Így lett országos akció egy hajléktalannak szánt üzenetből

Lavinát indított el egy mindössze tízsoros üzenet egy oklahomai kisváros szendvicsbárjának ablakában. A tízezer lakosú Warr Acres falatozójának tulajdonosa, Ashley Jiron egyik reggel nyitáskor azt vette észre, hogy az üzlet előtt hagyott moslékos zsákokat valaki az éjszaka felbontotta és kutatott bennük. A nő ezután ösztönösen cselekedett. Megírt egy néhány soros üzenetet, kinyomtatta, és kiragasztotta a bejárathoz. A szöveg így szólt:
„Annak, aki a szemetesünkben kutatott ételért:
Te egy emberi lény vagy, és többet érdemelsz annál, mint hogy a kukából kelljen enned. Kérlek, gyere be hozzánk nyitvatartási időben, és vendégünk vagy egy klasszikus mogyoróvajas-lekváros szendvicsre, friss zöldségekre és egy pohár vízre. Nem kérdezünk semmit.
Barátod, a tulajdonos”
Az üzenetet aztán lefotózta a telefonjával, és kitette az Instagramjára. A kép futótűzként terjedt, rengetegen megosztották, kommentelték, és támogatták a kezdeményezést. A város szendvicsboltjának nevét egycsapásra milliók ismerték meg, a helyi televízió róla szóló hírét pedig átvették a nagy országos csatornák és weboldalak is.
„Fájdalmas volt szembesülni azzal, hogy valaki így jut élelemhez,” – mondta a tulajdonosnő a városi televíziónak. Hozzátette, hogy addig nem veszi le a cetlit az ablakból amíg az illető be nem megy, és el nem fogadja az ingyen szendvicset, zöldséget és vizet. „Mindannyian segítségre szorulunk valamiért,” – mondta Ashley Jiron, aki a reakciókat látva országos kampányt indított, közösségi finanszírozással. A #ShareTheNuts nevű kezdeményezéssel eddig 3255 dollárt (több, mint 900.000 forintot) gyűjtött össze, az Egyesült Államok legtávolabbi csücskéből is érkeztek adományok. A kitűzött cél 25.000 dollár (kb. 7 millió forint). A befolyó pénzt mogyoróvajas szendvicsre váltják az üzletben.
Az adományokat a falra ragasztott mogyorórajzok szimbolizálják. Annak, aki éhes, de nincs pénze ételre, nincs más dolga, mint leszedni egy rajzot és azzal „fizetni”. A hónap végén megmaradt adományokból a helyi hajléktalanszállóra visznek élelmiszert.
A kezdeményezés hasonlít az itthon néhány éve, Olaszországban pedig jó évtizede indult Adj egyet ajándékba! mozgalomra. A matricával ellátott üzletekben a vásárlók dönthetnek úgy, hogy a saját fogyasztásukon kívül előre kifizetnek egy (vagy több) másik adagot is, amit aztán a rászorulók ugyanúgy beválthatnak, mint Oklahomában a mogyoróvajas szendvicseket.
Milyen egyszerű, igaz?
Ha tudsz hasonló, vagy másmilyen jóember-akcióról a környezetedben, írd meg nekünk, sőt, fotózd le, és küldd el azt is az [email protected] email címre!