Ma már a nagyvállalatok és sok befutott influenszer mögött is profi csapat áll, amely segít a lehető legnagyobb elérést produkálni az adott Insta-felület számára. Kezdő vállalkozók, véleményvezérek, bloggerek és vloggerek ezt azonban csak a legritkább esetben engedhetik meg maguknak. Hogy felvehesd a versenyt, összegyűjtöttem néhány jótanácsot, amivel sikeresebbé teheted a profilodat.

Világtrendek

Először is kezdjük nagyban a vizsgálódást: egymilliárd ember havonta legalább egyszer körülnéz az Instagramon, ennek pedig a fele, ötszázmillió felhasználó napi rendszerességgel csekkolja a felületet, és átlagosan huszonnyolc percet tölt az itt elérhető tartalmak böngészésével.

Az aktív profillal rendelkezők ötvenkét százaléka nő, értelemszerűen negyvennyolc százaléka a férfi felhasználó, és egyértelműen a fiatalok körében hasít az alkalmazás, ugyanis az aktív felhasználók hetvenegy százaléka még nincs harmincöt éves.

Az egyik legjobban menő Insta-funkció a három évvel ezelőtt bevezetett sztorik, a huszonnégy órán át megtekinthető képek, videók és szöveges tartalmak elhelyezésére szolgáló felületet ötszázmillió ember használja naponta világszerte.

Azonban nemcsak az egyszeri felhasználó számára lehet érdekes és hasznos az Instagram, hanem a vállalkozások is komolyan profitálhatnak abból, ha egy jól felépített Insta-oldalt működtetnek.

Ugyanis több mint kétszázmillió instázó naponta legalább egy üzleti profilt felkeres, és a legtöbb eléréssel rendelkező posztok egyharmada valamilyen vállalkozás bejegyzése. Ráadásul a felhasználók nyolcvan százaléka keres rá egy termékre Instán, és nagyban befolyásolják őket az ott látottak abban, hogy végül megveszik-e a terméket, vagy sem.

A magyar körkép

A Crane Adatvezérelt Marketing Ügynökség negyedik alkalommal készítette el a Magyar Instagram Körkép című kutatását, amelynek eredményeit mindenki számára elérhetővé tették egy színes e-book formájában.

A világ egymilliárd felhasználójából kétmillióan vannak a magyarok, és a világtrendnek megfelelően, a magyar Insta sem a tinik terepe többé. Megközelítőleg hatszázötvenezren vannak a 18-24 éves korosztály képviselői, őket követi a második legnagyobb korcsoport, a 25-34 év közöttiek, ötszázhúszezren. Az viszont kimondható, hogy a fiatal felnőtteké a terep, hiszen mindössze harmincezer 65 éven felüli magyar felhasználója van az Instagramnak.

A magyar felhasználók leginkább az ismerőseikre kíváncsiak ezen a felületen is, a kapcsolattartás még mindig első számú célja az instázóknak. Ezen felül a felhasználók ötvenkét százaléka követ valamilyen influenszert, tizenkilenc százalékuk pedig cégek, márkák profiljait is figyelemmel kíséri.

Hogy mit osztunk meg, és hogy milyen tartalmakat kedvelünk, nagyjából egybevág. A legjobban futó képek és videók a vicces mémek, őket követik a városi- és természetfotók, de hasítanak a cuki állatos kontentek is. Legkevésbé a szelfikre, járművekről készült képekre és a reklámokra dobunk szívecskét.

Most pedig, hogy tudjuk, kik és mennyit használják az Instagramot, következzen öt tipp, hogy megragadd a figyelmüket!

1. A sztori mindenekelőtt

A 2017-ben bevezetett funkció egyértelműen az Insta legnépszerűbbje, az aktív felhasználók több mint kilencvenkilenc százaléka megnézi az ismerősei sztorijait, kilencvenhat százalékuk ismert emberek történeteit is követi, és nyolcvan százalékuk kíváncsi különböző márkák huszonnégy óráig elérhető tartalmaira is.

Nem kérdés tehát, hogy érdemes nagy hangsúlyt fektetned az Instagram-sztorikra, és az is sokat segít, ha szavazással, kvíz-matricával interaktívvá teszed a tartalmadat.

2. Játék az élet

A különböző nyereményjátékok nem az Instagram-érában születtek, de nagyon jól átültethető a módszer a felületre. A magyar instázók több mint fele, ötvenegy százaléka szeret részt venni ilyen sorsolásokon, így egy jól ütemezett és megtervezett nyereményjáték sok új embert irányíthat a csatornádra.

3. #hashtag

A hashtag, ugye, eredetileg azt a célt szolgálja, hogy ezekkel a keresőszavakkal célzottan keresgélhetünk a nyilvános tartalmak között. Azonban a kis kettőskereszt mintát egy időben nagyon felkapta mind az online, mind az offline világ, és hát törvényszerű: ami egyszer menő volt, egy idő után nem lesz az.

Így járt a hashtag is, a kismillió hashtaggel ellátott posztok már inkább cikik, mint jól kinéző tartalmak, de mivel a funkciója továbbra is hasznos, így érdemes „a kevesebb több” elvét követni.

Érdekesség, hogy a magyarok által legtöbbet használt hashtagek egy kivételével mind angol nyelvűek. A legnépszerűbbek a #nails, #love, #art, #friend, #makeup, #food, #memes, és a #mik.

4. Vegyes érzelmek a reklámok körül

A felmérésből az derül ki, hogy a magyar Instagram-közösség nyolcvan százalékát zavarják a reklámok, de ez mégsem jelenti azt, hogy ne érné meg ezen a felületen hirdetni. Ugyanis a felhasználók nyolcvanhét százaléka mégis rákattint egy számára érdekes reklámra. A legjobb platform erre a már sokat emlegetett Insta-sztorik: az ott hirdetésként elhelyezett képek, videók produkálják a legtöbb elérést, de a feedbe kirakott tartalmak is a használók több mint felét érdeklik, ezeket érdemes használni, azonban az IGTV-t nem célszerű, arra kattintanak a legkevesebben.

5. Nem csak a kép, a szöveg is fontos!

Ugyan a mai napig sok vitát okoznak a véleményvezérek által posztolt, vállalatok által fizetett hirdetések, de a kutatásból az látszik, hogy még mindig megéri mindkét félnek az együttműködés.

A legkedveltebb támogatott posztok élén itt is a valamilyen vicces tartalommal bíró képek és videók állnak, de nem lőhetünk mellé tájképekkel, ételfotókkal kisállatos képekkel, videókkal sem.

Ugyan az Instagram elsődlegesen a vizuális tartalmak platformja, egyáltalán nem mindegy, mi kerül a gondosan elkészített kép alá a leírásba, még a hirdetések esetében sem, ugyanis a felhasználók majdnem kilencven százaléka mindig, vagy nagyon gyakran elolvassa, hogy mi a történet az adott tartalom mögött.

Dián Dóri

Forrás ITT, ITT és ITT

Kiemelt kép: Unsplash/Kate Torline