Apám meg mondta, hogy nem kaphatok olyat. Majd belegebedtem, hogy nem lehet az enyém. Annyira varázslatosnak és elérhetetlennek tűnt, annyira szépnek, nem e világinak, hogy azonnal akartam. Ha jól emlékszem, rendesen hisztiztem is érte.

Aztán az egyik karácsonyra megkaptam. Ott volt teljes valójában, csodálatosan szőke hajjal, karcsún, szép ruhában. És nagyon imádtam.

De miért volt ennyire fontos, hogy legyen ilyen babám? Miért akarja a világon millió kislány, hogy Barbie baba legyen a karácsonyfa alatt? Miért olyan hőn áhított tárgy ez a játék baba? Mit tudsz te, Barbie?

Az utóbbi években elég sok vád éri amiatt, hogy valószerűtlen képet fest a nőkről. Sajnos ez igaz is, bár a játékgyártó abszolút fejlődő tendenciát mutat. A végtelenül hosszú lábak, a lehetetlen vékonyságú derék, a szabályos mellek, és a sűrű, szőke hajzuhatag egy elérhetetlen nőalakot állít példaként a kislányok elé.

Ezzel sajnos nem lehet vitatkozni, annál is kevésbé, mivel – bár elvétve, de – vannak olyan elrettentő példák, amelyek szerint egy-egy megrögzött rajongó Barbie képmására operáltatta magát. (Nem mintha csak ez lenne a hatása, és az is biztos, hogy az összes önképzavart nem lehet a Mattel számlájára írni.)

Valeria Lukjanova nevével biztosan találkoztatok már. Ő egy ukrán származású modell, aki szinte a megszólalásig hasonlít a Barbie-ra, és nagyjából úgy is éli az életét.

Saját bevallása szerint nem sok mindent csinál (tehát nem kétkezi munkával keresi a kenyerét, és nem is szellemi szabadfoglalkozású), hanem azzal kezdődik a napja, hogy két órán át festegeti magát, aztán meditál, sétálgat, ebédel, várja a párját, majd este vacsorázik és ágyba bújik.

De nem ő az egyedüli, aki a való életben is Barbie akar lenni. A híres baba párja, Ken is népszerű átalakulási minta. A jelenleg leghíresebb „élő Ken” egy Rodrigo Alves nevű férfi, aki sok száz milliót költött már a külsejére. Más kérdés, hogy ezek az átalakulások mennyire sikerültek, vagy mennyire gusztusosak, illetve ijesztők. De ami még fontosabb kérdés, hogy milyen psziché kell ahhoz, hogy valaki erre vállalkozzon.

De nézzük, maga Barbie milyen átalakuláson ment át az elmúlt hatvan évben!

Piacra dobásának pillanatában a kornak megfelelő frizurával, fekete-fehér csíkos fürdőruhában, pirosra festett szájjal lépett le a futószalagról. Az alapkoncepció abból fakadt, hogy a Mattel cég tulajdonosának felesége, bizonyos Ruth Handler figyelte játék közben a kislányát, Barbarát, ahogyan a papírból kivágható ruhákba öltözteti a babáit, és eszébe jutott az ős-Barbie ötlete:

miért ne lehetne olyan játékot gyártani, ami hasonlít egy felnőtt nőre, és bármikor öltöztethetik a gyerekek?

Szóval Barbie eredeti funkciója az volt, hogy divatbaba legyen, amire ruhákat lehet aggatni.

Sokáig nem is használták másként: a kor ízlésének megfelelő rucikba öltöztették, és ettől lett a gyerekek millióinak kedvence. Az első évben háromszázötvenezer darabot adtak el belőle csak az Egyesült Államokban. Kapott maga mellé barátnőt, udvarlót, később gyereket is. Aztán szinte az összes elképzelhető kelléket meg lehetett hozzá venni, a rózsaszínű luxusháztól és álomautótól kezdve a kutyán át a millió kiegészítőig.

Az első színes bőrű Barbie-ra tíz évet kellett válni, de azóta van már latin származásútól kezdve mindenféle nemzetiségű baba, illetve a foglalkozását tekintve is széles pályán mozog manapság.

A képre kattintva lapozhatóvá válik a galéria:

Forrás: Mattel, Inc.

Nagyon érdekes, hogy míg kezdetben csak nővérke, légiutas-kísérő vagy énekesnő lehetett a Barbie, később egészen változatos és színes foglalkozásokat kölcsönöztek neki a tervezők, követve a korszellemet. Mára az összes elképzelhető foglalkozást űzi, talán csak a bányász nem volt még. De mérnök, asztronauta, üzletasszony, képviselő vagy természettudós, egyszóval szinte minden.

Az is érdekes, hogy míg a kilencvenes években simán csak dolgozó lány Barbie-t dobtak a piacra, addig manapság pontosan megnevezik a feladatkörét és a képesítését.

De mi a helyzet a sokat támadott álomalakkal? Nos, manapság mindenféle méretben megtalálhatók ezek a babák, nem csak a karcsú, hosszú combú szőke verziót gyártják, bár meglehet, hogy még mindig ez a legnépszerűbb. Van alacsonyabb, vastagabb combú, molett Barbie is, de létezik kerekesszékes változatban is. 

A Barbie tehát óriási változáson ment át az elmúlt évtizedekben. A Mattel legnépszerűbb játéka a mai napig őrülten divatos, és kibírta a támadásokat, sőt nemhogy nem veszett el bennük, hanem képes volt arra, amire sokan nem: hajlandó volt a világgal együtt változni és fejlődni. 

Boldog szülinapot, Barbie baba!

Szentesi Éva

Kiemelt kép:  Mattel, Inc.