NGMarswmn

Jogosítvány nélkül?

Legutóbb éppen arról lelkendeztem otthon, milyen fantasztikus, hogy az autók tulajdonképpen mobileszközként fognak funkcionálni, és azon kívül, hogy magukat vezetik majd, még rengeteg olyan dologra lesznek képesek, melyektől csak még jobb lesz az autózás élménye. A fiamat leginkább az fogta meg, hogy nem kell majd vezetni, és eléggé elkenődött, mert már egy éve számolja a napokat, míg jogosítványt szerezhet (Ez arra mindenképpen jó, hogy türelmet tanul, mert addig még van kábé 3650 napja...). Erre most kiderül: lehet, hogy már nem is erre lesz szükség, mire az ő korosztálya is a volán mögé ülhet.

Norvégia jelene, a mi jövőnk

Az autóipar és a közlekedés valóban hatalmas változás előtt áll, sőt, ez a forradalom már itt zajlik a szemünk előtt – ha szeretjük, ha nem. Én amondó vagyok, hogy nemcsak a nyolcéves fiamnak, hanem bárkinek – annak is, aki nem vezet – izgalmas látni, milyen eszközök között fog járni-kelni, mi határozza majd meg a mindennapjait.

Elég csak megnézni a Párizsi Autószalon rendezvényén most bemutatott modelleket. Van közöttük egy olyan is, amit történetesen két magyar dizájner, Száz Ákos és Fogarasi-Benkő László tervezett. Az ő kreativitásuk köszön vissza a Volkswagen I.D. megjelenésében. Németh Balázs, a Volkswagen magyarországi márkaigazgatója azt mondja, sokat várnak ettől az autótól, a jelentőségét már most a Bogáréhoz és a Golféhoz hasonlítják a cégen belül.

Nem mellesleg szuper dolog, hogy a magyar ipari formatervezők szinte az összes nagy márka autótervező irodáiban jelen vannak, köszönhetően annak, hogy a budapesti Moholy-Nagy Művészeti Egyetem remek műhelye a tehetségeknek.

Száz Ákos és Fogarasi-Benkő László
Száz Ákos és Fogarasi-Benkő László
Ez az autó pár év múlva már élesben hasítja az utakat, elektromos hajtású szériaautóként. Egy töltéssel 500 kilométert lesz képes megtenni.

Ami még a legtöbb nyugat-európai országban is pár évet várat magára, az Norvégiában már a jelen valósága. Míg sok családban a második autó már most is hibrid vagy elektromos, addig a skandináv országban sok esetben már most elektromos az „első kocsi", a családi autó. Az ottani tervek szerint a 2020-as évek közepére az autószalonok teljesen áttérnek az elektromos autók kínálatára. És 2020-ra a mostani 120-180 kilométeres hatótávolság eléri az 500 kilométert.

Magyarországon nem ez a közeljövő realitása. Szakértők szerint, ha egy család „első autójára" gondolunk, itthon inkább egy köztes megoldás, az úgynevezett plug-in hibridek jelenthetik a fejlődést. Ezekben az autókban van elektromos és hagyományos motor is, az kocsi a kettőt váltogatva halad, és fogyaszt, ezért sokkal kevesebb szennyezőanyagot bocsát ki, mint egy tisztán benzinüzemű. 

Autonómiát az autóknak!

Az elektromos meghajtás mellett egy másik forradalmi újdonság, az önvezető, vagy, ahogy a szakemberek hívják, autonóm autó. Ezek a kocsik emberi beavatkozás nélkül, digitális technológiák segítségével képesek közlekedni a forgalomban, és a legmodernebb navigációs eszközökkel tájékozódnak. Gondoljatok bele, micsoda lehetőség lesz ez azoknak, akik rosszul látnak, idősek vagy mozgásukban korlátozottak! Egy teljesen új világ nyílhat ki előttük!

Az I.D. koncepcióautó
Az I.D. koncepcióautó

Ráadásul ezek az autók már afféle mobileszközként funkcionálnak majd: folyamatosan kapcsolódnak egymáshoz és egy központi rendszerhez is, megállás nélkül továbbítják az információk millióit. A technológiát ma még tesztelik és fejlesztik, de ha készen áll majd a tömeghasználatra, akkor ma még alig elképzelhető biztonságot nyújt majd az autózás, köszönhetően az asszisztens- rendszereknek; a távolságtartó, a sávtartó elektronikának és a többi segítőnek.

Az autó belső tere is teljesen átalakul és inkább lesz hasonlatos egy kényelmes szórakoztató centrumhoz fotelekkel és kikapcsolódással. Mielőtt bárki legyintene, figyelmeztetés: ez nem egy utópia, hanem a következő tíz év valósága.

Nem a tulajdonlás, a megosztás a jövő

Elég, ha csak körülnéz az ember a városban, rengetegen használják a zöld közösségi bringákat, máris magyarázatot talál, miért van jövője a „car sharing”-nek, azaz az autó megosztásának. Ez valójában egy autó birtoklása helyett egy bárki számára elérhető, közös autó használata. 

Hogy ez mennyire nem a távoli, hanem a nagyon is közeli jövő valósága, méghozzá itthon, azt Németh Balázs szerint az is bizonyítja, hogy egy magyar cég egy teljes VW e-up! flottát vásárolt erre a célra. Budapest utcáin tehát hamarosan feltűnnek majd ezek a pici elektromos autók, amelyeket a zöld biciklikhez hasonló módszerrel kilehet bérelni, és egy másik gyűjtőpontban lerakni, amikor már nem kell.

Így a végén engedjetek meg nekünk egy kis büszkélkedést... Ha autómegosztással még nem is foglalkozik, de az autós témában akkor is trendszetter a WMN. A magazinunk YouTube csatornáján futó népszerű Elviszlek magammal sorozat már csak elektromos kocsikkal (nagyon ritka esetben plug-in hibriddel) forgat. 

A kérdés az, hogy mi lesz a következő lépés. Vajon hogyan változik majd a műsor dramaturgiája, ha DTK már nem az utat figyeli a beszélgetés közben, hanem egy önvezető autóban a fotelben üldögél vendégével a forgalom közepén haladva...

Képek: ITT 

Kárpáti Judit