Szilárd 18 éves gimnazista

Néhány éve animációs filmeket készít, melyeket több mint fél millióan néznek, Carnor nevű csatornáján már csaknem százezer a feliratkozók száma. A fiatalember nemrég gondolt egyet, és egyik filmjének témájául a hitet választotta, bemutatva, miért érezte fontosnak, hogy ne csak hagyománytiszteletből kövesse szülei hitét, hanem személyes élmények alapján döntsön a kereszténység mellett.

Szilárdot telefonon értem el. Bár digitális bennszülött, nem egyszerű vele online felvenni a kapcsolatot. Legalábbis most. Mint kiderült, egy hónapig nincs fent a neten. Először arra gondoltam, biztos valami fogadalom, majd felvilágosított, hogy ez éppen nem az, de van ilyen is.

Digitális böjt vagy Instagram-böjt

Ilyenkor a hívők (általában fiatalok) egy ideig tartózkodnak az online világtól valamilyen szellemi cél érdekében, például azért, hogy legyen idejük Bibliát olvasni vagy elmélyültebben tudják megélni a  hitüket. Szilárd most egyszerűen csak azért próbálja ki az internet nélküli hónapot, hogy hitelesen tudjon a témáról videót készíteni. Saját bevallása szerint nem valami „nagy szent”, legalábbis ezt mondja, amikor rákérdezek arra, hogy miért készített kereszténnyé válásáról is videót, amit csaknem 150 ezren megnéztek és hétezernél is többen lájkoltak. „Általában arról készítek videót, ami éppen nagyon inspirál. Azáltal, hogy gyerekkoromban keresztény családban nőttem fel, nem éreztem Istenhez közelebb magamat. Ahhoz, hogy számomra a kereszténység valódivá váljon, személyesen is szeretettem volna kapcsolatot keresni vele. Nincs mindennap időm arra, hogy, mondjuk, egy órát olvassam a Bibliát és imádkozzak, bár szeretném, ha lenne.

Az is fontos számomra fiatalként, hogy megtaláljam azt az utat, amit Isten jelölt ki számomra. Például megnézem, hogy az életemben minek mi a hatása. A szabadidőmben, amit csinálok, az hasznos-e, előrevisz-e, vagy inkább lehúz, lenyom teljesen, az időmet pazarlom vele” – mondja a gimis YouTuber.

Orosz Szilárd

Asztalos Richárd, a Debreceni Evangélikus Egyházközség igazgató lelkésze szerint a fiatal korosztály abszolút nyitott a hitre, de ők már nem feltétlenül a szüleiket keresik fel egzisztenciális kérdéseikkel, hanem igyekeznek válaszokat találni az őket körülvevő világban.

„Bár magam is keresztény, vallásgyakorló közegben nevelkedtem, mégis sokszor a saját bőrömön kellett megtapasztalnom megannyi dolgot, mert nem voltak elegendők, kielégítők számomra az előző generációk konzerv-válaszai, mondjuk, például az, hogy »mert ez a szokás«… Annak ellenére, hogy léteznek ősi alapigazságok, berögzült minták és megszokások, az embernek mindig szüksége van arra, hogy saját maga találjon rá ezekre, illetve, hogy elhelyezze azokat saját rendszerében, életében.

A keresztény egyház mondanivalójának tartalma 2000 esztendeje változatlan

Ugyanakkor a körülöttünk lévő világ, hatalmas változáson ment át, még ha csak az elmúlt húsz vagy ötven évet is vesszük. Véleményem szerint ahhoz, hogy a mai fiatalok figyelmét megnyerjük, olyan szolgálattevőkre van szükség, legyen az pap, lelkész vagy épp elkötelezett laikus, aki megnyerő, de közben hiteles tud maradni az evangéliumhoz és Jézushoz, és közben nem reked meg az egyház kánaáni (bennfentes) nyelvezetében, hanem a mai fiatalokhoz szól, az ő életükben előforduló dolgokhoz kapcsolódva” – mondja Asztalos.

Az Y generációs lelkész heti rendszerességgel tart ifjúsági órát a gimnazistáknak, egyetemistáknak és fiatal felnőtteknek is. Többedmagával a népszerű „Szólj be a papnak!” című rendezvénysorozatot is vezeti, méghozzá egy helyi kocsmában.

„Azt gondoltuk, ha az emberek nem jönnek oda, ahol vagyunk, menjünk oda mi hozzájuk. Ha bezárkózunk és várjuk a hívőket, akkor számolnunk kell azzal, hogy a társadalom elöregedése miatt egyszer nem lesz kinek prédikálnunk. Számtalan kérdésük van a fiataloknak, amiket itt szabadon feltehetnek nekünk az egyházzal és a kereszténységgel kapcsolatosan bármilyen témában. Általában óriási az érdeklődés, a terem ilyenkor zsúfolásig megtelik”.

Asztalos Richárd

Mit mutatnak a számok?
A Pew Research Center amerikai kutatóintézet 35 ezres mintán vizsgálta az amerikaiak hithez, valláshoz való viszonyulását. Míg az Y generációnak (tehát a körülbelül 1979–1994 között születetteknek) a 33 százaléka tartja vallását „semmilyennek”, addig a Z generációnál (ők a 1995–2009 között születtek) ez a szám 36 százalék.

Az összképhez az is hozzátartozik, hogy míg egykor a vallásosság univerzális tapasztalat volt a gyerekek, fiatalok körében, addig a digitális bennszülöttek generációját minden valószínűséggel nem vallásos szülők nevelték. A hitgyakorlatban is megfigyelhetők generációs különbségek.

Míg tíz amerikai baby boomer (körülbelül 1946–1964 között születettek) közül hat legalább naponta imádkozik, addig a Z generációban csupán minden negyedik.

Hiányuk az egyházi események látogatottságát is érinti.

1994-ben az amerikaiak 64 százaléka rendszeresen járt istentiszteletre, misére, 2013-ban azonban 50 százalékuk is csak ritkán, vagy szinte soha nem megy el ezekre a rendezvényekre.

A 2016-os Magyar Ifjúság nagymintás kutatása szerint, nálunk is tovább folytatódott az egyházakhoz kötődő hívő fiatalok visszaszorulása, ugyanakkor a 15–29 éves fiatalok  körében a „maga módján” vallásosak aránya növekedett, és visszaállt a 2000-es évek szintjére (43 százalék).

Hit és közösségi média
Nem csak Szilárd használja a YouTube-ot arra, hogy hitével kapcsolatos tapasztalatait megossza, és nem csupán Richárdék alkalmazzák a Facebook „esemény” funkcióját Szólj be a papnak! című rendezvénysorozatuk hirdetésére. A hittel kapcsolatos közösségi oldalak magas látogatottságából egyértelmű, hogy a digitális nemzedékek számára a saját csatornájukat is használva keresik Istent.

A közösségi média a hit gyakorlásának, a Bibliával kapcsolatos ismeretszerzésének is egyre gyakoribb és egyre népszerűbb eszköze. Az Youversion Biblia applikációt világszerte 355 millió okoseszközre töltötték már le.

Idén január elsején több mint egymillióan iratkoztak fel a Bibliaolvasó tervezőjére, ami a tavalyi adatokhoz képest 62 százalékos növekedést mutat. Joel Osteen lelkész, a legnépszerűbb keresztény közösségi oldalnak számító Facebook-felületét több mint 20 millióan követik, de a Vatican News Facebook-oldalnak is hárommilliós a kedvelői tábora. Kim Kardashian és Kayne West  lelkészének, ifj. Richard Wilkersonnak az Instagram-profilját pedig több mint félmillióan követik.

Azért nem mindenki elégszik meg az internetes hívőséggel

Az ezredforduló környékén született fiatalok számára ugyanakkor nagyon is fontosak a közösségi élmények és a személyes kapcsolatok, valamint a hiteles, jó példák. A Barna kutatóintézet (mely egyébként Angliában székel és csak nevében magyar) felmérése szerint azok a fiatalok, akiknek van egy idősebb mentoruk a közösségben, 59 százalékkal nagyobb valószínűséggel maradnak meg ott, mint akiknek nincs ilyen segítőjük. Sokan úgy tekintenek a keresztény közösségekre, mint olyan helyre, ahol a felnőtté válás nagy kérdéseire is választ kaphatnak.

„Nekem nem lenne elég csak online egy keresztény közösséghez csatlakozni, online fogyasztani a tartalmat. Hetente járok gyülekezetbe istentiszteletre. Rendszeresen előfordul, hogy arról szól a prédikáció, amilyen problémával épp szembenézek, vagy olyan kérdésre kapok választ, ami foglalkoztat, illetve segítséget kapok a megoldásban.

Szerintem Jézus nem olyan személy, akit divattá lehetne vagy kellene tenni, „hipszteresíteni” vagy relativizálni, hogy eladhatóbb legyen, hanem a Biblia alapján lehet őt megérteni, megismerni. A Biblia oldalairól szól és üzen a mai napig is az ő személye, – és bárkire – ahogy rám is, hatással tud lenni. A mai fiatalok közül szerintem sokan nyitottak a spiritualitásra, tudni akarják, van-e valami a láthatón túl. Azt tapasztaltam, hogy a 20 pluszosak, az Y generáció mintha már zárkózottabb lenne ezen a téren, köreikben mintha több lenne az ateista, mint nálunk húsz év alattiaknál, a Z generációnál” – magyarázza Szilárd.

Bereczki Enikő

Ha érdekel a téma, olvass többet Enikőtől!
panpeterstop.blog.hu vagy hu.generationdilemmas.com