-

„Édesapám underground képregényrajzoló- és kereskedő volt. Festett Warhol stúdiójában, Lou Reeddel osztozott a szobáján, ismerte R. Crumbót és generációja többi nagy művészét – egyszóval csupa furcsa kép között nőttem fel" – mesélt gyerekkoráról nemrég megjelent dokumentumfilmjében.

Leonardo DiCaprio huszonévesen találkozott először a globális felmelegedés fogalmával, de nem csoda, hogy környezetvédői énje már gyerekként felébredt, hiszen Hieronymus Bosch műve alatt hajtotta álomra a fejét.

A gyönyörök kertje
Hieronymus Bosch: A gyönyörök kertje - Forrás: Wikipedia/ Google Earth's Prado exhibition

Egyszerre csodálta a festő alkotásában a természet és az élővilág gazdagságát, és találta rémisztőnek annak pusztulását. A festmény olyannyira fontos számára, hogy később, amikor pápai audienciára mehetett, akkor a kedvenc németalföldi festőjének képgyűjteményét ajándékozta Ferenc pápának.

Leo őszinte fickónak tűnik, aki egész egyszerűen élvezi az életet, és kollektív felelősségünknek tekinti a Föld jövőjét – ebből pedig maximálisan kiveszi a részét.

1998 óta több mint 30 millió dollárral támogatott 70 környezetvédelmi projektet a világ 40 különböző országában. Mindemellett azok között a befektetők között volt, akik tavaly szeptemberben kivonták tőkéjüket a fosszilis energiahordozók piacáról, és ígéretet tettek arra, hogy a megújuló energiákba fekteti.

Nem titkolt célja, hogy szerepvállalásával nemcsak a klímaváltozásra hívja fel a figyelmet, hanem a vezetőket és a nyilvánosságot is környezettudatos életmódra sarkallja. Mindezt pedig azzal éri el, hogy alapítványával az IFAW-val (International Fund of Animal Welfare) összefogva világszerte oktatási programokat hoznak létre, amiben környezettudatosságtól kezdve az élővilág szeretetére és gondoskodására tanítják a gyerekeket.

Olyan megafonja van, mint senki másnak ezen a bolygón. Világszerte tisztelik, imádják, és hatással van mindenkire ezen a földön a nyilvánosságtól kezdve az államfőkig, úgyhogy – ha ő megszólal, akkor – az emberek hallgatnak rá

– mondja róla Enric Sala a National Geographic munkatársa.

Oktatni éppen ezért nemcsak a tantermekben lehet. Legutóbbi filmszerepével a Visszatérőben az ember és természet küzdelmét mutatta be. A nagy Gatsby-ben majd A Wall Street farkasában megmutatja, hogyan lesz valaki az amerikai álom rabja.

De érdemes egy pillantást vetni azokra a filmekre is, melyek megvalósulását producerként segítette. Első dokumentumfilmje Az utolsó óra óta négy másikban vett részt, és támogatta egy reality-sorozat létrejöttét egy utópisztikus amerikai ökofaluról, mindezen felül olyan szuperhősök életre keltésével építi a környezetvédelmi identitást, mint A bolygó kapitánya. 

A jó gyakorlat általában azt mutatja, minél erősebben képvisel valaki egy ügyet, annál többen bírálják, így minél kisebb az ökológiai lábnyoma, a médiavisszhangja annál nagyobbra nő. És a kritika néha jogos. Egyszer azzal haragította magára az embereket, hogy magángéppel ment átvenni Cannes-ból New Yorkba egy környezetvédelmi díjat, majd utána gyorsan vissza Franciaországba, hogy beszédet tartson egy AIDS-gálán.

De aztán, ahogy az lenni szokott, amilyen gyorsan jött a felháborodás, ugyanolyan sebességgel el is szállt.

Leo esetében azonban nem egy újabb médiabotrány nyomta el az előző visszhangját, hanem a klímaváltozásért tett újabb lépése.

No meg az Oscar-gálán elhangzott zárómondata, amelyet tényleg mindenkinek érdemes magávé tennie: 

„Ne tekintsük a bolygót magától értetődőnek. Én sem tekintem ezt az estét annak." 

Szóval, még sok-sok évet neked ezen a Földön, Leo!

Szőcs Lilla

Felhasznált források: ITT, ITT, ITT, ITT, ITT, ITT és ITT

Kiemelt kép forrása: Getty Images/ Anadolu Agency / Contributor