Már korábban is említettem, hogy imádok divatanyagokat készíteni. Az ilyen gyűjtéseket egy teljes napos kutatás előzi meg, mert az elmúlt kilencven év Oscar-gáláinak belépőit nem egyszerű áttekinteni, már csak azért sem, mert ahogy haladunk visszafelé az időben, egyre kevesebb a fennmaradt fotóanyag, vagy egyre rosszabb minőségű. Én mégis ámulattal nosztalgiáztam a csodás estélyiken, amelyeken keresztül valóságos időutazást élhettem meg.

Csodálatos dolog a divat, ahogyan az embereket, a személyiségeket, a korokat  visszatükrözi. Szembesít azzal, mennyit változott a világ, a közvélemény, a trendek, a nőkhöz való viszony, és a nők ereje az elmúlt közel száz évben.

Az utóbbi években különösen felerősödött az a trend, hogy a ruhának üzenete is van (pláne, ha külön applikálnak is rá, lásd Times Up-kitűzők), és azt se felejtsük el, hogy ez egy több milliárd dolláros iparág, amiben a sztárok jelentik a legjobb hirdetőfelületet.

Az Academy of Motion Picture Arts and Sciences szerint az Oscar-gálát több százmillióan nézik a világ 225 országában, a reklámfelület értéke tehát hatalmas. Egy 2015-ös adat szerint a Facebookon 21 millió ember tagelte az Oscar szót körülbelül 58 millió alkalommal (csak abban az évben), de a Twitteren még ennél is több, ott ez a szám 800 millió volt. Gondolhatjátok, hogy négy év alatt ezek a számok csak emelkedtek.

Arról nem is beszélve, hány magazin, hírportál foglalkozik a gálával világszerte, és mindig kiemelik a színésznők ruháit.

Kidman a világ legdrágább Oscar-ruhájában
Kidman a világ legdrágább Oscar-ruhájában

Csúcskategóriások

A legeslegdrágább Oscar-belépő a gála történetében Nicole Kidmané volt, aki az 1997-es  díjátadón viselte a John Galliano által tervezett, 512 millió forintot érő Christian Dior-darabot. (Ez a ruha nálam fel sem került a listára, pedig rajongok Gallianóért… A legtöbb best of-listán természetesen ott van ez a darab.)

De Cate Blanchett 2007-es, Swarovski-kristályokkal borított Armani Privé-ruhája sem volt éppen olcsó: ez 51 millióba került, amihez képest Lupity Nyong’o 6000 igazgyönggyel díszített Calvin Klein-rucija igazán „diszkont” termék: „csak” 28 millióba került. (Ezeket láthatjátok alább a galériában).

Persze a legtöbb ruha nem ennyire borsos árú, sőt, vannak olyan darabok is, amelyek az úgynevezett negatív listákra kerülnek fel. Az egyik ilyen történetesen az én személyes kedvencem: Angelina Jolie 2000-es talpig fekete, Morticia Addamsre emlékeztető gálaruhája, amit a kritikusok szétszedtek. (Persze lehet, hogy nálam is többet nyom a latban a ruhát viselő nő akkori személyisége, az, hogy vad, zabolátlan, szabad, tehetséges és lenyűgöző.) 

	 Angelina Jolie 2000-ben nyerte meg a legjobb mellékszereplő színésznőnek járó díjat az Észvesztőben nyújtott alakításáért
Angelina Jolie 2000-ben nyerte meg a legjobb mellékszereplő színésznőnek járó díjat az Észvesztőben nyújtott alakításáért

De ha minden idők összes Oscar-ruhája közül kellene választanom egyet, lehet, hogy inkább Hillary Swank 2005-ös Guy Laroche-ruhájára szavaznék. Annak színe, szabása, ízlésessége, és benne a nő… nálam elnyerte a trófeát, de más oldalakon is sokszor ő az abszolút győztes. A második helyre Brie Larson 2017-es Oscar de la Renta-estélyijét, a harmadikra pedig Jessica Chastain 2013-as Giorgio Armani-ruháját tenném.

Az elmúlt kilencven év általam válogatott legjobb Oscar-ruháit a képre kattintva tekintheted meg:

Ha végiglapozod a gyűjtést, megfigyelhetsz egy összefüggést: az én ízlésem szerinti legszebb ruhák az Armani-, a Versace-, a Givenchy- és a Valentino-házakból kerültek ki. És a viselőik között többször megtalálni Cate Blanchettet, Jessica Chastaint, Angelina Jolie-t vagy Anne Hathawayt. 

Hogy egy ruha hogyan jut el egy színésznőhöz, ki segít neki a kiválasztásában, és kell-e fizetnie érte, az változó. Előnyösebb helyzetben vannak természetesen a leghíresebb, legmenőbb és aktuális jelöléssel rendelkező színésznők. Felbecsülhetetlen erejű reklám például, ha Angelina Jolie vagy Jennifer Lawrence visel egy ruhát, hiszen róluk biztos mindenhol szót ejtenek. Az is gyakori, hogy egy színésznőnek szerződése van egy divatházzal, amiben benne foglaltatik, hogy az adott márkanév alatti kollekcióból kell választania. Épp Jennifer Lawrence mondta a 2015-ös Golden Globe-on, hogy 

„Christian Dior, haute couture – Nem tudom, mit jelent, de muszáj volt mondanom”.

Nos, igen, édes teher ez. Nagy vonakodva persze én is vállalkoznék rá, hogy Diort viseljek. Pláne, ha még sok millió dollárt is fizetnének érte.

Arról nem szivárognak ki hírek, hogy ezek a ruhák kölcsönbe-, ajándékba- vagy pénzért járnak az adott személynek, feltehetően ez is, az is előfordul.

Ami biztos, hogy aznap és másnap mindenki róluk fog beszélni. Így muszáj kitenniük magukért, ha már egyszer rajtuk a világ szeme. És miután végig-, ki-, fel- meg bevonultak a vörös szőnyegen/Kodak Színház lépcsőjén/a gála színpadára, és mindezt meg is örökítették a fotósok, utána már nem tudnak rajta javítani (ha valami rosszul sült el) sem a tervezők, sem a stylistok, de még a színésznők sem.

Persze… a ruha az csak ruha, pont. Semmit nem von le a színészi teljesítményükből, és hozzá sem tesz.

Márpedig az Oscar alapvetően egy filmes elismerés, ami a szakmai teljesítményért jár. Úgyhogy Hajrá, Oscar! Február 25-én reggel én is jövök egy aktuális értékelővel.

Szentesi Éva

Források: ITT, ITT és ITT

Képek: Getty Images, Vogue